هادی نارویی خواننده بلوچستان می‌گوید: هنر بلوچستان ظرفیتی بین‌المللی دارد اما هنرمندان بلوچ در سطح ملی هم کم دیده می‌‌شوند و متناسب با ظرفیت‌ و توانایی‌شان حضور ندارند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میار جل؛ بیش از صد سال است که موسیقی در بلوچستان و بین مردم بلوچ در سراسر دنیا اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد ، اگر گذری به تاریخچه موسیقی در بلوچستان بزنیم می بینیم که گنجینه ای عظیم از استعداد ها و سرمایه های ارزشمندی از موسیقی در این عرصه حضور دارند . چند سالی هست که موسیقی بلوچستان علاوه بر عرض اندام در بخش سنتی  حالا در بخش موسیقی پاپ نیز دارای جایگاه ارزشمندی شده است و حرف های زیادی برای گفتن دارد ، هادی نارویی یکی از آن دست خواننده های خوب و خوش صدای بلوچ است که سالها در این عرصه تلاش کرده و به توفیقاتی نیز دست یافته است ، در این گزارش به سراغ هادی نارویی رفتیم و گفت و گویی را با او ترتیب داده ایم که از دریچه چشم شما می گذرد.

ضمن سلام و وقت به خیر ،خود را معرفی و سوابق هنری خود را برای خوانندگان ما بیان کنید.

‏سلام و عرض ادب خدمت شما امیدوارم که ایام به کام شما باشد، بنده هادی نارویی عضو کوچکی از جامعه هنری استان سیستان و بلوچستان یکی از تنظیم کنندگان ، آهنگسازان و  عضوی از جامعه هنری موسیقی پاپ بلوچی در  استان سیستان و بلوچستان هستم که سابقه فعالیتم ،  به سال ۱۳۸۸ که  شروع فعالیت حرفه ای بنده به آن سال بر می گردد  .

در این مدت سابقه همکاری با شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه سه سیما و شبکه استانی هامون در زمینه تیتراژ های تلویزیونی و را هم داشته ام و  البته این را  هم بگویم از سال ۸۸ تا امروز حدود ۴۵ موزیک در قالب پنج آلبوم منتشر کردم که به زبان های بلوچی و فارسی  بوده و هنرمندان خوبی از جمله عبدالسلام بلوچی عزیز در این آلبوم ها درکنار بنده بودند و از همین جا از این عزیز بزرگوار هم تشکر ویژه دارم ، ترانه سرای اکثر آثار موسیقی خودم بودم و سعی کردم ترانه هایی بنویسم که با حال و هوای روحی خودم سازگار باشند.

بفرمائید که کارهای در دست اجرا و چشم انداز کاری شما در عرصه های هنری چیست؟

 ‏کارهای اجرایی که خیلی زیاد هستند ، در حال حاضر  هدف اصلی من گرفتن مجوز برای کنسرت بومی هست که امیدوارم این اتفاق بیوفته و بتونم هوادارام  رو از نزدیک و از روی استیج ببینم  و امیدوارم که ارشاد استان نگاه ویژه ای به هنرمندان بومی داشته باشد تا همه بتوانند  به هدف و آرزو های خود برسند و امیدوارم بنده هم بعنوان عضو کوچکی از این خانواده هنری بتوانم  قدم مثبتی در زمینه موسیقی بلوچستان بردارم ، همیشه  تلاشم هم این بوده که بتوانم در حد توانم  در این عرصه برای هنر استان و به خصوص موسیقی بلوچستان مفید باشم .   

به عنوان یک هنرمند ارزیابی شما  از وضعیت هنری و فرهنگی بلوچستان چیست؟

در عصری هستیم که  نسبت به گذشته امکانات ما بیشتر  شده و فضاها برای کار بهتر و مناسب تر شده است  و این مهم تاثیر زیادی روی بهبود وضعیت  موسیقی در استان گذاشته است ؛ بنظر من پیشرفت چشم گیر و قابل توجهی داشتیم و این باعث خرسندی است  و امیدوارم مسئولین از هنرمندان استان حمایت کنند و  فرقی هم نمی کند کار هنری در چه زمینه ای باشد و معتقدم  هر کار هنری که باعث پیشرفت جامعه هنری استان می شود  بنظر بنده باید مورد حمایت قرار بگیرد .

به نظر شما راه های تقویت هنر در بلوچستان چیست و چکار باید کرد که چشم انداز هنر ما  روشن باشد ؟

ما هنرمندان استان بدون حامی و فقط و فقط با تلاش و خود جوش داریم کار می کنیم و انگیزه اصلی ترین عامل پیشرفت ماست که متاسفانه کمترین نگاه مردم و مسئولین نگاه به هنر و هنرمندهان است ، قطعا اگر حمایت  نشویم  اتفاق مثبتی نخواهد افتاد و  تقویتی در کار نیست ، امیدوارم روزی  برسد  که پنجره ای رو به هنرمندان استان باز  شود  و نور امیدی   بر پیکر بی جان موسیقی و هنر بلوچستان بتابد  و هنر جایگاه اصلی خود را پیدا کند .  .

مشکلات هنرمندان بخصوص خوانندگان بلوچ چه مسایلی است و به نظر شما برای رفع آنها چه اقدامی باید کرد؟

زیاد طفره نمی روم  و رک می گویم ، بزرگترین مشکل به نظر من در حال حاضر مشکل وجود موسسات هنری هست که دنبال سود جویی هستن نه پیشرفت هنر ، اکثرا موسسات دنبال سود جویی و سوء استفاده از هنرمندان هستن و همینطور که می دانید بعد از استفاده از هنرمند تنها کسی که فراموش می شود  خود هنرمند است  .

مسئولین که هیچ برنامه ای برای هیچ  هنرمندی در  استان ندارند و این موضوع جای تاسف دارد که حتی هنرمندای استان را هم  نمی شناسند ، بنده اگر به ارشاد استان مراجعه کنم هیچ کسی شاید بنده رو نشناسد و  فقط یک اسم از من شنیده اند  و این ضعف مدیریتی در زمینه هنر هست که من مسئول سعی نکردم هنرمندان استان رو در هر زمینه ای کشف کنم و  بشناسم و حمایت کنم . به نظر من می طلبد که این نگاه ها تغییر کند و بهترین برنامه ریزی ها رو انجام  دهیم که هنرمندان به حق  واقعی خود برسند .

به نظر شما نقش مردم برای حل مشکلات حوزه خوانندگی در بلوچستان چیست و چه انتظاری باید از مردم داشت ؟

مردم که فکر می کنم بیشتر دوست دارند از خواننده های خارج از استان حمایت کنند تا خواننده های بومی و اگر کنسرت بومی برگزار بشود  فکر نمی کنم آنچنان استقبالی بکنند ،  ولی در کل تلاش ما این است  که بتوانیم دل مردم رو شاد کنیم و  لحظات خوبی برای آنها بسازیم و امیدوار باشیم اگر روزی کنسرت برگزار کردیم از ما حمایت کنند ، البته این موضوع در برخی شهرهای استان ما فرق می کند و شرایط بهتر است ولی خوب زمان زیادی را می طلبد  .

بفرمائید که وظایف هنرمندان بلوچ درباره بلوچستان و شرایط فعلی آن چیست؟

‏هنرمندان در هر عرصه ای اولین هدفشان باید پیشرفت بلوچستان باشه و نه شخص.  ما می توانیم در هر زمینه هنری در کل کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم و اگر کاری می سازیم باید با بهترین کیفیت و در سطح خیلی بالایی باشد  ، خوشحالم که خیلی از خواننده های بلوچ موزیک هایی در وصف بلوچ و بلوچستان اجرا کردند  و صدای  بلوچ   را  به همه جای دنیا  می رسانند .  بنده هم در آینده یک کار در وصف زیبایی و اقتدار بلوچستان منتشر می کنم که کمی با موزیک های دوستان تفاوت دارد  و  لازم است بگویم  که هر هنرمند بلوچ نمادی از مردم بلوچ و بلوچستان هست و چون هنرمند در دید هست مردم دیگر شهرها  آن ها  را به عنوان نماینده فرهنگ بلوچ می بینند  و باید سعی کنیم چهره ی زیبایی از بلوچ و بلوچستان در نگاه مردم به جای بگذاریم و این شامل رفتارهای اجتماعی ما هم می شود

به نظر شما نقش هنرمندان بلوچ  به خصوص خوانندگان در رشد جامعه چگونه است؟

خب موسیقی هم در کنار بقیه فرهنگ های بلوچ و بلوچستان در حال رشد هست و خواننده ها می توانند با اجرای کارهای مناسبتی با  بلوچستان نقش خوبی را  در این زمینه ایفا کنند و چون خود هنرمند در دید مردم هست می تواند الگوی مناسبی برای مردم باشد،  ما سعی می کنیم رفتارهای اجتماعی مناسبی داشته باشیم و پیشرفت یعنی بالا بردن سطح آگاهی مردم در هر زمینه ای ، و این مقدور نیست جز با تلاش و همت مضاعف .

مشوق شما برای گام نهادن در فعالیت های هنری چه کسانی بوده اند و عکس العمل خانواده شما در این مورد چه بوده است؟

موسیقی پاپ چون چند سالی هست که دارد اجرا می شود خیلی از اساتید هم در استان و مخصوصا بلوچستان مخالف ما بودن اما ما محکم ایستادیم و امروز موسیقی پاپ در بلوچستان پذیرفته شده و خدا را شکر تعداد خواننده های موفق هم دارد زیاد می شود و می توانم بگویم موفق ترین هنرمند در حال حاضر استاد دلنواز هستند  ،خانواده ام که زیاد علاقه ای نشان نمی دهند  وحمایتی  و متاسفانه حمایتی هم نمی کنند  و من  در این مسیر می توانم بگویم تنها بودم و  در همین حد ولی هرگز دلسرد نشدم و کارم را با قدرت ادامه دادم و امروز هم احساس می کنم نتیجه خوبی گرفتم و می توانم برای آینده خوشبین باشم .

توصیه و دردل پایانی و یک سخن با خوانندگان سایت میارجل؟

اول اینکه از شما تشکر میکنم بابت تلاشتان در زمینه فرهنگ بلوچ و بلوچستان، فقط از مسئولین و مردم میخواهم از ما حمایت کنند ، حمایت مردم و مسئولین باعث پیشرفت ما و پیشرفت ما باعث پیشرفت هنر در استان خواهد بود . از وقتی هم که در اختیار من قرار دادید  بی نهایت ممنونم.

گزارش از شیدا حسن زهی