یک فعال اجتماعی و فرهنگی بلوچستان می گوید: شرایط تغییرات امروزی بیش از پیش بر آداب و رسوم تاثیر گذار است و قوم بزرگ بلوچ در همه زمینه ها استعدادهای فراوان دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی میارجل در ادامه بولتن خبری خود برای معرفی افراد شاخص، معتمدان محلی و فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، گفت‌وگویی با سرکار خانم هوت فعال اجتماعی و فرهنگی چابهار و دشتیاری ترتیب داده است.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در صورت تمایل سوابق فرهنگی ، اجتماعی و علمی خود را بیان کنید؟

نگار هوت هستم،فرهنگی،مدیر دبیرستان دخترانه حامی، دانشجوی  دکتری شیمی آلی مرحله دفاع  ازتز  و رساله دکتری،فعال و خیر اجتماعی بیشتر در زمینه توسعه فضاهای آموزشی  وبهداشتی،عضو هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان های چابهار و دشتیاری،عضو هیئت مدیره انجمن حامی شعبه چابهار، فراگیر و هنر آموز خوشنویسی مقطع عالی را در کارنامه خودم دارم.

مهم‌ترین وظیفه نخبگان بلوچ را در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی بلوچستان چه می‌دانید؟

آنچه ساختار یک فرهنگ را شامل می شود ابتدا اسکلت و چهار چوبیست که چندین صد سال  بر تن  واصالت این فرهنگ گویا پوششی از تار و پود فطرت است که   هویت قوم بلوچ را به زیبایی نشانگر است.شناخت اصالت قوم خودم یعنی قوم بلوچ از نظر آداب و رسوم و زبان و سرزمین بلوچستان وظیفه هر بلوچی است که پیش تر ازهرچیز آدم باید خودش را بشناسد. با زبان اصیل بلوچی  و پوشش نسبتا ثابت خود فرهنگ و اصالت خود را نیز حفظ کند و در پاسداری از فرهنگ خودش همانند گذشته بکوشد واصالت، هویت و آداب و رسوم خودرا به نسل های آینده منتقل کند.

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان در حال حاضر چیست و چه باید کرد؟

شرایط تغییرات امروزی بیش از پیش  بر آداب و رسوم تاثیر گذار است، اگر زمینه شناخت فرهنگی و اصالت و خودشناسی فرآهم نگردد فرهنگ ها و رسومات زود دست خوش تغییرات  میگردند که فرهنگ غنی بلوچ هم از این قاعده مستثنی نیست.

مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را چه می‌دانید و در این رابطه توضیح دهید؟

استعداد خدادادی این مردم در اکثر کشورهای دنیا  بعنوان هوش برتر،  برترین ها خودنمایی می کند و توجه به این ظرفیت ها اگر زمینه تحصیل این استعداد ها در هر زمینه‌ای فراهم شود در کمترین زمان ممکن  به خودکفایی خواهند رسید.

نقش فعالیت رسانه ای برای کمک و پیشرفت بلوچستان را چه می دانید؟

آنچه که ضربه مهلکی بر پیکره قوم بلوچ بوده  خود رسانه ها چون تلویزیون و روزنامه ها بوده‌اند که نام بلوچ را با قاچاق و شرارت عجین ساخته اند در حالی که از مردانگی و عفت زنان غیور سرزمین من چیزی را بازتاب نداده‌اند. همانطور که سال ها با ناراستی تبلیغات سوء کرده‌اند،رسانه ها بیایند و اصلاح کنند آن اشتباهات گذشته را البته ناگفته نماند هیچ قومی مطلقا پاک و‌منزه نیست، اما واقعیت را زبان حقیقت و  صداقت را بی سانسور بیان کردن خودش یک مردانگی  و اقدامی شجاعانه است، بیایید از حماسه های زندگی این  قوم و اشعار ماندگار حماسی و هنرمندانه بلوچ چشم هنری خودمان را باز کنیم، یا از تبحر و ظرافت اندیشی و باریک بینی در ابتکارات شیر زالان سرزمین من هنر را جهانی کنید،اگر چه امروز هر خانه یک رسانه است، ناراستی و سانسور دیگر جایگاهی ندارد. کافیست زمینه رشد فراهم شود استعدادهای درخشان خدادادی خود سر به افلاک خواهند کشید.

راهکارهای اجتماعی و فرهنگی شما برای رسیدن به جایگاه واقعی قوم بلوچ در کشور چیست؟

میبایست بستری فراهم شود  تا ارزش فرهنگ های غنی که سالیان سال شکل گرفته به جامعه و نسل نوین شناسانده بشود و جایگاه هوویت ملی را چنان تعریف کنیم که فرد بداشتن چنین جایگاهی احساس غرور بکند.  آن موقع است که ابزارهای تغییر دهنده  یا تاثیر گذار  فرهنگ و هوویت زدا بی تاثیر می‌شوند.

اگر چنان عَلَمی باشیم  که با هربا‌دی بهمان سو در حرکت باشد زود همه چیز مان را ازدست خواهیم داد و این یعنی نابودی.. منظور من رواج یکسری برنامه‌های که گویا در قالب هنر و خلاقیت جای پایی در فرهنگ ما باز کرده‌اند بطور مثال موسیقی های پُپ و غیره که طرفدارانی هم پیدا کرده اند و تاثیرات مخرب و فرهنگ کُشی بدنبال دارند، یعنی آنچه را  که یک شنونده موسیقی سنتی در شعر حماسی اصیل بلوچی بدست میآورد  و درونمایه آن سرشار از گفته‌های فرهنگی و هوویت قوم بلوچ است ولی برنامه‌های نو پا و بظاهر هنراسای مدرن امروزی کمر بنابودی  آن بسته است.. باید فرهنگ و هنر اصیل  خودمان را در رگ و خون بچه‌های  سرزمین خودمان بدوانیم تا  اصالت در تنشان بارور شود و ریشه در فرهنگ شان مستحکم،،،
درختی که اکنون گرفتست پای   
به نیروی شخصی برآید ز جای
و گر همچنان روزگاری هلی     به گردونش از بیخ بر نگسلی
این یعنی فرهنگ ریشه دار و اصیل ما بسادگی تغییر پذیر نیست،،
در زمینه هنری قوم‌ بزرگ‌ بلوچ از دیرباز  استعداد های درخشان خودش را به اثبات رسانیده ، اگر دقت بکنید هنرهای چون سوزن دوزی ، حصیر بافی، سفال سازی و سایر هنرها حتی در خوشنویسی و نقاشی و موسیقی و سینما  علیرغم نبود امکانات کافی و وافی بهترین خلاقیت ها را دارند.

در پایان اگر توصیه و یا نکته خاصی دارید بفرمایید؟

همیشه از تاریخ درس بگیریم و زمینه های توسعه و پیشرفت را برای همه تسهیل کنیم.بیاییم از یک ریال هم شده برای تکمیل ظرفیت‌های زیبا ساز  و فراهم نمودن بستر برای زیستن چند صباح برای جهانی زیبا گام برداریم. خیلی ممنون که این وقت را در اختیار من گذاشتید.

محمد هوتی‌پور