حضور بانوان در جامعه بلوچستان به حد ایده آل نرسیده اما گام‌های موثری برداشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ حضور و فعالیت بانوان در هر جامعه ایی لازم و ضروری است و مشارکت بانوان در عرصه های اجتماعی باعث پیشرفت و موفقیت جامعه خواهد بود. خانم ژیلا میرمرادزهی از جمله بانوان موفق و فعالی است که توانسته است علاوه بر موفقیت در زمینه تحصیلی و شغلی باعث ایجاد تشکل های موثر برای فعالیت بانوان باشد. این بانوی موفق دستی هم در در امور خیریه دارد و اعتقاد دارد کمک به نیازمندان زکات علم و تحصیل و شغلش می باشد. خواندن گفتگوی میارجل با این بانوی موفق خالی از لطف نیست. 

خانم دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید؟
سلام.ژیلا میرمرادزهی هستم، متولد ۱۳۶۰ در زاهدان و فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه آزاد تهران هستم. 

چند سال است به عنوان دندانپزشک مشغول به کار هستید؟
اواخر سال ۸۵ فارغ التحصیل شدم و از ابتدای سال۸۶  به عنوان نیروی طرح فعالیت شغلی ام درمرکز دو ‌شهری به عنوان دندانپزشک آغاز  کردم و چهارده سال است به عنوان دندانپزشک مشغول خدمت رسانی هستم. 

چطور شد تصمیم گرفتید جدا از حیطه کاریتان  در انجمن بانوان نیز فعالیت داشته باشید؟
بنده از سن یازده دوازده سالگی درتهران زندگی میکردم همانجا درس خواندم ودانشگاه رفتم و بعد از اینکه درسم تمام شد و برای اولین بار برای زندگی به سراوان آمدم و تحت  عنوان گذراندن طرح نیروی انسانی پزشکی  کارم را آغاز کردم یادم می آید آن روزها ماشین داشتم وبرای کارهای روزانه و رفت وآمد ازماشین شخصی استفاده میکردم چیزی که برای بنده جالب بود این بود که درشهر سراوان تعداد خانم هایی که رانندگی می کردند خیلی خیلی کم بود وشاید بشود گفت انگشت شمار و اینکه بنده درخیابان باماشین رانندگی می کردم حس میکردم خیلی جلب توجه میکند و برای خودم خوشایند نبود که این چیزی که یک مساله عادی در شهر های دیگر بود چیزی عجیب وجدید به نظر برسد. از آن موقع تصمیم گرفتم کاری انجام بدهم که زنانی که درجامعه هستند و  قطعا درخیلی  از زمینه ها توانایی و استعداد دارند حداقل اعتماد به نفس  را پیدا کنند و بتوانند قابلیت ها واستعدادهای خودشان راشکوفا بکنند و این نیازمند آن بود که عزت نفس و اعتماد به نفسشان ارتقا پیدا کند. 
از همان زمان تصمیم گرفتم درجلساتی که درفرمانداری برگزار میشد و یادر شهرداری وشورای شهر از بنده دعوت به عمل می آمد  شرکت کنم سعی کنم  در جلساتی که شرکت می کنم چند تا ازبانوان که می شناسم باخود همراه بکنم تا حداقل از حالت گوشه نشینی دور باشند که دیدم کم کم موثر هست حتی میدیدم بانوانی که کارمند ادارات هم هستند که دعوت میشدند کمتر جرات حضور درجلسات راداشتند کم کم حضور پیدا میکردند ودر جلسات شرکت میکردند ونظراتشان را بیان میکردند و پیشنهاد  و مشارکت پویایی دارند و این جرقه یی شد برای تشکیل فعالیت هایی تحت عنوان انجمن بانوان یا کانون بانوان.

آیا فکر میکنید مشارکت بانوان در ساختار اجتماعی جامعه مطلوب هست؟
هنوز به حد ایده آل و مطلوب نرسیده ایم، اما گامهای موثری که تاکنون برداشته شده نوید وضع مطلوبتری را می‌دهد. اما مشارکت بانوان به تنهایی کافی نیست و تا رسیدن به وضع ایده آل نیازمند حمايت هستند. چون اکثر کسانی که در راس امور هستند مردانند یا بهتر بگویم دولتمردانند. تا همین یکی دو هفته قبل ما مدیر زنی در راس ادارات نداشته ایم. خوشبختانه اخیرا یکی از دوستان بسیار خوبم سرکار خانم رحمانی به ریاست اداره برق سراوان منصوب شدند امیدوارم ایجاد فرصت های برابر جهت نقش آفرینی موثر تر بانوان در مشارکت های اجتماعی فراهم شود. 

مقداری از فعالیتهای مدنی و اجتماعی تان را برای ما ایراد فرمایید؟
یک بخش از فعالیتهای مدنی بنده  بر میگردد به فعالیتم که از سال ۱۳۸۹ در سراوان با کمک فرماندار توانمند آن وقت جناب آقای سجادی و چندی از بانوان فعال که کانون فرهنگی بانوان را تاسیس کردیم و سمینارها،نمایشگاههایی در سطح شهرستان و استان درقالب فعالیتهای بانوان برگزار شد.
در حوزه غیر از بانوان آنچه که علاقه شخصی بنده است کودکان هستند چون کودکان پایه جامعه هستند،اگر کودکانی شاد داشته و تربیت کنیم فردایی بهتر خواهیم داشت و با بنیاد دانش همکاری دارم . و بنیاد کوشا که انجمن حمایت از کودکان کار و بی سرپرست و بد سرپرست هستند و انجمن کتابخوانی حامی که سعی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در بخش غیر دولتی  و ایجاد کتابخانه  روستاهای حامی کتاب را دارد. امیدوارم بتوانیم با مشارکت این انجمن تعداد روستاهای حامی کتاب بیشتری در روستاهای سراوان داشته باشیم. 

چرا فکر میکنید لازم است زنان به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ورود کنند؟
حضور بانوان الزامی است چرا که عضوی از جامعه هستند و حضورشان در تمام لایه های اجتماعی و   همچنین مشارکت و به عنوان یک فرد توانمند و لایق و صاحب اندیشه ؛نه بعنوان یک زن برای کسب فرصت نقش آفرینی مهربانتر و موثر تر نیاز این روزهای جامعه ی ماست که آگاهی زنان و حمایت جامعه را طلب می‌کند. 

فکر میکنید بانوان هنرمند توانسته اند نقش آفرینی موثری داشته باشند؟
بله، بانوان هنرمند توانسته اند نقش آفرینی موثری داشته باشند .هنر مهم بانوی بلوچ سوزن دوزی است که واقعا موفق شده اند که در چارچوب  نخ و سوزن به پارچه جان و روح بدهد. سفال کلپورکان که هم اکنون دهکده جهانی شده که عهده دار این کار ارزشمند و جان بخشی خاک و گل و آب با دستان هنرمند بانوان کلپورگان است و معرفیش به جهانیان.بهتر بگویم هر جا پای یک زن در میان باشد شاهد نشاط آفرینی و زندگی آفرینی زیبایی خواهیم بود. 

خانم میرمرادزهی آیا شما خود را موفق می دانید؟
اینکه خود را موفق بدانم در حوزه زندگی شخصی بله، به آن آنچه که خواسته ام رسیده ام اما در اهداف خودم نسبت به جامعه که در نظر گرفتم فاصله ی زیادی دارم  چون موفقیت خود را در گرو موفقیت جامعه می‌دانم. 

آیا در موفقیت شما همسرتان نقشی داشته است؟
قطعاً همین طور است است زیرا اگر همسرم  همدل  و همراه نبود قطعا در حیطه فعالیت شغلی و اجتماعی ام به مشکل بر میخوردم. خصوصا یک زن متاهل که وظیفه تربیت فرزندانش را هم بر عهده دارد، خداوند رو سپاسگذارم  که ایشان همدل و همراه من بودند  و جا دارد اینجا از ایشان تشکر کنم.


آیا به فکر افتاده اید برای بانوانی که علاقمندند تا نقشی در جامعه داشته باشند اما با مخالفتهای والدین یا همسر مواجه هستند کاری انجام دهید؟
اخیرا با عده‌ای از دوستان برنامه ای شروع کرده ایم تا در قالب گروههای انگیزشی به مناطق مختلف روستایی سفر کنیم و با خانواده هایی که دخترانشان را از تحصیل منع میکنند صحبت کنیم و آنها را ترغیب و  تشویق به انجام این کار بکنیم و امیدوارم در این راه موفق شویم.

فکر میکنید مرز برای مردم سراوان چالش بوده یا فرصت؟
مرز قطعا برای ما فرصت بالقوه است اما اینکه این فرصت چطور بل فعل شود بستگی به نحوه مدیریت آن دارد. متاسفانه برنامه هایی پیاده نشده و کارشناسانی بایسته ای هم انجام نپذیرفته و به افسوس میتوان گفت که هم اکنون مضرات مرز  بسیار بیشتر از فوایدش برایمان تمام شده، از جمله ایجاد مشاغل کاذب، خطرهایی که به واسطه مشاغل کاذب ایجاد شده تصادفات جاده ای، افزایش آمار مرگ و میر، افزایش آمار جا مانده از تحصیل، ثروت های بادآورده که هنوز فرهنگش را با خود نیاورده اما پول را با خودش آورده، اینها به لحاظ فرهنگی تاثیرات خیلی مخربی دارد که شاید در کوتاه
مدت به نظر نیاید اما در دراز مدت این افزایش جاماندگان از تحصیل و تصادفات جاده‌ای به واسطه ای مرز فاجعه به وجود می آورد.

چه راهکارهایی برای ارتقای سلامت در شرایط کرونایی و نقش آفرینی مدیریت شهری در این عرصه پیشنهاد می کنید؟
در شرایط کنونی کرونا، مدیریت شهری بایست در راستای آگاهی بخشی مردم به جد عمل کند زیرا اساس و بنیان توسعه و با ارزش ترین سرمایه یک جامعه نفوس و نیروی انسانی آن جامعه است  و معتقدم  مسئولین بهداشت باید با قاطعیت بیشتری در صدد آموزش به مردم بر آیند و تلاش بیشتری بکنند

آیا پیش آمده بیماری که مشکل مالی داشته رایگان دندانش را درست کنید؟
بله خیلی زیاد پیش آمده که رایگان و فی سبیل الله کار کردم، خدماتم به مددجویان بنیاد دانش و بهزیستی  را هم به شکل روتین و رایگان انجام داده ام و این عهدیست که از آغاز فعالیتم  با خود بسته ام که این گونه زکات کار، زکات تحصیل و زکات علم خود را در قبال بیماران نیازمند انجام بدهم. 

 زنان بلوچ تا رسیدن به جایگاه مطلوب چقدر فاصله دارند؟
زنان بلوچ تا رسیدن به جایگاه مطلوب خیلی فاصله ندارند اگر جامعه به لحاظ فرهنگی آمادگی پذیرش این مسئله را داشته باشند خود زنان با همدلی و اتحاد زمینه پیشرفت جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود را فراهم کنند،  و مسئولین امر هم  مقدار با حضور زنان راحت تر کنار بیایند.