پریسا ایرندگانی که یک خبرنگار و روزنامه‌نگار و بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی است می‌گوید: هرچند حضور بانوان بلوچ در جامعه امیدوارکننده شده اما هم‌چنان اندک است و امیدواریم روند حضور تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میار جل؛ حضور و فعالیت زنان در هر جامعه ایی بی شک سبب رشد و شکوفایی آن جامعه خواهد شد و زمینه رشد و پیشرفت را برای آن فراهم خواهد کرد. پریسا ایرندگانی یکی از بانوان فعال و موثر در جامعه بلوچستان است. زنی استوار، مصمم و تلاشگر که در بیشتر محافل اجتماعی، فرهنگی و هنری حضور پر رنگ و مثمر ثمری دارد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این بانو گفت‌وگوی میارجل با او را از دست ندهید.

میارجل: با سلام ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار پایگاه خبری میارجل قرار داده اید. ضمن سلام و وقت به خیر ، خود را معرفی و سوابق کاری خود را برای خوانندگان ما بیان کنید.

من یک زن بلوچم، در سرزمین من عطوفتی از مهر و میارجلی است. من یک زن بلوچم ؛به پاکی و فراوانی پلیوارهای حک شده بر لباسی از اعتماد و اعتدال در سرزمینی از جنس مردمانی خون گرم. ،که مشقت راه را خلاصه زندگی کرده اند بله من یکی از دختران نخل وآفتاب این سرزمین ام ،آمده ام نقش و نگارهای سرزمینم را باز سازی کنم . من به عنوان یکی از  زنان بلوچ باور دارم که میتوانم نقش مهمی برای آبادانی شهرم داشته باشم. از شعارهای سرداده شده، تا عمل های انجام شده و نقشی از نقوشات را در جامعه بکر و دست نخورده سرزمینم ایفا کنم،گرچه خود می دانم در سرزمین من عطوفتی از مهر و میارجلی همیشه موجی از نا امیدی ها را به امید مبدل کرده اینجا سرزمین نخل و آفتاب زنانش نقش هایی را بدوش می کشند تا چراغی از امید را بر سر در خانه های این شهر بکوبند. اینجانب پریسا ایرندگانی دختری از جامعه بلوچ در جامعه ای که به دختران و زنانش ارزش زیادی قائل است با فرهنگ خاص خودش، دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی، فرهنگی، فعال اجتماعی، سیاسی و هنری، خبرنگار روزنامه و هفته نامه سرای وطن، همکاری با صدا و سیما برنامه مهر هنکین، عضو هیئت موسس مردم نهاد دستان توانا، فعالیت و همکاری با موسسات مختلف،  و خبرنگار افتخاری در زمینه های مختلف اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی ،هنری ،آموزشی و ورزشی و شرکت در انتخابات دوره پنجم شورای شهر که نزدیک به پنج هزار رای را آورده و جزء اعضای البدل شهرستان  ایرانشهر می باشم.

میارجل: به عنوان یک زن بلوچ ارزیابی شما از وضعیت فعلی زنان بلوچ در عرصه های اجتماعی و فرهنگی چیست؟

به عنوان یک زن بلوچ ارزیابی من از وضعیت کنونی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی حضور زنان در عرصه های اجتماعی، و فرهنگی موضوعاتی است كه هميشه مورد پرسش جوامع بوده است . حقيقت اين است كه در گذشته زنان را باور نداشتند كه ميتوانند در عرصه های مختلف فعالانه حضور داشته باشند. بر اساس اين تفكر نيمی از جمعيت فعال و سازنده جامعه حذف میشد. به تدريج ضرورت حضور و مشاركت زنان حس شد و در بسياری از جوامع زنان پابه پای مردان به عرصه اجتماع آمدند و با پيشرفت علم و شناسایی استعداد و توانايی زنان، زن به عنوان یک عنصر تأثيرگذار در جوامع مختلف مطرح شد. استفاده از ظرفیت زنان متفكر و خلاق سبب رشد تمام جوامع  اجتماعی, هنری و... ميگردد. حضور زنان محدودیتی ندارد اگر خودمان بخواهیم میتوانیم در تمام زمینه ها رشد کنیم. بنده به عنوان یک زن بلوچ  تمامی مشکلات را پشت سر گذاشته و وارد اجتماع شدم.

 

میارجل: خانم ایرندگانی به نظر شما مهمترین خواسته ها و مطالبات زن بلوچ در حال حاضر چیست؟

مهمترین خواسته و مطالبات زن بلوچ استفاده از ظرفیت و پتانسیل آنها در پست های مدیریتی و برنامه ریزی جهت ایجاد مشاغل خانگی کوچک و بزرگ برای بانوان جهت توسعه و آبادانی شهر و روستا، حمایت از بانوان بی سرپرست و بد سرپرست و همچنین بانوان صنعتگر و تحت پوشش قرار دادن بیمه برای آنها، شناسایی و تجلیل از  زنان توانمند در حوضه های فرهنگی، هنری، کشاورزی و... است.

میارجل: مشکلات زنان بلوچ چه مسایلی است و به نظر شما برای رفع آنها چه اقدامی باید کرد؟

عمده مشکلات زنان بلوچ کمبود فرصت های شغلی ثابت و  پایدار، عدم وجود تحصیلات مالی در اشتغال بانوان، اعتیاد سرپرست خانوارها، مهاجرت های اجباری در پی خشکسالی و کوچ نشینی چند باره و نیز حاشیه نشینی، وجود سنت ها و باورهای غلط در بعضی از اقوام، ازدواج زود هنگام و فقر مالی شدید، ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل فقر مالی، عدم برخورداری از تغذیه و بهداشت  و نبود پوشش بیمه های سلامت و تامین اجتماعی در حاشیه شهرها، فقدان شناسنامه برخی از بانوان، و جهت رفع این مشکلات آسیب شناسی و برگزاری کارگاههای آموزشی , کار آفرینی و اشتغال، معرفی و هدایت بانوان ماهر به بنگاهای اشتغال زایی و کارآفرین، ارائه تسهیلات مالی جهت ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند مفید باشد.  

میارجل: به نظر شما نقش مردم برای حل مشکلات حوزه بانوان در بلوچستان چیست و چه انتظاری باید از مردم داشت ؟

حمایت همه جانبه مردم و دوری از تعصبات قومی جهت کم کردن مشکلات برای رضایت بانوان و خانواده ها و تامین نیازهای اساسی و آموزش آنها از طریق برگزاری نمایشگاه های توانمند سازی زنان بلوچ اساسی ترین وظیفه مردم برای حل مشکلات در حوزه بانوان می باشد.

میارجل:راهکارهای ارتقا نقش آفرینی زنان بلوچ در مسایل اجتماعی و فرهنگی چیست؟

حمایت همه مردم و دولت و باور و اعتماد کردن به بانوان مهمترین راهکار ارتقا نقش آفرینی زنان در مسایل اجتماعی است.

میارجل: به نظر شما نقش زنان در رشد جامعه چیست؟

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند. بانوان با داشتن نقش مادرانه، همسر بودن و تربیت فرزند بدون شک در فرهنگ سازی نقش آفرین هستند. زنان بلوچ از جمله مولفه های مهم در توسعه پایدار که نماد صبر و کوشش و حرکت است  از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری را می برد.

میارجل: مشوق شما برای گام نهادن در فعالیت های اجتماعی چه کسانی بوده اند و عکس العمل خانواده شما در این مورد چه بوده است؟

اول خدا پشتیبان من در تمام امور زندگی ام است و دوم همسرم که در مسیر زندگی همراه من و مشوقم در امورات زندگی و اجتماعی و ... است. طبیعتا در تمامی فعالیت ها مشکلاتی وجود دارد که گاهی انسان را رو به ناامیدی میکشد اما با وجود علاقه زیاد خودم و همراهی همسرم این مشکلات را پشت سر گذاشته و رضایت خانواده را با عملکرد خود جلب نموده و همچنان در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارم.

میارجل: توصیه و دردل پایانی و یک سخن با خوانندگان سایت میارجل؟

توصیه بنده به بانوان بلوچ این است که خود را باور داشته باشند. تا به درجات بالایی از پیشرفت دست یابند. من روزی را می بینم که همه شما بانوان سرزمین من به توانمندی و باور رسیده اید که غیر ممکنی برایتان وجود ندارد. لذا همواره برای رسیدن به توانمندی خود در تمام امورات زندگی تلاش کنید و نا امید نشوید. و تشکر از سایت میارجل که فرصتی ایجاد کرد تا بتوانم دغدغه های خود را بیان نمایم و خدا قوت به تمامی جوانان بانوان سرزمینم.

شیدا حسن‌زهی