در حالیکه بسیاری از خواص و فعالین رسانه‌ای و سیاسی بلوچ درباره حادثه جمعه خونین زاهدان به دلایل مختلف سکوت یا حداقل مواضع علنی بیان  نکرده‌اند، ولی ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ در حالیکه بسیاری از خواص و فعالین رسانه‌ای و سیاسی بلوچ درباره حادثه جمعه خونین زاهدان به دلایل مختلف سکوت یا حداقل مواضع علنی بیان  نکرده‌اند، ولی مسیر پرونده جمعه خونین زاهدان وارد یک دو راهی مشخص شده است.

مسیر اول را مولانا عبدالحمید به همراه جمع کثیری از سران طوایف، نخبگان، نمایندگان مجلس و علمای اهل سنت دنبال می‌کنند و آن همان روش همیشگی ایشان یعنی رایزنی، گفتگو با مقامات و فشار مدنی به حاکمیت برای روشن کردن ابعاد حادثه و محاکمه مقصران آن هست.

روش دوم نیز که همواره در خارج از ایران دنبال شده همان ادامه مبارزه خشونت آمیز و خیابانی هست که لیدرهای بلوچ خارج نشین بر آن تاکید دارند و در روزهای گذشته پیاپی مولانا را به علت ادامه مسیر گذشته مورد ملامت و حتی مورد توهین غیر مستقیم قرار داده‌اند‌ . خارج نشینان بلوچ، روش مولانا عبدالحمید را در این سالها ناکارآمد و بدون نتیجه می‌دانند و از این طرف نیز مولانا عبدالحمید بارها و در همین مواضع پسا جمعه خونین زاهدان، روش‌های خشونت آمیز و گسترش ناامنی را نه تنها مانع به نتیجه رسیدن پرونده‌های بر زمین مانده بلوچستان می‌دانند بلکه ناامنی را نهایتا ضرر همگانی و چه بسا بیشتر برای مردم بلوچستان عنوان می کنند.

تحولات روز گذشته و برگزاری آرام نمازجمعه زاهدان و دیگر نقاط بلوچستان نیز نشان داد که اکثریت جامعه بلوچستان تاکنون مسیر اول را طی کرده و به خصوص فعالین سیاسی و اجتماعی، روشنفکران و تحصیلکردگان بیشتر از اقشار دیگر این روش را می پسندند.