منطقه بزرگ سرباز یکی ازقدیمی‌ترین مناطق بلوچستان ومقر تمدن‌های بزرگی در ادوار مختلف بوده است؛ چشم نوازی بزرگ‌ترین رودخانه فصلی بلوچستان و طبیعتی بکر و زیبا با میوه‌های گرمسیری، بهانه‌های خوبی بودند تا خبرنگار میار جل به این منطقه برود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های بلوچستان راهسپار منطقه سرباز شدیم و به روستای زیبا و دیدنی فیزوز آباد رفتیم، دهستان فیروز آباد در محور ایرانشهر به چابهار در ۵ کیلومتری شهرستان راسک قرار دارد. آب و هوای این دهستان گرم و خشک و همراه با درصد کمی از رطوبت است که اکثر ماه‌های سال گرم است و در حاشیه رود خانه سرباز واقع شده است؛ سرچشمه این رودخانه از رودخانه های گویمرک و هنسانوچ ، پشام کور، سرکور است.

دهستان فیروز آباد در شهرستان راسک  که به عنوان یکی از دهستان‌های بزرگ و مهم است دارای بافت تاریخی با ارزش و نوع معماری بومی و سنتی منحصر در استان بوده و از لحاظ استراتزیک، مرکزی مهم و شاهراهی بوده که قسمت‌های دیگر منطقه را به کشورهای همجوار ارتباط می‌داده و در گذشته به لحاظ وجود قلعه قدیمی از اهمیت بسزایی بر خوردار بوده است.

بعد از استراحت به قعله فیروز آباد رفتیم؛ قعله‌ای با معماری منحصربه‌فرد ،آقای منصور پاد بعنوان راهنمای ما در این سفر از قدمت این قلعه برای ما می‌گوید؛این بنا با 2500 مترمربع مساحت در روستای فیروزآباد واقع در 5 کیلومتری شهرستان  راسک قرار دارد و محل حکمرانی حکام منطقه بوده است.

به نقل از محققین این بنا در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است. در اواخر دوره قاجاریه که از خوانین محلی قدرت را در دست می گیرند، طایفه بار کزائی بر این مناطق حکومت می کنند که با حمله رضاخان در زمان دوست محمدخان و سرکوب خوانین محلی و استیلای دولت مرکزی بر این منطقه رونق خود را از دست می دهد و بازماندگان حاکم این قلعه را ترک می کنند. این قلعه بر روی تپه ای دست ساز به ارتفاع 15 متر ساخته شده است. همچنین پی این قلعه از سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده است و از دیدنی‌های منطقه راسک و سرباز است

به مسیرمان ادامه دادیم و رودخانه بزرگ  سرباز رسیدیم که از به هم پیوستن شاخه‌های فرعی سرکور، هنسانوچ، گویمرک، کیشکور و پشامگ، جژان شکل گرفته و درمنطقه دشتیاری به رودخانه باهوکلات تغییرنام می دهد و به دریای عمان منتهی می شود. دیگر رودخانه آن آشار است که با پیوستن به رودخانه نهنگ از مسیر پاکستان و درنزدیکی گوادر به دریای عمان می‌ریزد. بیشتر آبادی‌های شهرستان بصورت طولی در دو طرف رودخانه و در پای کوه‌ها شکل گرفته‌اند.

زندگی تمساح پوزه کوتاه دراین رودخانه براهمیت آن افزوده واحداث اولین سد بر روی این رودخانه درنزدیکی پیشین درصورت رفع معضل خشکسالی چشم انداز روشنی دارد. وجود آب وهوای گرم و مرطوب باعث رونق کشاورزی درتمام فصول سال و تولید محصولات خاص مناطق قاره‌ای و تولید محصولات مهمی چون انبه، خربزه درختی (پپیا)، چیکو، زیتون محلی‌،خرما و انواع مرکبات شده است.

 

 

منصور کریمدادی