یک فعال فرهنگی بلوچ اظهار داشت: بچه‌های سیستان در مورد بلوچستان صحبت نمی‌کنند و بچه‌های بلوچستان در مورد سیستان صحبت نمی کنند، در واقع همه ما یکی هستیم و باید اختلافات کنار گذاشته شود تا به نتیجه برسیم.

عبید ملک رئیسی در پاسخ به سوال میارجل درباره ارزیابی اش از هشت سال دولت روحانی و تأثیر آن بر بلوچستان، گفت: از اصلاحات و تدبیر و امید چیزی جز ناامیدی نصیب بلوچستان نشده است و باید دیدگاه مسئولان و دولتمردان در بلوچستان تغییر پیدا کند در حالی که هنوز این تنگ نظری های قومیتی و مذهبی نسبت به این منطقه وجود دارد.

وی درباره انتظاراتش از دولت جدید، یعنی رئیسی توضیح داد: باید تنگ نظری هایی که در بالا گفتم کنار گذاشته شود البته، می توانم بگویم که فکر نکنم چندان اتفاقی واقعاً بیفتد و زیاد امیدوار نیستم.

عبید ملک رئیسی معلم و کنشگر اجتماعی بلوچ درباره موضع فعالان بلوچ در دوره جدید تغییر دولت در ایران، ادامه داد: باید اولاً همه کنشگران استان دغدغه مطالبه عمومی داشته باشند اما آنطور که مشخص است بعضی از این کنشگران فقط مطالبشان در حد خودشان و مثلاً قوم و قبیله یا نهایتاً شهرشان است یا شاید هم می خواهند فقط به اهداف شخصی خودشان برسند نه عموم جامعه اما من می‌گویم مطالبه من برای مثال باید ملی و در حد سیاست های کلان کشوری و استانی باشد.

وی افزود: مثلاً من اگر یک فعالی هستم می بینیم که مطالبات‌مان در حد چابهار یا ایرانشهر است، مطالبات باید ملی باشد نباید برای من کنشگر، هیرمند با چابهار تفاوتی داشته باشد در حالی که بیشتر فعالان که در استان هستند را اگر ببینید متوجه می شوید بچه‌های سیستان در مورد بلوچستان صحبت نمی‌کنند و بچه‌های بلوچستان در مورد سیستان صحبت نمی کنند، در واقع همه ما یکی هستیم و باید اختلافات کنار گذاشته شود تا به نتیجه برسیم.