عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای شرقی منطقه، گفت: وزارت امور خارجه قدرت چانه زنی و گفت و گو با کشورهای همسایه را دارد، چرا که در مقایسه با کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان دارای امکانات مختلفی هستیم که می‌توانیم آنها را صادر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میار جل؛ عبدالناصر درخشان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص ظرفیت‎های استان سیستان و بلوچستان  در جهت تقویت صادرات کشور، گفت: بعضی از مناطق کشور می توانند فرصتی برای کل کشور به شمار بیایند اما از ظرفیت هایی که در حوزه جنوب شرق وجود دارد، استفاده نکردیم. استان سیستان و بلوچستان با ۲ کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است که نیازمند نفت، سیمان و همچنین تولیدات کشاورزی ایران هستند؛ اما ما نتوانستیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم؛ همچنین این استان در همجواری با مرزها و اقیانوس، می‌تواند به عنوان پیشانی کشور قلمداد شود که فقط به ایده نیاز داریم تا از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

معادن استان سیستان و بلوچستان بدون استفاده مانده است

او در ادامه افزود: جنوب استان، دارای ظرفیت پرورش میوه های گرمسیری است که فقط در این حوزه  سالیانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز بری برای واردات موز وجود دارد؛ درحالی که دو حوزه ایرانشهر و چابهار می‌تواند موز کشور را تامین کند تا هم جلوی خروج ارز گرفته شود و هم برای هزاران نفر هم اشتغال ایجاد می شود؛ همچنین ما آب و زمین را هم در این خصوص در اختیار داریم؛ سد ایجاد کرده‌ایم اما شبکه آبرسانی ایجاد نشده است؛ لذا آبی که از سد به بستر رودخانه رها می شود، ۲۵ درصد در حوزه کشاورزی مصرف و ۷۵ درصد آن تبخیر می شود که معضل بزرگی است. از ظرفیت‌های دیگر استان، معادن است به طوری که ۵۰ درصد کل معادن استان مثل طلا، مس و منگنز، در جنوب استان واقع شده اما استفاده چندانی از آنها نمی‌شود.

وزارت خارجه قدرت تقویت دیپلماسی اقتصادی را دارد

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی، گفت: در این خصوص وزارت امور خارجه قدرت چانه زنی و گفت و گو را با کشورهای همسایه دارد، چرا که در مقایسه با کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان دارای امکانات مختلفی هستیم که می‌توانیم آنها را صادر کنیم و در منطقه غرب آسیا نیز از نظر تکنولوژی، نیروی انسانی، کشاورزی و مواد معدنی موجود در کشور، به عنوان کشور درجه یک قلمداد می شویم.

مرز «پیشین» استان سیستان و بلوچستان به زودی رسمی می‌شود

مردم از طریق بازارچه‌های مرزی می‌توانند به کار خود ادامه دهند

درخشان ادامه داد: در حال حاضر با وزارت امور خارجه پاکستان گفت و گوهایی انجام شده و مرز «ریمدان» رسمی شده است و مرز «پیشین» هم که حجم زیادی از مبادلات تجاری در حوزه جنوب شرق در این مرز انجام می شود، تا آینده‌ای نزدیک تسهیل شده و تبدیل به مرز رسمی خواهد شد که دیگر شاهد اتفاقات اخیر نباشیم و مردم قانونمند کار کنند؛ اما مردم نگران این هستند که با رسمی شدن مرزها، تجارت خرده پا از بین برود و فقط تجار و شرکت‌های بزرگ بتوانند کار کنند، اما اینطور نخواهد بود و مردم از کار در این مناطق، محروم نخواهند ماند و از طریق بازارچه های مرزی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

سیستان و بلوچستان ظرفیت لازم برای توسعه را دارد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه دولت و مجلس اهتمام ویژه ای داشته باشند، برچسب محرومیت از استان سیستان و بلوچستان، برداشته می شود، چرا که این استان ظرفیت های لازم را برای توسعه دارد. اقیانوس و معادن و حمل و نقل این منطقه می تواند مشکلات منطقه را حل کند؛ از نمایندگان این دوره مجلس تشکر می کنم که هر جا در زمان رسیدگی به بودجه کل کشور سال ۱۴۰۰ اسم استان آورده شد، توجه ویژه ای به آن داشتند که به نسبت تمامی مجالس گذشته بی سابقه بود.