آرمین ریگی بازیگر تئاتر و تلویزیون می گوید: فضای مجازی می‌تواند بسیار سازنده برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی باشد و همینطور در صورت استفاده نادرست می‌تواند به شکل تخریبگر عمل کند و همه چیز را بصورت نادرست جلوه دهد.

پایگاه اطلاع رسانی میارجل در ادامه بولتن خبری خود برای معرفی افراد شاخص ، معتمدان محلی و فعالان فرهنگی و اجتماعی بلوچستان گفت و گویی با آرمین ریگی بازیگر تاتر و تلویزیون ترتیب داده است . 

با عرض سلام و سپاس بابت قبول دعوت اجازه می خواهم از شما تقاضا کنم ، خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی، فرهنگی، علمی و اجتماعی خود برای ما بفرمایید.

آرمین ریگی بازیگر تئاتر و تلویزیون، تحصیلات من در رشته مهندسی عمران تا مقطع کارشناسی است و به مدت دوسال است که نایب رئيس انجمن نمایش سراوان هستم.

مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را در چه می‌بینید؟

بلوچستان سرزمینی با تمدن کهن و فرهنگ غنی می‌باشد که در زمینههای مختلف فرهنگی و هنری پتانسیل و استعدادهای فراوانی دارد.

مهم‌ترین آسیب های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان درحال حاضر چیست و چه باید کرد؟

بنظرم یکی از فلج کننده ترین آسیب های اجتماعی که همه ی دنیا بخصوص بلوچستان با آن سر و کار دارد اعتیاد است که متاسفانه به دلیل مرزی بودن استان ما در این منطقه بیشتر به چشم می خورد؛ از لحاظ فرهنگی هم چالشهای زیادی رخ داده است که نیاز به مدیریت صحیح و فرهنگ سازی دارد؛ خیلی کوتاه اشاره کنم فضای مجازی میتواند بسیار سازنده برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی باشد و همینطور در صورت استفاده نادرست می‌تواند به شکل تخریبگر عمل کند و همه چیز را بصورت نادرست جلوه دهد.

راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی خود در کشور را در چه می‌بینید؟

بکارگیری استعدادهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و علمی در زمینه‌های مختص به خودشان و حمایت از نیروهای بومی برای تولید محتوا و استفاده از بانوان نخبه و قدرتمند بلوچ در هرزمینه‌ای که تخصص دارند.

آیا هنرمندان بلوچ به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟

ببینید هرکسی در مسیر خود با تمرکز و حمایت مسئولین مربوط با تلاش و قدرت ظاهر شود؛ قطعا پیروز خواهد بود اگر این امر اتفاق نیفتاده یا بسیارکم رقم خورده برای هنرمندان ما، حتماً کوتاهی از خودمان بوده است و من معتقدم باتلاش و ایمان به خود و خدای خود به هرآنچه بخواهیم دست پیدا میکنیم.

بعنوان یک فعال فرهنگی اوضاع فرهنگی و ادبی شهر خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر یک نسبت درنظربگیریم بین نیروها و تولیدات اوضاع قابل قبولی نیست آنچه هم تولید می‌شود کیفیت و سطح بالایی ندارد البته طبیعی است عدم آموزش و عدم حضور اساتید درجه یک و ملی باعث نزول کیفیت ها و تولیدات می‌شود.

نقش کار رسانه ای در کمک و پیشرفت بلوچستان را چگونه می‌بینید؟
بطورکلی ابزار رسانه در هر جامعه ای نقش بسزایی برای فرهنگسازی دارد، به‌ویژه الان که عصر تکنولوژی وارتباطات است و می‌شود با استفاده درست از رسانه این فرهنگ غنی و این سرزمین پهناور را با تمدن کهن و بکر که تبدیل شده به سیاره‌ای ناشناخته درجهان، معرفی کرد.

درحال حاضر بالاترین نقاط قوت وضعف را در حوزه بلوچستان به عنوان یک فعال فرهنگی در چه می‌بینید؟

من فقط در زمینه هنری که درآن فعالیت دارم اگر بخواهم بگویم بلوچستان استعدادهای درجه یکی در اختیار دارد اما متاسفانه عدم اعتماد و مشارکت اسپانسرهای بومی باعث سرخوردگی و خفه شدن این استعدادها در یک سطح میشود اگر ما خودمان از خودمان حمایت کنیم پیشرفت های چشمگیری حاصل خواهد شد.

چنانچه در پایان نکته و حرف خاصی دارید بفرمایید.

باهدف زندگی کنید و برای رسیدن به آن بجنگید.

 کاظم درازهی