کمبود و نبود زیرساخت و صدالبته سرقت‌های مکرر کابل‌ها و فیبر نوری دست به دست هم دادند تا مردم جنوب بلوچستان روزانه با قطعی و تضعیف مکرر آنتن‌دهی رو به رو باشند. روایت ویدئویی میار جل از این معضل همیشگی را می‌بینید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ امروزه یکی از بهترین ارتباطات، ارتباط تلفنی و اینترنت است که در دولت الکترونیک با هدف کمترین زمان و در اسرع وقت امورات مردم پیگیری و به نتیجه برسند و اگر در یک جای اینترنت نباشد همه کارهای مردم تعطیل است از جمله کارهای خدماتی و از همه مهم‌تر کلاس‌های مجازی که برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار می‌شود.

شه بخش گرگیج نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها درگفت و گو با میار جل می گوید: در این منطقه که فاقد زیرساخت‌های لازم است به شکل عملی ما هرچند وقت یک بار شاهد قطعی مکرر تلفن و اینترنت هستیم و امکان برقراری کلاس‌های مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد؛چون زیرساخت های اینترنتی دراین منطقه اصلا وجود ندارد در منطقه فیبر بصورت هوایی کار شده که در کشور کمتر جای هست که فیبر هوایی کار شود.

وی افزود: منطقه بزرگ دشتیاری شامل روستاهای شهرستان‌های چابهار و دشتیاری و بخشی از شهرستان قصرقند حدودا 180 کیلومتر خط هوایی فیبر داریم که متاسفانه با کمترین بارندگی و یا حیوانی مثل شتر از زیرش رد شود و یا تند بادی بوزد شاهد قطعی اینترنت و تلفن همراه در این منطقه هستیم و گاها مشاهده شده بعلت کابل هوایی سرقت های نیز صورت گرفته است.

 گرگیج ادامه داد: تا زمانی که کابل بصورت هوایی باشد این معضل همیشه برای مردم این منطقه پابرجاست و آنقدر هزینه هم ندارد اتفاقاً دراین منطقه بیشتر بصورت دشت ماندن است یعنی در مسیر حفاری فیبر کوه و سنگلاخی وجود نداردو زمین خاک رس می باشد.

عضو شورای عالی استانها با تاکید برای اینکه مسئولان این امر را در دستور کار خود قرار بدهند خاطرنشان کردند:در محدوده بخش پلان و دهستان پیرسهراب چابهار ، تلنگ قصرقند وبخش های مرکزی و باهوکلات دشتیاری حدود 300هزار نفر جمعیت دارد و همه ما امروز در زندگی روزمره به اینترنت وابسته هستیم و تمام خدمات بصورت الکترونیک انجام می شود وقتی که این امکان برای مردم این منطقه برقرار نشود مجبور هستند برای یک کار ساده 80 الی 100 کیلومتر طی کنند تا به مرکز شهرستان برسند و از آن طرف می گوئیم محدودیت های ایجاد شده و موضوع کرونا است و از طرفی هم نتوانیم خدمات برای مردم ارائه کنیم خود این موضوع در تضاد است. 

وی در پایان گفت: هزینه های بالا هم ندارد که شرکت زیرساخت عاجز مانده است چرا که شرکت مخابرات یکی از شرکت های اقتصادی و امروز هرکاری که صورت میگیرد از جمله مکالمه تلفنی و یا اینترنت مردم در قبال آن هزینه های پرداخت می کنند و در اقتصاد درون زا بین بخشی هم باشد وزارت ارتباطات یکی از قویترین وزارتخانه های است که به تنهای میتواند در کنار اینکه هزینه می کند درآمدش به مراتب بیشتر از هزینه های است که صورت می گیرد.

 

منصور کریمدادی