در سلسله‌ گزارش‌هایی به اقتصاد کشاورزی در غرب بلوچستان می‌پردازیم؛ در دومین گزارش از آن‌ها به کشت پنبه در بمپور برای اولین بار در 50 سال اخیر پرداختیم که وجود صنایع تکمیلی و تبدیلی مانند کارخانه بافت بلوچ نیازی روزافزون برای این محصول ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ در دومین گزارش از این سلسله گزارش ها؛ محمد اکرم هودیانی رییس جهاد کشاورزی شهرستان بمپور در گفت‌وگو با میار جل از آغاز کاشت پنبه در طول ۵۰ سال گذشته  و رقم خوردن تحولی عظیم در صنعت کشاورزی بلوچستان ، در شهرستان بمپور خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه در یکی دو سال قبل نمونه‌هایی از موفقیت کشت پنبه در شهرستان بمپور رو به دست آورده بودیم امسال پیگیری کردیم و عملیات کاشت پنبه را در سطح گسترده‌ای آغاز کردیم و امیدواریم که در یک برنامه چند ماهه به عملیات کشت پنبه در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بمپور اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود کارخانه فراگیر بافت بلوچ که یکی از پتانسیل های درجه یک و اقتصادی  منطقه در زمینه ریسندگی و بافندگی است، بحث کشت پنبه در این شهرستان به یکی از نیازهای مهم تبدیل شده  و به موجب این اقدام عملاً در سال‌های آینده واردات پنبه از دیگر مناطق به استان ما کاملاً لغو خواهد شد و ما در تولید پنبه به امید خدا به خودکفایی خواهیم رسید و صددرصد پنبه تولید شده در شهرستان بمپو برای ورود به چرخه ریسندگی و بافندگی در اختیار کارخانه بافت بلوچ قرار خواهد گرفت و این اقدام می‌تواند کمک بسیار بزرگی در سطح منطقه و به اقتصاد منطقه خواهد داشت.

در ادامه هم مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان از اشتغال ۸ تا ۱۰ نفر در ازای هر هکتار در شهرستان بمپور برای کاشت و برداشت پنبه خبرداد .

 

 

محمدیاسین جلال‌زهی