سراج مرادی فعال اجتماعی حوزه رسانه ای و اقتصاد می‌گوید: توجه به موضوع آموزش و ارتقاء مراکز آموزش عالی از اساسی ترین نیازهای توسعه و رشد بلوچستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میار جل ؛ توجه به جوانان در پست‌های مدیریتی و مسئولیت‌های مهم یکی از اقداماتی است که همیشه برای جامعه امروزی نتایج مثبت به همراه دارد. سراج مرادی دهیار روستای کجکوش دامن ایرانشهر است، با استفاده از نیروی جوانی‌اش توانسته است خدمات ارزشمندی  را  برای مردم آن منطقه انجام دهد؛ او  فعال اجتماعی خوبی هم است و  سال‌هاست که در فضای مجازی و حقیقی دغدغه رشد جوانان بلوچ منطقه را دارد و در این مسیر اقدامات ارزشمندی نیز انجام داده است . با او در خصوص آخرین تحولات فرهنگ و هنر بلوچستان‌، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نگاهتان ‌می‌گذرد.

سلام ، وقت به خیر، با بیان یک بیوگرافی کامل خودتون را برای ما معرفی بفرمایید.

با سلام و وقت بخیر ممنونم از اینکه فرصتی را در اختیار بنده قرار دادید من سراج الدین مرادی هستم ۳۰ساله متولد ایرانشهر و به عنوان فعال حوزه فرهنگی و هنری و همچنین اقتصادی در حوزه سیستان و بلوچستان مشغول به خدمت‌رسانی در دهستان دامن هستم.

به عنوان یک چهره و شخصیت آگاه به جامعه بلوچستان  دوست دارید بلوچستان ۲۰ سال اینده در حوزه های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی  چگونه باشد؟

خوب بنده هم به عنوان یکی از جوانان و تحصیلکردگان قوم بلوچ انتظارم از ۲۰ سال آینده حوزه بلوچستان داشتن بلوچستانی آباد و سرشار از پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه در زمینه های مختلف است آنچه که امروز مهره گمشده موفقیت در بلوچستان است و باعث شده است که خیلی اثر خیانت ها و استعدادهای بلوچ متاسفانه پنهان بماند عدم داشتن اعتماد به نفس و خودباوری در بسیاری از جوانان و تحصیلکردگان بلوچستان است .

به شخصه اعتقاد دارم که با وجود ظرفیت ها و نیروهای توانمند انسانی و علمی و آموزشی که در حال حاضر در بلوچستان حضور دارند به راحتی می توانیم ۲۰ سال آینده بلوچ و بلوچستان را آینده ای روشن و سرشار از موفقیت بگردانیم.

در سال های اخیر  در حوزه‌های فرهنگی هنری و اجتماعی و شاهد اتفاقات خوب و ارزشمندی در بلوچستان بوده‌ایم و جوانان و نخبگان بسیار پرتلاش ای توانسته‌اند در سایه همت و تکیه بر نیروی جوانی به مدارج بالای فرهنگی در سطح استان و کشور دست پیدا بکند اما این کافی نیست و اعتقاد دارم در صورت تعیین یک چشم انداز ۲۰ ساله در حوزه فرهنگ و هنر در بلوچستان قطعا اتفاقات ماندگاری در حوزه فرهنگی و هنری در ۲۰ سال آینده رخ خواهد داد و به شخصه دوست دارم در ۲۰ سال آینده شاهد همت جوانان تحصیل‌کردگان ای مانند  بلوچ باشیم  و زمینه رشد فرهنگی و هنری جامعه بلوچ و بلوچستان را که به راحتی قابل دسترسی است فراهم کنیم اما در مباحث اقتصادی بلوچستان سرشار از منابع و امکانات

وظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و کشاورزی است و به نظرم می شود با ورود بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذاران در این مبحث شاهد رخ دادن اتفاقات ای ارزشمند در این مسیر باشیم .

وجود معادن متعدد در حوزه بلوچستان و همچنین ظرفیت های بالقوه ی کشاورزی و داشتن آب و هوا و خاک مناسب برای کاشت انواع محصولات محصولات کشاورزی می تواند تحول عظیمی را در مبحث اقتصاد و درآمد پایدار در حوزه بلوچ و بلوچستان در  طول ۲۰ سال آینده فراهم بکند و می‌طلبد که سرمایه گذاران و صاحب نظران و افراد متخصص و با ورود به این عرصه و دادن مشورت و مشاوره های ارزشمند به کارآفرینان زمینه ی رشد و تحول مناسب در حوزه های اقتصادی در بلوچستان را فراهم کنند .

 در نهایت لازم است این را بگویم که بلوچستان ظرفیت‌های بی‌ بدلیلی دارد که با نگاه ویژه حاکمیت و نخبگان استان در آینده نزدیک میتوانیم رشد چشمگیری در حوزه‌های مذکور را مشاهده کرد.

پیشنهاد شما برای رسیدن به  این مهم چگونه است و چطور  می توان به این چشم اندازها رسید؟

به نظر من می شود با تکیه بر مسائل آموزشی و علمی و فرهنگی به این اهداف و چشم اندازها نزدیک شد. بحث فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه یکی از مباحث مهم و حیاتی داریم مسئله است و خانواده‌ها مسئول هستند در قبال فرزندان و دیگر اقشار جامعه احساس مسئولیت کرده و نسبت به آگاه سازی و فرهنگ سازی و باور پذیری جامعه اقدام و همت ویژه داشته باشند.

در مباحث آموزشی نیز باید شرایطی فراهم شود که جوانان و نوجوانان بلوچ براحتی وارد عرصه های علمی و آموزشی و سپس ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاهی در سطح بالای استانی و کشوری شوند. از ظرفیت های متعدد  نیروی توانمند ذهنی خود برای رسیدن به این چشم انداز ها نهایت استفاده را ببرند و می طلبد خانواده‌ها نیز با فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل و بسته های آموزشی برای فرزندان و خانواده خود در رقم خوردن اتفاقاتی ارزشمند قدم های مثبتی بردارند .

البته به عقیده بنده رشد جامعه بلوچستان در گرو همدلی و یک‌سویی نخبگان و فعالین جامعه است ، در هر جامعه‌ای اختلاف عقاید امر طبیعی است اما در کنار این اختلاف عقیده در برخی مباحث بایستی نخبگان ما به جهت رسیدن به جامعه‌ای مطلوب همسویی داشته باشند،در واقع پیشرفت جامعه ما نیازمند عزم راسخ نخبگان در جهت پیشرفت و ترقی جامعه می باشد.

نخبگان و فعالین جامعه ما علی رغم این همدلی و یک سویی باید با ایجاد راهکار مناسب برای برون رفت از چالش‌های پیش رو جامعه بلوچستان تلاش مضاعف داشته ‌باشند و این خودباوری را نیست در ذهن دیگر اقشار جامعه نیز به وجود بیاورند و کمک کنند که جامعه بلوچ به آنچه که شایسته و استحقاق آن را دارد که بتواند دست پیدا کند در این میان نقش افراد تحصیل کرده نقش بسیار مهم و حیاتی است  که آنها اکنون صاحب علم و اندیشه و نظر و فکر و تفکر و ایده هستند که هر کدام از این موارد به تنهایی می‌تواند زمینه‌ساز ه بسیاری از اتفاقات مثبت و روشن در جامعه بلوچستان باشد و از آنجایی که مردم بلوچ مردم قانع و با انصافی هستند به نظر می رسد که از نظر عاطفی و معنوی هم شاهد تلاش و کوشش آنها برای فراهم کردن آنچه که حق آنها و لیاقت آن را دارند باشیم.

نقش خواص و چهره‌ای  فرهنگی و اقتصادی بلوچستان برای رسیدن به این پیشرفت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر وجود افراد و خواص و چهرهای تحصیلکرده و تاثیرگذار در هر جامعه ای به خصوص در جامعه بلوچ و بلوچستان  که پایه مسائل قومیتی و طوایفی  مدیریت می شود می توانند تاثیر گذار باشد . در جامعه فعلی بلوچستان سران طوایف  به عنوان چهره‌ای خاص و تاثیر گذار نقشی پر رنگ در تربیت نسل امروز دارند و می توانند با استفاده از نیروی تجربه در کنار دیگر چهره های تاثیرگذار جامعه موجب رقم خوردن اتفاقات خوب در زمینه های مختلف در بلوچستان باشند.

 این یک واقعیت مطلق است که وجود برخی از افراد و چهره‌ای خاص و تحصیلکرده در جامعه بلوچ از گذشته تاکنون زمینه ساز ظهور قابل توجه بسیاری از موقعیت های خوب در حوزه بلوچستان شده است باید با تکیه بر توانمندی افراد خاص و تاثیرگذار در جامعه بلوچستان بتوانیم یک برنامه ریزی مدون و اصولی را ترتیب دهیم شاهد رشد قابل توجهی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه های فرهنگی و هنری و اقتصادی و کشاورزی در بلوچستان باشیم.

در کنار این مسائل که بیان شد وجود چهره های تاثیر کرده و دانشگاهی هم موقعیتی مناسب برای جامعه بلوچ است چرا که می‌توانند با تکیه بر سواد و علم و اندیشه خود که در فضاهای آموزشی و دانشگاهی به دست می آوردند ، تجربیات ارزشمندی را در اختیار افراد تازه کار و علاقمند به کارهای ارزشمند در حوزه بلوچستان قرار دهند و این یک واقعیت روشن است که وقتی چندین تفکر برای انجام یک سری امور و برنامه‌ریزی‌ها در کنار هم قرار بگیرند،  نتایج مثبتی را نیز به بار خواهد آورد که  نفع آن را جامعه خواهد برد  و من به عنوان یک فرد تحصیل‌کرده معتقد هستم که چهره های تحصیل کرده و افراد خاص باید حضور جدی‌تری در میان مردم بلوچ در جای جای  استان حضور داشته باشند و با حضور فیزیکی خود عاملی محکم برای رقم خوردن اتفاقات مثبت در جامعه باشند.

این مهم میسر نیست مگر با همدلی و همسویی چهره‌های برجسته و نخبگان بلوچستان،چرا که لازمه داشتن جامعه‌ای پیشرفته، همفکری نخبگان آن جامعه می‌باشد  و حال  اینکه نخبگان و چهره‌های برجسته بلوچستان چه میزان در پیشرفت جامعه سهیم خواهند‌ بود را زمان ثابت می‌کند اما آنچه که واضح و روشن است این است که نتیجه این همدلی برای مردم بلوچ و بلوچستان نتایج ارزشمند و مثبتی را به همراه خواهد داشت.

نقش و وظیفه مردم بلوچستان را برای رسیدن به این مهم و موفقیت چطور می‌بینید؟

بدون تردید مردم عامه نقش اصلی پیشرفت جامعه را بر عهده دارند و باید با یکسری فرهنگ‌سازی درست این راه را هموار تر کنند . به هر حال مردم و شهروندان به عنوان رکن اساسی یک جامعه هستند که هر چقدر علم و آگاهی آنها در زندگی عادی آنها بیشتر باشد جامعه نفع بیشتری خواهد برد  و هر چقدر مردم یک جامعه حضور کمتری در مسائل روز جامعه  خود داشته باشند متاسفانه شاهد ضعف بیشتر آن جامعه خواهیم بود اینجاست که باید بپذیریم که مردم به عنوان اصلی‌ترین ارکان رشد و پیشرفت یک جامعه می تواند تاثیرات مثبت و بسزایی را در جامعه داشته و نقش خوبی را ایفا کنند ،  البته مد نظرمان باشد که در جامعه بلوچ و بلوچستان همان طور که در پاسخ به یکی از سوالات قبلی خدمت شما عرض کردم با توجه به اینکه جامعه بر اساس تفکرات قومی و قومیتی مدیریت می شود طبیعت نقش مردم نقشی پررنگ و قابل توجه است و می طلبد که با تقویت روحیه علمی و آموزشی در جامعه بلوچ نسبت به آگاه سازی بخشی از جامعه که دچار تزلزل های فکری هستند ،  اقدامات ویژه‌ای انجام داد . البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر شکوفایی و پویایی اندیشه های مردم در حوزه بلوچستان نسبت به گذشته تغییرات بهتر و ارزشمندی داشته است  و جمعیت تحصیل کردگان و صاحب نظرانی که  از قلب همین مردم برخاسته‌اند افزایش یافته است و محقق شدن این مهم نتایج ارزشمندی را برای جامعه بلوچستان به همراه داشته است.

به عنوان یکی از چهره‌های شناخته شده در جامعه بلوچستان نقش نخبگان را در رشد و بیداری جامعه بلوچ چطور ارزیابی می‌کنید؟

واضح و روشن است که وجود نخبگان و تحصیل کردگان در هر جامعه می تواند زمینه ساز رشد و پیشرفت آن جامعه را فراهم کند و فرقی نمی کند این جامعه جامعه بلوچ باشد یا جامعه غیر بلوچ آنچه که مهم و قابل ارزش است درک وجود نخبگان و استفاده صحیح از ظرفیت آنها در راستای ارتقای کیفی و توسعه جامعه می باشد.

خوشبختانه جامعه بلوچ دارای ظرفیت و استعداد فراوانی در بسط نخبگان و چهره‌های تاثیرگذار و تحصیلکرده در جامعه است که در سال های اخیر توانسته اند با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود حاکم بر جامعه نقش تعیین کننده را در رشد و آبادانی و پیشرفت و ترقی و بلوچستان فراهم بکنند .

وجود نخبگان تحصیل کرده ی بلوچ در جایگاه‌های مختلف مدیریتی و پستهای حساس در استان و حتی در کشور توانسته است روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و همچنین شایسته سالاری را در موقعیت کنونی در حوزه بلوچ و بلوچستان فراهم کند و امروز شاهد رشد و ترقی بسیاری از شاخص‌های توسعه در جامعه بلوچ به واسطه اعتماد به همین جوانان و نخبگان و تحصیل‌کردگان بلوچ هستیم  .

بنده اعتقاد دارم که با تکیه بر توانمندی چهره ها و نخبگان و تحصیلکردگان بلوچ می توانیم در زمینه های مختلف زمینه داشتن بلوچستانی آباد با تکیه بر علم و دانش و با استفاده از توانمندی این قشر تاثیر گذار باشیم.

البته یادمان باشد که نخبگان با تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس شرکت در نشست های مشترک و مشورتی با دیگر اقشار جامعه بتوانند نسبت به تبادل افکار و اندیشه‌های خود اقدامات ای ارزشمند را انجام بدهند.

به عنوان یک فعال فضای مجازی، بفرمایید که فضای مجازی و رسانه به نظر شما توانسته در  رشد و توسعه بلوچستان مفید باشد؟

فضای مجازی یکی از نعمت های بی چون و چرای سال‌های اخیر در جوامع بشری است و رشد و پیشرفت تکنولوژی و اندیشه در سایه تولد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متعدد باعث شد سطح  رشد جوامع با جهشی بالا در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد و اکنون سالهاست که دیگر بساط روزنامه‌ها از دکه های مطبوعاتی یا جمع شده است یا به کمترین حد ممکن رسیده است و گرایش مردم به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجب  این تحول عظیم در حوزه تکنولوژی و رسانه شده است و می بینیم که این پدیده ارزشمند به هیچ مرز و موقعیت جغرافیایی وابستگی ندارد و تقریباً تمام جوامع جهانی از این پدیده ارزشمند استفاده می کنند و جامعه بلوچ و بلوچستان هم به خوبی توانسته است در سال های اخیر که رشد فضای مجازی و شبکه های متعدد اجتماعی توانسته است چشمگیر باشد ،  استفاده ای  مناسب از این فضا ببرد .

فضای رسانه‌ای و مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر توانسته است به بزرگی به جامعه بلوچ و بلوچستان داشته باشد و خیلی از ناگفته ها و و ظرفیت‌های مبهم جامعه بلوچ و بلوچستان و چهره‌هایی که در گمنامی متاسفانه روزگارشان  بی هدف سپری شده بود توانستند در سایه رشد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خود را به جهان و جهانیان معرفی کنند و امروزه شاهد معرفی چهره ها و نخبگان بلوچ و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها به سایر جوامع در گوشه گوشه دنیا هستیم و این مسئله باعث شده است که انتظارات از جامعه بلوچ افزایش یابد .

 خوب از نظر شما این تحول عظیم توانسته نفعی به جامعه بلوچ برساند ؟

 بله قطعا ، این ظرفیت باعث شده است در مباحث اقتصادی کشاورزی فعالین در این عرصه با استفاده از ظرفیت و توان موجود بر این فضا نسبت به معرفی توانمندی ها و اقدامات ارزشمند خود در حوزه های اقتصادی و حتی در حوزه های کارآفرینی اقدام کنند.

همین فضای مجازی با وجود ظرفیت ها و فرصت های خوبی که در اختیار مردم و مخاطبان در جامعه بلوچستان و سایر جوامع قرار داده است ، چنانچه استفاده از آن به مسیری غیر متعارف غیرحرفه‌ای کشیده شود متاسفانه نه تنها برای جامعه نخواهد داشت بلکه موجب می شود صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به جامعه وارد شود و اینجاست که باز هم باید شاهد استفاده از ظرفیت و تجربه های تحصیل کرده و نخبگان برای آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جوامع مختلف از جمله جامعه بلوچ و بلوچستان باشیم.

در نهایت باید این را بگویم که جامعه بلوچ و مردم بلوچستان توانستند در مسیر استفاده از فضای مجازی نمره خوب و قابل قبولی کسب کنند و خوشبختانه نفع این مسئله برای همه قوم بلوچ قابل لمس بوده و توانستهبه واسطه استفاده از شبکه‌های مجازی و اجتماعی نسبت به معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های بلوچ و بلوچستان اقدامات ارزشمندی انجام شود

نظر شما درباره سایت خبری و فرهنگی هنری  میار جل چیست؟

معتقدم یک تیم خبری قوی و هدفمند با نیت خدمت به بلوچ و بلوچستان با استفاده از ظرفیت رسانه پشت این قضیه هستند که لازم است به  همکاران شما در این رسانه خسته نباشید و خدا قوت بگویم  و قطعاً بهتر از من می‌دانید که رسالت سنگینی بر عهده شما اصحاب رسانه در حوزه بلوچ و بلوچستان است و باید متوجه باشید که معرفی هر چه بهتر ظرفیت ها و مشکلات و مسائل حوزه بلوچستان و رساندن آن به گوش جامعه و مسئولین می‌تواند زمینه  حل بسیاری از مسائل و مشکلات در بلوچستان فراهم کند و نفع آن را مردم ببرند به شما و همکارانتان خسته نباشید و خداقوت می گویم و امیدوارم که با توکل و اراده و همت روزافزون خودتان نسبت به آگاه سازی و خدمت به جامعه بلوچ و بلوچستان قدم های ارزشمندی بردارید.

محمدیاسین جلالزهی