پس از حوداث چابهار که در گزارش قبلی میارجل به آن اشاره شد، در ادامه واکنش‌ها روز جمعه 8 مهرماه بعد از نماز جمعه زاهدان، برخی معترضان و نمازگزاران جمعه و پلیس با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ پس از حوداث چابهار که در گزارش قبلی میارجل به آن اشاره شد، در ادامه واکنش‌ها روز جمعه 8 مهرماه بعد از نماز جمعه زاهدان، برخی معترضان و نمازگزاران جمعه و پلیس با یکدیگر درگیر شدند.

در این حوادث که  نیروهای نظامی و امنیتی ایران از آن به عنوان "جمعه سیاه " یاد کردند تعداد نامعلومی کشته و زخمی شدند، مقام‌های دولتی از جمله استاندار سیستان و بلوچستان از کشته شدن 19 تن سخن به میان آوردند و برخی فعالین بلوچ  از کشته شدن 40 نفر یاد کردند؛ در میان کشته شدگان بنا به آمار مقامات نظامی حداقل 4 نظامی هم دیده  می‌شوند که عالی‌ترین آن سرهنگ سید حمید هاشمی با نام مستعار سیدعلی موسوی معاون اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان است.

حوالی ظهر جمعه پس از این حوادث، اینترنت سیستان و بلوچستان دچار اختلال جدی شد و از ظهر جمعه اینترنت در زاهدان و از حوالی بامداد روز شنبه اینترنت در تقریبا اکثر مناطق سیستان و بلوچستان به طور کامل قطع شد؛ در همین میان اعتراضات پراکنده در خیابان‌های مختلف زاهدان از جمله جام جم، شیرآباد و هم چنین در میرجاوه و ایرانشهر شکل گرفت؛ در زاهدان این اعتراضات با خسارت بیشتری رو به رو بود به طوری که چندین خودروی آتش نشانی، شهرداری و چندین مغازه و اماکن عمومی شهری در این اعترضات آسیب دید.هم ‌چنین رسانه‌های منتسب به نهادهای امنیتی ایران از ورود عناصر گروه جیش العدل به صحنه درگیری‌ها و به بر عهده گرفتن مسولیت به گفته آن‌ها" حمله های"  روز جمعه  خبر دادند.

در این میان هم‌چنین مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان جمعه ظهر در مصاحبه با صدا و سیما مردم زاهدان و سایر مناطق سیستان و بلوچستان را به آرامش دعوت کرد.
روز شنبه 9 مهرماه با ادامه قطعی سراسری اینترنت در مناطق مختلف سیستان وبلوچستان امور روزمره نهادهای اداری و اجرایی سیستان و بلوچستان در تمامی شهرستان‌ها با اختلال رو به رو شد به طوری که بانک‌ها به دلیل عدم دسترسی به اینترنت شعب خود را در روز شنبه تعطیل کردند، هم چنین گزارش‌های میدانی حاکی است ایستگاه پمپ بنزین سه راهی نگور شهرستان دشتیاری به دلیل اختلالات اینترنت از حالت کدینگ خارج شده و تمامی کارت‌های سوخت شهرستانی هم در این پمپ بنزین قابل سوختگیری شده‌اند همین موجب تشکیل صف طولانی چند کیلومتری در این پمپ بنزین شده و به تبع با توزیع بدون محدودیت بنزین موجب خسارت جدی به کشور شده است.

کدینگ طرحی است که وزارت نفت در استان سیستان و بلوچستان اجرا کرده به طوری که کارت‌های سوخت استان‌های دیگرِ خارج از سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از به گفته وزارت نفت " قاچاق سوخت " شامل این طرح می‌شوند و بعد از سوختگیری از دسترسی خارج شده و اصطلاحا می‌سوزند.

شنبه بعد از ظهر اینترنت داخلی در دستگاه‌های پز فروشگاهی و هم چنین بانک‌ها برقرار شد تا روال کار عادی مردم برای خرید و و فروش و مبادله پولی از سر گرفته شود هرچند دارای اختلالات جدی به دلیل قطعی سراسری اینترنت بود.

روز یک شنبه 10 مهرماه اینترنت دانشگاه‌ها، بانک‌ها و مراکز حساس دولتی متصل شد برخی کاربران عادی هم از بامداد یک شنبه از قطع و وصل شدن اینترنت همراه و وای فای خبر دادند؛ از جمله دیگر حوادث امروز که با اتصال نصف و نیمه به اینترنت مخابره شد واکنش مولانا عبدالحمید به حوادث جمعه زاهدان بود؛ بنا به آنچه پایگاه اطلاع رسانی مولانا عبدالحمید منتشر کرده وی بر لزوم به گفته او " محاکمه و مجازات کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند" تاکید کرده است.

مولانا عبدالحمید با بیان اینکه ماموران به سمت مردم تیراندازی کردند،  گفته: متاسفانه فاجعه‎ای در این روز رخ داد و ظلم بزرگی صورت گرفت که در نوع خودش بی سابقه است. در این حادثه به سمت افراد بی سلاح و بی دفاعی که وضو گرفته و فقط برای ادای نماز جمعه  عازم مصلی شده بودند تیراندازی شد. طبق گزارش‌ها بیش‌از 40 نفر افراد نمازگزار به شهادت می‌رسند و بیش‌از 100 نفر نیز در این حادثه خونین مجروح می‌شوند که آمار زخمی‎هایی که جان خود را از دست داده‎اند را نداریم و احتمال افزایش جان باختگاه این حادثه بسیار زیاد است.

روایت مولانا عبدالحمید با روایت رسمی حکومت فاصله معناداری دارد، مولانا عبدالحمید عامل تحریک مردم را تیراندازی به گفته او "ماموران" عنوان کرده اما خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حکومتی از ورود عناصر به گفته آن‌ها "تروریستی"  جیش العدل و تحریک مردم به حمله به کلانتری خبر دادند. صدا و سیما هم در گزارش‌هایی جداگانه مدعی توزیع سلاح میان مردم توسط این گروه‌ها شده است؛ با این حال اینترنت هم چنان در تقریبا همه مناطق سیستان و بلوچستان به طور کامل قطع است.