یک هنرمند جوان بلوچ می‌گوید: موسیقی بلوچستان مهم‌ترین ظرفیت آن است که در طول هزاره‌ها و قرن‌ها توانسته ادامه حیات بدهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی میارجل در ادامه بولتن خبری خود برای معرفی معتمدان محلی و افراد شاخص و نخبه بلوچستان گفت‌وگویی با سینا مرزبان هنرمند جوان سراوان ترتیب داده است.

خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی، فرهنگی، علمی و اجتماعی خود برای ما بفرمایید.

سینا مرزبان هستم، درسال ۱۳۷۹ در شهرستان سراوان متولد شدم. برای انتخاب رشته‌ام در دبیرستان می‌خواستم بازیگری یا کارگردانی تئاتر را انتخاب کنم اما در شهر من همچین رشته‌هایی نبود فقط رشته هنر گرافیک هنرستان بود، در آن سال با پذیرش در دبیرستان دانشگاه و به اصرار خانواده به رشته تجربی رفتم و  در همان سال هم من وارد گروه تئاتر مدرسه شدم و به شاگردی جناب آقای حکیمداد حسین‌‌بر درآمدم. از سال دوم دبیرستان اولین تجربه کارگردانیم را با نمایش یوم الحساب شروع کردم.

از مقام‌های کشوری و استانی من می‌توان به  کسب مقام اول نمایش صحنه‌ای در دوسال پیاپی در استان،کسب مقام اول نمایشنامه‌خوانی بازهم دوسال پیاپی در استان، رتبه سوم کشوری نمایشنامه خوانی، رتبه دوم کشوری نمایش صحنه‌ای در مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه، رتبه دوم نویسندگی،کسب مقام سوم گروهی در جشنواره داخلی فجر اشاره کرد. بعد از آن در کنکور رشته هنر را انتخاب کرده و هم‌اکنون در رشته کارگردانی دانشگاه صدا و سیما مشغول به تحصیل هستم.

مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را در چه می‌بینید؟

اگر تعریف ما از فرهنگ همه‌ی داشته‌های ملموس و نا‌ملموس یک قوم باشد قطعا در انتخاب مهم‌ترین‌ها در حوزه بلوچستان دچار مشکل می‌شویم چرا که مهم‌ها خیلی زیاد هستند؛ اما می‌توان گفت مقوله موسیقی بلوچ جزو مهمترین‌هاست که در طول هزاره‌ها و قرن‌ها توانسته ادامه حیات بدهد. در بحث اجتماعی هم شیوه زیست بلوچ‌ها شیوه زیست جمعی است به همین دلیل است که در مولفه‌های فرهنگی ما حشر و مدد و .....داریم که باید پاس داشته شود .

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان درحال حاضر چیست و چه باید کرد؟

بیکاری و نبود شغل، فراهم نبودن زمینه اشتغال جوانان و کسانی که در حوزه فرهنگ دستی بر آتش دارند ولی آینده‌ای در خود نمی‌بینند.و اما راهکار؛ تشویق و ترغیب اهل فرهنگ و هنر به تحصیلات آکادمیک در رشته‌ای که فعالیت می‌کنند و هم‌چنین درآمد‌زایی از راه هنر نیاز به احداث مکان‌های فرهنگی و هنری خصوصی و دولتی است که باید در ابتدای امر دولت در این راه اهل فرهنگ را مساعدت کند .

نقش کار رسانه‌ای در کمک و پیشرفت بلوچستان را چگونه می‌بینید؟

نقش مهم و کلیدی دارد یک رسانه می‌تواند سیاه را سفید و بلعکس جلوه دهد این قدرت رسانه است . باید ما با استفاده از قدرت رسانه زیبایی‌ها و ناگفته‌های سرزمینمان را برای دیگر هموطنان به تصویر بکشیم .

درحال حاضر بالاترین نقاط قوت وضعف را در حوزه بلوچستان به عنوان یک نخبه بلوچ در چه می‌بینید؟

 نداشتن افراد متخصص در حوزه‌های مختلف و عدم وجود بانوان در کنار مردان برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی.

چنانچه نکته و حرف خاص دارید بفرمایید.

بله، سخن اولم به خانواده‌های محترم است استعداد فرزندان خود را کشف کنید و فارغ از تعصب آن‌ها را به سمت سوی استعدادشان هدایت کنید و به فرزندان خوب سرزمینم میگویم به دنبال تخصص باشید نه مدرک...

در پایان بر خود لازم میدارم از اساتید با تجربه و زحمتکشم؛ حکیمداد حسین بر که من را وارد گروه های تئاترکرد، عبدالسلام بلوچ زاده ریاست محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان که بنده را حمایت کرد تقدیر و تشکر کنم؛ همچنین از پایگاه اطلاع رسانی میارجل کمال تشکر را دارم که مرا برای گفت‌وگو انتخاب کردند.