با شنیدن نام چابهار ایرلاین کلی امیدوار به توسعه شدیم تا اینکه خبر رسید این «چابهار ایرلاین» همان شرکت زیرمجموعه صندوق بحران زده بازنشستگان هما است، با ما همراه باشید تا بگوییم ماجرا از چه قرار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ اگر بخواهیم بین صندوق های بازنشستگی یکی از ورشکسته ترین ها را بیابیم، می توانیم به صندوق بازنشستگان هما اشاره کنیم، اگر اطلاعاتی راجع به این صندوق داشته باشید حتماً با خبر هستید که همین چند وقت پیش چابهار ایرلاین از مجموعه توابع این صندوق از آن جدا شده است و این روزها به صورت خصوصی اداره می شود.

چابهار ایرلاین زاده یک صندوق ورشکسته

شاید بگویید صندوق بازنشستگی هما که ورشکسته نیست اما اعتراضات اخیر عزیزان بازنشسته هما که اخبار آن را با سرچی کوچک در اینترنت خواهید یافت چیز دیگری را گواه می دهد، یک بار خبر می رسد این صندوق به بازنشستگی کشوری ملحق می شود و یک بار خبر می رسد معوقات بازنشستگان را به زودی (خدا می داند منظورشان از زود چه موقع است) خواهیم داد، خلاصه اینکه دولتی بودن این صندوق بد روزگاری سر اعضای آن آورده است.

اصلاً همه اینها به کنار، می خواهیم فکر کنیم که یک ایرلاین تازه نفس وارد میدان شده است تا به زودی چابهار را از این اوضاع بی پروازی و بد پروازی نجات دهد؛ حقیقتش را بخواهید بعضی وقت ها برای سفر به چابهار مجبور هستید هفته ها صبر کنید تا یک بلیط آن هم با قیمت نجومی و حتی بالاتر از سقف پیدا کنید، گواه این موضوع مسافرانی هستند که بارها در شکایت از این اوضاع با میارجل تماس گرفته اند.

البته چنین اوضاعی تقصیر چابهار ایرلاین نیست با این حال قرار است چابهار ایرلاین چراغ امیدی باشد برای همه عزیزانی که می خواهند قدم روی چشم ما بگذارند و در چابهار و شهرستان های اطراف مهمان مان باشند، در نتیجه باید دید آیا اوضاع واقعاً امیدوار کننده است یا خیر؟ بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده ایم اگر چه مجموعه مدیریتی چابهار ایرلاین قول های مساعدی داده اند اما با یک هواپیما و آن هم انتخاب کردن تهران به عنوان قطب کارشان را شروع کرده اند.

به نام چابهاری ها به کام تهرانی ها!

این صحبت ها یعنی چه، بگذارید کمی جلوتر بیشتر توضیح خواهم داد، نکته طلایی داستان را هنوز نگفته ام، چابهار ایرلاین ناوگانی شامل پنج ام.دی 80 و 13 فوکر دارد اما این ناوگان ها کجا هستند، عموماً در اجاره شرکت های دیگر هواپیمایی و نکته اینکه با چنین درآمدی چابهار ایرلاین حتی توان این را ندارد که بیاید و لااقل برای دلخوشی مردم چابهاری که ایرلاین شان در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است، دفتر داشته باشد!

طلب های میلیاردی؛ مقروضین بی پول!

این ناتوانی ریشه در کجا دارد؟ ریشه آن در همان استقراض های چندین میلیون دلاری آقای ایران ایر از چابهار ایرلاین است، آن هم وقتی که این شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی هواپیمائی بود، حالا متوجه شدید چرا نباید به این سر و صدا ها دل بست، چابهار ایرلاین آمده است تا ادامه بدهد اما با کدام بودجه و با کدام ناوگان؟! مسئله اصلی این است که با این اوضاع کشور کمتر کسی به وصول طلب های چابهار ایرلاین امیدوار است.

برویم به سراغ کاپیتان شهری که می تواند اطلاعات خوبی به ما در این رابطه بدهد، وی هم اکنون مدیر فرودگاه کنارک یا همان چابهار خودمان است، کاپیتان شهری می گوید قطب چابهار ایرلاین یا به قول پروازی ها بیس آن در تهران قرار دارد، دفتر آن هم تهران است و جالبتر اینکه فعلاً این شرکت هواپیمایی با یک هواپیما و دو پرواز در هفته از تهران به چابهار آغاز به کار کرده است.

بله، یک هواپیما، البته شهری می گوید مسئولان این شرکت قول داده اند تا اواسط خرداد دو فروند هواپیمای دیگر نیز به ناوگان هوایی خودشان اضافه کنند، با این حال بررسی های ما در سایت های خرید و فروش بلیت پرواز تهران به چابهار و بالعکس عنوان کننده موضوع دیگری است، در واقع ما در سایت های فروش بلیت پرواز، هیچ پروازی متعلق به این شرکت نمی بینیم که البته یک موضوع طبیعی است و به دلیل تازه کار بودن شرکت امکان دارد هنوز برنامه آنها دقیقاً مشخص نباشد.

با همه این تفاسیر کاپیتان شهری اعتقاد دارد شرکت به این دلیل قطب خود را تهران قرار داده است که باید هزینه های خود را پایین بیاورد و با توجه به بالا بودن هزینه ها در این روزها، این کار اقتصادی و به صرفه تر است چرا که در چابهار نیروی متخصصی هم برای این ایرلاین وجود ندارد و آنها مجبور هستند به همین دلایل تهران را قطب پروازی خود انتخاب کنند اگرچه قصد ایرلاین چابهار این است که در آینده (آن هم مشخص نیست کی؟) قطب خود را چابهار انتخاب کند.

حالا به نظر شما با چنین اوضاعی چابهار هم مثل قشم و کیش می تواند خطوط هوایی مجزا و جدایی داشته باشد یا فقط باید اسم با مسمایش را یدک بکشد و بس؟!

خبرنگار: حنیفه دهقانی