در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار یکی‌از اصلی‌ترین کانون‌های سیل بلوچستان تاکید شد حالا بعد از سیل فراگیر جلوگیری از انتقال بیماری‌ها از دام‌های تلف شده اصلی‌ترین اقدام خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، جلسه مشترک ستاد شورای تامین و ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سالن همایشهای فرمانداری چابهار با حضور علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شد.

بر پایه گزارش تسنیم، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این جلسه با اشاره به حضور داشتن خود در دوران خشکسالی استان سیستان و بلوچستان نسبت به بیماریهای مشترک بین انسان و دام هشدار داد و اظهار داشت: باید اقدامات لازم در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام صورت بگیرد تا هیچ بیماری به صورت اپیدمی در اینجا رخ ندهد و الا در غیر این صورت تمام هزینه‌هایی که قرار است برای زیرساخت ها در نظر گرفته شود، در کنترل این گونه بیماری ها استفاده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای چابهار اظهار داشت: بازگشایی راه‌های روستایی آغاز شده و تا الان 1603 کیلومتر راه های اصلی بازگشایی شده است که شامل 75 کیلومتر راه فرعی و هزار و 407 کیلومتر راه روستایی خسارت دیده است و میزان خسارت های اولیه با توجه به اینکه ابنیه فنی و آب نماها زیرآب هستند، 98 میلیارد تومان محاسبه می شود.

وی در ادامه گفت: 61 دستگاه سنگین و نیمه سنگین پای کار هستند و از خارج استان هیچ ماشینی برای کار نیامده است که الان مشکل اصلی ما سوخت است.

مدیریت برق شهرستان چابهار نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: میزان خسارت اولیه تا به الان 850 میلیون تومان بوده و در حال حاضر تمام نقاط برق‌شان وصل شده و به حالت پایدار در آمده است.

گفتنی است همچنین برق نگور و پلان نیز آسیب‌هایی دیدن که در این زمینه برآوردهای اولیه نشان می دهد در بخش نگور یک میلیارد و 385 میلیون تومان خسارت وارد شده و در پلان نیز یک میلیارد و 100 میلیون تومان خسارت وارد شده است.

نورالدین میرلاشاری، رئیس جهاد کشاورزی چابهار نیز در این جلسه حضور داشت و با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی سه حوزه اصلی خسارت های زیادی دیده است ادامه داد: حوزه اول ساختمان، تاسیسات و ادوات کشاورزی است که بندهای خاک، شانه ها، زهکش ها، کانال ها و جاده های دسترسی به موتورخانه ها و ابنیه 188 میلیارد و 22 میلیون تومان خسارت دیده اند، بخش دام، طیور و آبزیان پنج میلیارد و ششصد و هفتاد و هشت میلیون تومان که احتمال افزایش آمار و ارقام همچنان وجود دارد و در حوزه زراعی و باغبانی، مجموع خسارت های وارده حدود 200 میلیارد تومان است.

وی در ادامه گفت: خسارت های وارده به بخش کشاورزی جبران ناپذیر است و باید عنوان کنم خاک کشاورزی به طور کامل جابجا شده است.

رئیس شرکت نفت چابهار نیز در ادامه جلسه گفت: یک کارت آزاد برای پمپ بنزین بخش نگور در نظر گرفتیم و یک کارت آزاد نیز برای پمپ بنزین بخش پلان اختصاص داده ایم و تمامی ماشین هایی که در این بخش ها در حال امدادرسانی به اوضاع بحرانی هستند و از بیرون از شهرستان برای این عمل اعزام شده‌اند به این طریق سوخت رسانی می‌شوند و حتی با یک نازل مخصوص که برای ماشین آلات کمک رسان است، اختصاص داده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید و ما 70 دستگاه سنگین شامل لودر و بلدوزر سهمیه بگیر سوخت در چابهار داریم.

بر این اساس، در این جلسه فرماندار مصوب کرد که از این به بعد ماشین های سنگین و نیمه سنگین بدون تایید فرمانداری و بخشداری سهمیه سوخت نگیرند و تمام این دستگاهها باید در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار بگیرند و تا خدمت رسانی کنند و در این صورت است که سوخت به آنها تعلق خواهد گرفت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار نیز اظهار داشت: برای بهداشت بحث بحران آب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که از طریق آن، انتقال بیماری ها صورت می گیرد و این موضوع نگران کننده است چراکه تانکر هایی که در حال توزیع آب هستند نظارت روی آنها وجود ندارد و مردم نیز به جز این آبی برای مصرف ندارند. خواهشمندیم تانکرها از چاه هایی، برداشت آب داشته باشند که ما نیز بتوانیم روی آنها نظارت داشته باشیم تا در مبدا بشود کلرزنی کرد و به این صورت مانع از انتقال بیماری‌هایی شویم که با آب منتقل می شوند.

محمود حسین بر ادامه داد: در بحث لاشه احشام، دفن ها انجام شده است و تا جایی که دامپزشکی توانسته به هر طریق ممکن، لاشه‌های روی زمین مانده را دفع بهداشتی کرده است که از این بابت جای تقدیر و تشکر دارند.

وی با اشاره به خسارتهای وارده به مراکز بهداشتی گفت: 10 مرکز جامع سلامت و بهداشت تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است و 259 روستا بحران زده هستند که ما مصرانه به آنها در حال خدمات رسانی هستیم و با وجود اینکه آمبولانس‌های ما به راحتی نمی توانند از جاده عبور و مرور داشته باشند، بهورز های مان از همان روز اول کار خود را انجام می‌دهند و ما توانسته‌ایم در این مدت، 62 مادر باردار را به به بیمارستان ها جابجا کنیم و در زمینه ابنیه ما نزدیک به هشت میلیارد تومان خسارت دیده‌ایم.

بنابراین گزارش، تا به الان در یکی از بخش های چابهار تنها 37 مشکل بیماری عفونی روده ای مشاهده شده و تحت درمان قرار گرفته است که اگر مشکل آب حل نشود، آمار این بیماری ها بالا خواهد رفت و در وهله اول مسئله آب است که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بخشدار مرکزی چابهار نیز در این جلسه اظهار داشت: احتمال ایجاد آسیب‌های روانی متعاقب این سیلاب فجیع در منطقه وجود دارد و تقاضا دارم از روانشناسان خبر در این زمینه به کار گرفته شود.

مریم شیرخانزهی در ادامه گفت: در بخش سرویس‌های بهداشتی نیز، شایان ذکر است تمامی سرویس هایی که در کنار هوتک ها قرار داشتند نابود شده اند و الان فاضلابهای آنها در هوتک ها ریخته می شود که این امر بعداً موجب مشکلات بهداشتی خواهد شد و خوب است، بحث خالی کردن آب هوتک ها هر چه سریعتر در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین در ادامه این جلسه فرمانده انتظامی این شهرستان اظهار داشت: در اینطور مواقع یک سری ناامنی ها و جرائم به وجود می‌آید که نیروی انتظامی از گره خوردن حوادث طبیعی و نافرمانی های مدنی و تهدیدات علی‌رغم اتفاقات پیش آمده جلوگیری کرده و تا به این لحظه نکته مهم این است که امنیت مسئولان کشوری و لشکری که در اینجا تشریف فرما شدند علی‌رغم حتمی بودن تهدیدات، تامین امنیت انجام شد و برای نمونه در زمینه سفر ریاست جمهوری، باید کار و عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای انجام شود که با تمام توان که ما داشتیم، این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: این کالاها توسط مردم خریداری می‌شود ارزشمند است اما اگر وجوه باشد و این وجود در یک حساب مشترکی جمع شود و خریداری ها برای مردم انجام شود، خیلی بهتر است و پیشنهاد ما این است که یک شماره حساب مشترک برای خیرین اعلام شود.

در انتهای این جلسه رحمدل بامری، فرماندار چابهار اظهار داشت:  در واقع ما باید از این سیل یک موقعیت ویژه بسازیم و بیشتر مشکلاتی که اکنون در ماجرای سیل می بینید، مربوط به زیرساخت های ضعیف این منطقه است، ما با توجه به این سیل باید سعی مان را به کار ببندیم تا همه ضعف‌ها را در حد امکان رفع و رجوع کنیم. این سیل از یک طرف تهدید و ویرانی است اما از طرف دیگر در واقع این سیل محبت و همبستگی است که در این روزها ما بیشتر شاهد این وجه دوم سیل هستیم.