تیم خبری بانوان و زنان پایگاه اطلاع‌رسانی میار جل در ادامه گفت‌‌وگوهای خود با بانوان تاثیرگذار، فعال و نخبه بلوچستان به سراغ گل بی بی هوت فعال اجتماعی نیکشهر رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ «حضور زنان بلوچ در فضای کسب و کار و مشارکت آنان در آفرینش‌های فرهنگی هنری و عرصه‌های علمی و فنی، سیاسی و اجتماعی و... گواه برخورداری جامعه از شایستگی و توانایی‌های زنان بلوچ است که هر جامعه ای چه اندازه از این حضور برخوردار می‌شود، این نشانه ای از میزان توسعه یافتگی جامعه و معیار سنجش کیفیت حکم رانی مدیران و رهبران آن است .

جهان امروز نیز در نقش آفرینی‌های زنان و مردان در تمامی عرصه‌های زندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه به برابری آنان گردن نهاده است.»

جملات بالا را گل‌بی‌بی هوت اظهار می‌کند؛ از مدتی پیش قصد داشتیم با این بانوی بلوچ که از اهالی شهرستان نیکشهر بلوچستان است مصاحبه ای داشته باشیم، در این گفتگو پرسش‌هایی از گل‌بی‌بی هوت داشتیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

خودتان را معرفی کنید ؟

گل‌بی‌بی هوت هستم متولد 1364با سوابق تحصیلی دیپلم تجربی از مدرسه زینبیه نیکشهر، مدرک کاردانی آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم رسالت واحد زاهدان، مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیکشهر و در حال حاضر به عنوان مدیر دبستان در شهرستان نیکشهر در حال خدمت هستم.

کمی از فعالیت‌های اجتماعی تان برای‌مان توضیح دهید؟

خوشبختانه من با حمایت خانواده و همسرم تحصیلاتم را ادامه دادم و با رتبه الف (ممتاز) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیکشهر در سال 1392فارغ التحصیل شدم و در مراسم فارغ التحصیلی به عنوان ممتازترین دانشجو از بین تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیکشهرانتخاب شدم، نخستین فعالیت اجتماعی من در سال 1394آغاز شد و من به همراه دو نفر از دیگر دوستان نیکشهری دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم تا در راه توسعه شهرمان قدم برداریم. برگزاری جلسات بررسی افت تحصیلی دانش آموزان نیکشهر نخستین جلوه‌های این تصمیم بود هدف این بود که برای تحصیل بچه‌ها فرهنگ سازی شود و در میان بانوان بلوچ ایجاد انگیزه شود که در این امر تا حدود قابل توجهی موفق شدیم.

در آن زمان که بنده مدیر مدرسه غیر دولتی در شهرستان نیکشهر بودم، با خیران مدرسه ساز آشنا شدم و ایشان از ما حمایت کردند، من می‌خواهم روی این مسأله تأکید کنم که "زنان بلوچ خود را باور داشته باشند" البته اگر در مسیر درست قرار بگیریم، من در سه مقطع تحصیلی ام جزء شاگردان ممتاز بودم و همیشه در شورای دانش آموزی و در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کردم، خانم باور که اکنون مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر است، در آن زمان بعنوان مدیر مدرسه فعالیت داشت؛ در کنار ایشان و با مدیریت ایشان مسئولیت‌های شورای دانش آموزی را به نحو احسن انجام دادم، در دوران دانشجویی نیز از دانشجویان فعال دانشگاه در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتم و با امتیاز بالایی وارد آموزش و پرورش شدم و بنده با کسب امتیاز بالا جذب آموزش و پرورش شدم.

کسب رتبه برتر مدیر نمونه در سال 1394را داشتم. کسب رتبه برتر در جشنواره الگوهای برتر تدریس، جشنواره جابر ابن حیان، جشنواره درس پژوهی در مرحله شهرستانی و استانی از دیگر فعالیت هایم هستند.

به عنوان داور جشنواره‌ها نیز فعالیت و شرکت در جشنواره‌های فرهنگی هنری ورزشی و جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز و اجرای طرح‌های مقطع ابتدایی نیز داشته ام، چون خودم مدیر دبستان در نیکشهر هستم، اجرای طرح آداب و کرامت طرح خود اتکایی و خیلی طرح‌های دیگر که در کنار آن دو طرح ابتکاری دیگر طرح پنجشنبه‌های شاد و طرح کشاورزی از دیگر فعالیت‌های من بوده است و در سه سال متوالی در این طرح زحمت کشیده شده و در تمام نهادهای اداری همکاری مداوم داشتم، همچنین همکاری در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان هیئت نظارت در شوارای نگهبان فعالیت‌های زیادی در زمینه تعمیرات و تجهیزات مدرسه انجام دادم، از جمله تعمیر سرویس‌های بهداشتی مدارس، تعمیر وضو خانه، تهیه سه دستگاه آب سردکن، و تانکر آب سه هزار لیتری با همکاری انجمن از خیرین غیربومی  و چندین فعالیت دیگر از سایر فعالیت هایم است.

از برنامه‌های مهمی که زیاد دغدغه اش را دارید برایمان بگویید؟

یکی از برنامه‌های مهم من که هر سال در حال انجام است، شناسایی دانش آموزان بی بضاعت و حمایت از آنان در تأمین وسایل مورد نیاز مدرسه جهت ادامه تحصیل بوده، چون دانش آموز بی بضاعت زیاد است و به احتمال زیاد به خاطر همین موضوع تر ک تحصیل می‌کنند، تعدادی از ترک تحصیلی‌ها را شناسایی کردم و تعدادی را هنگام بازگشایی مدارس شناسایی می‌کنم در واقع حمایت مالی و تهیه لوازم التحریر، کیف، کفش و پوشاک برای شان انجام می‌دهم تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

نظرتان در مورد تحصیل کردگان بلوچی که علاوه بر رشته تحصیلی شان، سعی در مطالعه و تحقیق در مسائل فرهنگی بلوچستان دارند چیست؟

افراد تحصیل کرده که تاریخ و فرهنگ بلوچستان را مورد کند و کاو قرار می‌دهند در مورد نقاط ضعف، مشکلات و عقب ماندگی‌های بلوچستان صد البته تحلیل و نگرش مثبت تری خواهند داشت و با دیدی متفاوت و ساده انگاری مسائل را بررسی می‌کنند، چه بسا نسبت به فرهنگ خود جهت فرهنگ جهانی آشنایی بیشتری دارند و می‌توانند راهکارهای بهتر و کارآمدتری در رابطه با جامعه خود ارائه دهند.

درمورد جایگاه زن در فرهنگ عامه بلوچ بگویید؟

درمجموع با توجه به فرهنگ غنی بلوچ در تقسیم کار اجتماعی، زن بلوچ جایگاه خاص و انکار ناپذیری دارد اما بعد از انقلاب به دلیل پر رنگ تر شدن مذهب و تاثیر آن بر فرهنگ، نقش زن در جامعه تغییر شکل داده است، جایگاه زن در خانواده بلوچ در هر نقشی که باشد (مادر، خواهر، دختر، همسر) بسیار بلند مرتبه است و همواره در گرایش‌های مختلف فعالیت‌های زنان در جامعه پر رنگ و موثر بوده است، از جمله نقش زنان در مقابله با بیگانگان در فرهنگ صلح جویی همان چیزی است که به بنده اعتماد به نفس می‌دهد و یکی از عوامل رشد بنده می‌تواند فرهنگ بلوچی ام باشد.

تصورتان از خودتان چیست؟

خود را شخصی سیاست مدار و مسئولیت پذیر متصور هستم که در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توانم ذی نفوذ باشم.

هدف تان چیست؟

می خواهم کمک رسان باشم و تحولی در زندگی دختران بلوچ ایجاد کنم و همچنین بتوانم بستر مناسبی برای بانوان بلوچ فراهم کنم و یکی ازبزرگترین خواسته‌هایم این است مطالبه گری در میان بانوان بلوچ را رواج دهم و همچنین سعی دارم شهرستان زیبای نیکشهر در 600 کیلومتری جنوب استان زاهدان را به ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی به رشد متوازن برسانم.

درآخر چه پیامی برای بانوان بلوچ دارید؟

همه سعادت از دامن زن متحول می‌شود و زن مبدأ همه خیرات است، اگر زن متحول شود، جامع متحول می‌شود، آرزوی سلامتی و شادکامی برای دست اندر کاران پایگاه اطلاع رسانی میارجل که همیشه سعی بر انعکاس موفقیت و واقعیت جامعه زنان بلوچ دارند نیز می‌کنم.

خبرنگار: حنیفه دهقانی