مرز بین المللی ریمدان نقطه مشترک ارتباط ایران و پاکستان است که در آینده نزدیک میتوانند جمعیت 37 درصدی جهان را بهم متصل کند و نقش اساسی در آغاز فصل جدید توسعه تجاری و اقتصادی دو بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ مرز بین المللی ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان واقع شده و بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به سه کشور پاکستان، چین و هند به شمار می‌رود. براین اساس مرز ریمدان دسترسی ایران را به ۳۷ درصد جمعیت تسهیل خواهد کرد.
همچنین انتظار می رود که مرز ریمدان بتواند نقش بسیار پررنگی را در صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دو کشور ایفا کند و لذا به عنوان نقطه اسراتژیک مرزی به شمار می آید.

در اهمیت مرز ریمدان همچنین باید دانست که  منطقه ریمدان پپیش از این عمدتاً به‌ خاطر فعالیت‌های برخی گروه‌های تروریستی در آن‌ سوی مرز در بلوچستان پاکستان، یکی ‌از ناپایدارترین مرزهای ایران‌ محسوب می‌شد. در این شرایط تبدیل مرزها از تهدید به فرصت و جلوگیری از خالی شدن مرز و رونق در بازارچه‌های مرزی از دلایل مهم دیگر در ارتباط با راه اندازی و تجهیز مرز ریمدان در جنوب شرق ایران به شمار می‌رود.

در حال حاضر در مرز مشترک ایران و پاکستان چهار بازارچه و گذرگاه رسمی دیگر شامل گذرگاه میرجاوه در شهرستان میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق در شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار وجود دارد که از میان آنها تنها بازارچه و گذرگاه میرجاوه فعال است و حال «ریمدان دشتیاری»  نیز به عنوان دومین گذرگاه مشترک ایران و پاکستان فعالیت خود را از سرگرفته است  و دیگر گذرگاه ها به‌ خاطر نبود امکانات زیرساختی از رونق افتاده اند.

با راه اندازی و تجهیز فاز دوم پایانه مرزی ریمدان مقامات ایرانی امید بسیاری دارند تا رونق جدیدی را به این منطقه ببخشند. ریمدان همچنین به‌ دلیل نزدیکی به شهرهای مهم تجاری پاکستان چون کراچی و گوادر، دسترسی تجار ایرانی به بازارهای هدف در پاکستان‎ را تسریع و به صرفه خواهد ساخت.مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان حدود ۱ و نیم میلیارد دلار است و تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد از اهداف اقتصادی دو کشور محقق شده است

چشم انداز تبادلات تجاری دو کشور ۵ میلیون دلار در آینده‌ای نزدیک است.ریمدان کوتاه‌ترین مسیر برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشور‌های جنوب شرق آسیا است. پایانه مرزی ریمدان در کنار بازارچه مرزی ریمدان همچنان برای تجار، زوار و گردشگران دو کشور فعالیت خواهد داشت.

 

 

منصور کریمدادی