سیاه چادر یا گدام یک رسم و آیین دیرین در زندگی بلوچ ها علی الخصوص در خاش است که با توجه به برگزاری مسابقات قویترین مردان ایران در دانشگاه ولایت ایرانشهر، این رسم دیرین در حاشیه این مسابقات نیز به نمایش گذاشته شده که یکی از نشانه های فرهنگ غنی بلوچستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام ایرانشهر با اشاره به برگزاری مسابقات قویترین مردان ایران در دانشگاه ولایت این شهر در ادامه اظهار داشت: ما در این مسابقات ملی سعی خود را کرده ایم تا گوشه هایی از فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان را نیز به عرصه عموم بگذاریم که سیاه چادر یکی از این موارد است.

ابراهیم پرویزپور ادامه داد: سیاه چادر که به آن گدام نیز می گویند، بخشی از فرهنگ و تاریخ مردم بلوچ در نقاط مختلف کشور و از جمله منطقه خاش و سیستان و بلوچستان بوده که امروزه تقریبا تحت تاثیر شهرنشینی در حال نابودی و فراموشی است و ما امیدواریم با برپایی این آیین در کنار مسابقات بتوانیم سیاه چادر را زنده کنیم و همچنین قسمتی از فرهنگ غنی این مرز و بوم کشورمان را به نمایش بگذاریم.

وی درباره برگزاری مسابقات قویترین مردان ایران در ایرانشهر نیز توضیح داد: این مسابقات با حضور ریاست فدراسیون در محل ورزشگاه روباز دانشگاه ولایت برگزار می شود و تمامی پروتکل های بهداشتی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا نیز در نظر گرفته شده است و حتی باید توجه داشت که این مسابقات بدون حضور تماشاگر اجرا می شود.

پرویزپور در پایان یادآور شد: این مسابقات از روز گذشته آغاز شده و امروز نیز مرحله مقدماتی آن در جریان است که فردا اول اسفند ماه مرحله فینال آن با حضور 60 ورزشکار از تمامی ایران به پایان خواهد رسید.