این یادداشت را محسن دامنی متخلص به ابو نیما در خصوص موانع ازدواج جوانان برای میارجل ارسال کرده است که از دیدگان شما مخاطبان محترم میارجل می گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ محسن دامنی نوشته است: چند روز پیش، یکی از جوانان که از آشنایان است برای بنده پیامی با این مضمون ارسال کرد که" در مورد چشم و هم چشمی در عروسی ها حتما یک یادداشت بنویسم. راستش را بخواهید خود بنده از چند وقت پیش در اندیشه نوشتن مطلبی با این موضوع بودم ولی بنا به پاره ای دغدغه ها و مشغله ها موفق به چنین کاری نشده بودم تا اینکه این جوان با پیام خود، بنده را مکلف به نوشتن کرد!
آن چه در خصوص ازدواج جوانان عزیز باید گفت این است که حقیقتا شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که جوانی بخواهد به سهولت ازدواج نموده و راهی خانه بخت شود. اما با وجود همه ی تنگناهای اقتصادی که برای همگان مبرهن اند؛ اما با این حساب، موارد دیگری مثل موارد فرهنگی نیز هستند که در کنار موانع اقتصادی، بر سر راه شکل گیری ازدواج آسان جوانان جولان می دهند و عرصه را برای آنها تنگ کرده است. در خصوص این موارد باید بیشتر نوشته و گفته شود تا شرایط تسهیل شود.
چشم و هم چشمی، به مثابه یک مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان است و اجازه نمی دهد تا شرایط برای رفتن دختران و پسران زیر یک سقف، فراهم شود. آری چشم و هم چشمی! نگارنده مثل همه ی مردم قبول دارد که شرایط از لحاظ اقتصادی خوب نیست و مشکلات عدیده ای وجود دارد، ولی با وجود همین شرایط بد اقتصادی، مشاهده می شود خیلی از خانواده ها صرفا به خاطر چشم و هم چشمی و به اصطلاح کم نیاوردن جلوی فامیل و همسایه ها و آشنایان چه هزینه های هنگفتی را صرف برگزاری یک عروسی لاکچری که نمی کنند!

 متاسفانه چند سالی است که چشم و هم چشمی روز به روز در حال افزایش است و کار به جایی رسیده است که اگر دو جوان بخواهند زیر یک سقف بروند، فقط هزینه لباس عروسی شان چند  میلیون می شود! و اگر بخواهیم هزینه دیگر اقلام و وسایل را به آن اضافه کنیم هزینه مراسمشان سر از چند صد میلیون تومان در می آورد که بدست آوردن چنین پولی در این  شرایط بد اقتصادی آسان نیست و سالها طول می کشد.
راستی شده تا کنون خانواده ها از خودشان بپرسند چه ضرورتی دارد که برای برگزاری یک مراسم عروسی باید بیست جفت لباس زنانه که ده جفت آن از سوی خانواده داماد و ده جفت دیگر از طرف خانواده عروس باید تهیه شود؟! مگر قرار است بعد از عروسی چه اتفاقی بیفتد؟! مثلا بازار لباس برای همیشه تعطیل شده و لباس نایاب می شود که خانواده ها به گونه ای مفرط و با کلی قرض و قوله جهت خرید لباس، کمر همت بسته اند؟! و یا اینکه واقعا لازم است از هر قلم وسایل گران قیمت، ده عدد و ده نوع خریداری شود؟! وقتی مراسم عروسی با سه چهار جفت لباس و وسایل و هزینه های کم برگزار می شود چرا آنها با انتظارات نابجای خود، جوانان را برای اخذ وام، آن هم با بهره زیاد، سوق می دهند و زمینه را برای شکسته شدن کمر شان فراهم می کنند تا داماد بیچاره از همان فردای برگزاری مراسم عروسی، جهت پرداخت به موقع اقساط وام، از طلوع خورشید تا غروبش، باید به کارگری مشغول باشد. اصلا وقتی برای او باقی می مانند تا رنگ و طعم خوشبختی را ببیند و بچشد؟ نه. زیرا همه ی فکر و ذکرش می شود پرداخت سر وقت قرض ها!

  موارد مذکور فقط چند نمونه از پیامدهای چشم و هم چشمی در برگزاری عروسی ها هستند و برای اینکه جوانان به ازدواج آسان و سالم تشویق شوند باید همگان اعم از مسئولان ذی ربط، علما، خانواده ها، نخبگان، تحصیلکردگان و ریش سفیدان باید دست در دست هم داده و با فرهنگ سازی درست و برنامه ریزی هدفمند، زمینه را برای ازدواج آسان جوانان فراهم سازند.
خداوند در کلام پاکش که به مثابه قانون زندگی برای مسلمانان است در خصوص فلسفه ازدواج به زیبایی فرموده است که هدف از آن به "مودت" رسیدن زوجین است و زوجین به دوستی و مودت نمی رسند مگر با اصلاح  شیوه ها و رسومات اشتباه تجملاتی که منشا آن چشم و هم چشمی است. زیرا چشم و هم چشمی هزینه های سنگینی را به اندازه یک کوه بزرگ بر دوش جوانان گذاشته است و از آنان توان پیمودن جاده خوشبختی را سلب کرده است و تا این کوه چشم و هم چشمی پابرجاست و شکسته نشده است، جوانان به خوشبختی نخواهند رسید.
 امید است با اصلاح این دست مسائل که ریشه فرهنگی دارند بتوان زمینه را بیش از پیش برای به عفت رسیدن جوانان مهیا کرد تا با ازدواج آسان جوانان جامعه به آن شور و نشاطی که انتظارش را می کشیم، برسد. ان شاءالله.