پایگاه اطلاع رسانی میارجل در سلسله گزارش های تلاش می کند که به دلایل مخالف و یا موافقت فعالین و چهره های سیاسی و فرهنگی بلوچ با طرح تقسیم سیستان و بلوچستان بپردازد تا در فضای تضارب اندیشه‌های درون بلوچستانی، بیشتر ابعاد این طرح برای عموم مردم آشکار شود.

پایگاه اطلاع رسانی میارجل: با جدی تر شدن طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان، نوع واکنش‌های فعالین و نخبگان بلوچستان درباره این طرح قابل توجه بوده است.

پایگاه اطلاع رسانی میارجل در سلسله گزارش های تلاش می کند که به دلایل مخالفت و یا موافقت فعالین و چهره های سیاسی و فرهنگی بلوچ با طرح تقسیم سیستان و بلوچستان بپردازد تا در فضای تضارب اندیشه‌های درون بلوچستانی، بیشتر ابعاد این طرح برای عموم مردم آشکار شود.

از چهره های که تاکنون به نوعی مخالفت خود را با طرح تقسیم استان بیان کرده، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید است که به علت جایگاه ویژه و محبوبیت کم نظیری که در میان قوم بلوچ دارند، تحلیل مواضع ایشان بسیار مهم است.

این روحانی محبوب و برجسته اهل سنت ایران در جدیدترین موضع گیری خود درباره تقسیم استان اظهار داشتند: بنده به کسانی که دنبال تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان هستند تذکر می‌دهم که تقسیم نمی‌تواند مشکلات این استان را حل کند.

ایشان در ادامه در اینباره بیشتر توضیح داده و می فرمایند: در گذشته بسیاری از استان‌های کشور تقسیم شده‌اند، اما هیچ تغییر و تحول خاصی در آنها صورت نگرفته است، بلکه علی‌رغم تقسیم، همچنان در همان محرومیت قبلی قرار دارند. ریشۀ مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان در جای دیگری‌ست. ریشۀ مشکلات این استان در نوع بعضی نگاه‌ها و دیدگاه‌هاست. ما به‌جای تلاش برای تغییر و تقسیم جغرافیایی سیستان‌وبلوچستان، بهتر است در نگاه‌ها و نگرش‌های خودمان تغییر بیاوریم.

مولانا در ادامه نیز می افزایند: شایسته است بین اقوام و مذاهب موجود در سیستان‌وبلوچستان که با یکدیگر قرابت قدیمی و تاریخی دارند، برابری و مساوات برقرار کنیم و تبعیض را برطرف کنیم. با به‌کارگیری مدیران توانمند و شایستگان اقوام و مذاهب می‌توانیم به خواسته‌های مردم رسیدگی کنیم و در راستای حل مشکلات‌شان گام برداریم. افرادی که برای موکلین و مردم خودشان برنامۀ خاصی ندارند، می‌خواهند مردم را با این‌گونه مسائل سرگرم کنند و دل‌شان را به این چیزها خوش کنند، درحالی‌که به‌جای این کارها، بهتر است با کارشناسی دقیق و صحیح دنبال رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و سایر نگرانی‌های آنان باشیم.

با توجه به اظهارات اخیر مولانا عبدالحمید می توان یکی از مهمترین دلایل مخالفت ایشان با طرح تقسیم استان را عدم بی فایده بودن این طرح در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از طرف ایشان دانست. ضمن اینکه ایشان تصریح می کنند که ریشه مشکلات فعلی اقتصادی استان نیز به ضعف و نگاه غلط مدیریتی و همچنین مساله تبعیض بر می گردد.

با این وجود این سوال پیش می آید که طراحان طرح تقسیم استان برای این پرسش مهم مولانا عبدالحمید که تقسیم استان چه مشکلات معیشتی و اقتصادی از مردم بلوچستان حل می‌کند، چه پاسخ قانع کننده ای دارند؟! دغدغه بعدی ایشان نیز این است که تقسیم استان به چند استان کوچک، ضعف و یا نگاه‌های غلط مدیریتی را نیز برطرف یا حداقل بهبود خواهد بخشید؟!