یحیی هوت شاعر نوپا و جوان بلوچ می‌گوید: میار جل فراتر از کلمه است و میارجلی که فرهنگ اصیل و رسم آبا و اجدای بلوچستان است نیاز است که حفظ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ مصاحبه ای کوتاه با شاعر جوان روستایی لاتیدانی از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار یحیی هوت از شاعران نوپا و جوانی است. گپ و گفته پایگاه میارجل را با یحیی هوت می خوانیم.

سلام  وقت به خیر یحیی هوت،  ممنون از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، خودتان را معرفی کنید و از سوابق هنری و کاری خودتان در صورت امکان برای ما بفرمایید.

سلام و عرض خسته نباشید خدمتتان

یحیی هوت هستم از روستایی لاتیدان از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان، 24سال سن دارم و در دانشگاه سیستان و بلوچستان در رشته ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستم.

از سوابق ادبی خود برای خوانندگان ما بیان کنید و بفرمائید نقش شعر در و ادبیات در عصر کنونی چه است ؟

بنده نزدیک به پنج، شش سال می شود که اشعاری به زبان بلوچی و فارسی می سرایم ولی بیشترشان به زبان مادری یعنی بلوچی است. یکی، دو سال عضو نشریه دو زبانه بلوچی-فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان بودم و بعد آن دو سالی مدیر مسئولی نشریه رو بر عهده داشتم.

فرمودید نقش ادبیات، ادبیات در همه ادوار نقش تأثیرگذاری داشته است. الان در این دوره مثل دوران گذشته نقش سیاسی، فرهنگی و ادبی آن غیرقابل انکار است.

بفرمائید که به عنوان یک شاعر اوضاع فرهنگی و ادبی شهر خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خیلی بد. البته در همه جا با وجود فراگیری ویروس کوید ۱۹ وضع آسفناکی به وجود آمده. ولی باز هم امیدی هست که روزی از این وضع بد به درآییم و بهتر بشویم.

نقش شعر و شاعران در رشد و بیداری جامعه چیست و چگونه می توان این نقش را پررنگ تر کرد؟

اشعار شاعران همانند جریان خون در بدن انسان هست. شاعر همچون قلب و شعر همچون خون برای زنده ماندن کالبد جامعه ضروریست. تاریخ گواه این نکته یعنی بیداری مردم و ایستادگی در برابر ظلم و ستم، است. با تشویق شاعران و برگزاری جشنواره ها و شب شعرها می توان این تأثیر رو افزایش داد.

وضعیت شعر و ادبیات را در بلوچستان چگونه می‌بینید؟

امیدوار کننده است. با وجود نبود وجود هرگونه امکانات و دسترسی به آزادی قلم، باز هم نویسندگان و شاعران توانسته اند تا به اینجا جلو بیایند. شاعران بسیاری رو در این عصر حاضر هم داریم که می توانیم بگوییم روزی فرا خواهد رسید که حتی در ادبیات جهان هم تأثیر گذار خواهیم بود البته به شرط کوشش فراوان.

به نظر شما کدام شاعر بومی و بلوچ توانسته است در گسترش فرهنگ ادبی در بلوچستان  تاثیر گذار باشد؟

شاعران بسیاری داریم ولی اگر اسم یک نفر را به عنوان نماینده می خواهید قطعا او مبارک قاضی خواهد بود.ولی از شاعر و محقق و نویسنده برجسته بلوچ مرحوم سید ظهورشاه هاشمی و همچنین ملک الشعرای زمان خود مرحوم عطا شاد نمی شود چشم پوشی کرد.

نقش انجمن های  ادبی و موسسات در رشد جامعه در بلوچستان چیست و به نظر شما چکار باید کرد که شاعر بتواند جایگاه حقیقی خود را پیدا کند و تاثیر گذار باشد؟

در این عصر یعنی در عصر عدم وجود یک حزب سیاسی مورد اعتماد، این انجمن ها هستند که تمامی کارها بر عهده آنها هست. از مدتها قبل در قسمت ها شرقی بلوچستان انجمن ها و تشکل ھای بزرگی در شهرهای کراچی، شال(کویتہ)، گوادر، کیچ(تربت) و ... صرفا برای به جلو بردن جامعه در همه زمینه ها تشکیل شد. همت و ایثار و عمر خود را در راه سرزمین خود گذاشتن تنها راهی هست که می تواند شاعر را بہ خودش بشناساند...

آقای هوت آیا معنی کلمه میارجل را می‌دانید؟ توضیح دهید

به عنوان یک بلوچ و شاهد بودن حوادثی مرتبط با این، می توانم بگویم بله. 'میارجل' تنها یک کلمه نیست بلکه یک فرهنگ و یک رسم آبا و اجدادی بلوچ هست که از قدیم الایام به یادگار مانده هست. کسی که به هر دلیلی یک جرمی کرده باشد از ترس جان خود به نزد رئیس یک قوم یا یک طایفه پناه می برد و رئیس قوم یا طایفه می بایست از او محافظت بکند تا روزی که صلح و سازشی اتفاق بیفتد.

     وسیم هوت