عارف هوت فعال مجازی بلوچستان می گوید: جوانان بلوچ در صورتی که مسولان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند قطعا می‌ توانند نقش عمده‌ای در ترقی و پيشرفت كشور داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ عارف هوت شهروند چابهاری و فعال مجازی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و کسب و کار، افتخارات و جایزه هایی متعددی از طرف شرکت ها دریافت کرده است.

همچنین در سال 94 کاسب برتر شهرستان  و سال95 خوش اخلاق ترین مرد استان انتخاب شده است، حقا که به حق وی را خوش اخلاق ترین مرد استان انتخاب کردند و هرکس که با عارف هم کلام شده باشد به راحتی می تواند بفهمد کاملا ساده و بی تکبر است، به دعوت من به یک مصاحبه با پایگاه خبری میارجل پاسخ مثبت داد و این گفت و گوی ما با عارف هوت است که از دریچه چشم شما می گذرد.

با عرض سلام و سپاس بابت وقتی که به ما دادید، لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید.

عارف هوت هستم متولد 72 در روستای کوچو چشم به جهان گشودم و اکنون ساکن شهرستان چابهار هستم و در سال96 مدرک کارشناسی حسابداری را در دانشگاه آزاد اخذ کردم و متاسفانه در سال ۹۸ بنا به دلایلی و شرایط بد اقتصادی کشور مغازه عمده فروشی ام را فروختم و اکنون به صادرات و واردات رو آورم و شغل فعلی من است.

بنظر شما مهم‌ترین آسیب های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان درحال حاضر چیست؟

آسیب با وجود بلوچستان معنای واقعی خودش را به تصویر می کشد که بنده فقط تعداد ناچیزی از آنها را بازگو می کنم که شامل ؛

1_نبود اتحاد و همدلی قوم بلوچ که آنها را از هم دور کرده و نفوذ دشمنان غربی و تسلط آنها بر قوم بلوچ، روز به روز بیشتر و بیشتر می شود که توجه شمارا به بیت شعری از استاد برکت برجان جلب میکنم که می فرمایند : 

همبلاں بی سَنّت ءُ بی پَتِی ءَ جهندم کَنِت / ناتپاکی ءَ هروتکَگ چاکر ءُ گوهرام ءِ پاگ

دوستان اتحاد پیشه کنید که ناتپاکی و از هم گسیختگی باعث نابودی بلوچ وشکل گیری بزرگترین جنگ تاریخ بلوچستان (جنگ بین دو طایفه ی بزرگ هوت و رند)شده است.
2_اعتیاد : مهمترین معضل اجتماعی حال حاضر جوانان بلوچ؛ بحث اعتیاد می باشد.

که عوامل زیادی نظیر بیکاری، فقر و نبود زیرساخت های تفریحی و ورزشی برای گذران اوقات فراغت ... دست به دست هم داده اند  که جوانان ما را بع این سمت بکشند.
از مسئولین عالی مقام استدعا دارم که با ورود به این مسائل و فراهم اوردن امکانات و زیرساخت ها دست اعتیاد را از بلوچستان قطع کنند.

3_آسیب های اجتماعی تلفن همراه و اینترنت; سوشل مدیا یا فضای مجازی که تحت حاکمیت غربی ها میباشد و با طرح ها و نقشه های تعیین شده ی غربیان وارد جامعه ی بلوچ شده و آسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی به این جامعه وارد کرده است که حتی این آسیب ها در امورات ابتدایی زندگی جامعه ی بلوچ نظیر شیوه ی معاشرت و سبک لباس پوشیدن آنها مشاهده می شود و سلیقه ها را به طرز عجیبی به سمت جامعه ی غرب کشانده است.

راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی خود در کشور را در چه می‌بینید.

 کسب علم و پیشرفت فرهنگی؛ علم، شأن و شوکت هر کشور و ملتی را بالا می برد. همانطور که از آیهٔ قرآن برمی آید بین کسانی که علم دارند با کسانی که علم ندارند تفاوت است. خودمان نیز در جامعه این تفاوت را احساس کرده ایم. کسانی که صاحب علم هستند، چه علم دینی و چه علم دنیایی، صاحب منزلت و شوکت هستند.
هم از مسئولین و هم از جوانان استدعا می کنم، مسئولین فضای آموزشی و امکانات لازم را برای جوانان فراهم کنند. و جوانان برای پیشرفت پویاتر عمل کنند.
آن زمان است که مردم بلوچستان به جایگاه حقیقی خود، خواهند رسید.

درحال حاضر بالاترین نقاط قوت و ضعف را در حوزه بلوچستان به عنوان یک نخبه بلوچ در چه می‌بینید؟

بنده بعنوان یک شهروند عادی  نقاط ضعف را غالب بر نقاط قوت این جامعه میبینم و این مایه ی تاسف است که بلوچستان با وجود این همه پتانسیل مردمانش اینگونه با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از آنها به ناچار  روی به سوختبری آورده اند ...

دوست دارید بلوچستان ۲۰ سال آینده چگونه باشد؟

امید است بلوچستان در سال های آتی پیشرفت های چشمگیری داشته باشد، و مردم در رفاه و آسایش باشند و دیگر هیچ شهر و روستای بدون فضای آموزشی و رفاهی نباشد و دیگر هیچ فرزندی از این خاک و بوم بخاطر تکه نانی برای امرار معاش سر به سطل زباله خم نکند و دیگر هیچ پدری شرمنده فرزندانش نشود.این بزرگترین آرزوی من برای مردم بلوچستان است. و این آرزو زمانی به حقیقت مبدل می شود که زیرساخت ها ایجاد شده و توسعه یابند و همچنین فضای آموزشی و اشتغال برای جوانان و نسل آینده ی این مرز و بوم ایجاد شود.

از نظر شما چگونه می توان به این چشم اندازها رسید؟

جوانان مي توانند نقش عمده ای در ترقي و پيشرفت كشور داشته باشند، يكي از راه هاي پيشرفت و ترقي كشور ها سرمايه گذاري بر روي جوانان و نسل آينده شان مي باشد.
نسل جوان به عنوان نيروي فعال و متحرك، پرتلاش و با احساس ميتواند نقش خوبي در پيشرفت يك جامعه داشته باشد.

نقش کار رسانه ای در کمک و پیشرفت بلوچستان را چگونه می‌بینید؟

رسانه در معرفی فعالین اجتماعی، فرهنگی و هنری... نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، این رسانه است که صدای مردم را به گوش مسئولین می رساند و  مشکلات و پتانسیل های بلوچستان را بازتاب می دهد. ونیز با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات نقش زیادی در بالا بردن آگاهی های گوناگون برعهده می گیرند و جامعه را در نیل به توسعه همه جانبه یاری می کنند.

نقش مردم بلوچستان برای رسیدن به این پیشرفت ها چیست؟

 برای پیشرفت فرهنگی و اجتماعی جامعه، اصلیترین و بزرگترین رکن تشکیل دهنده ی جامعه که مردم هستند بیشترین نقش را ایفا می کنند و برای این امر باید مردم با اتحاد و همدلی و کسب علم و همگام شدن با سیاست های خیرخواهانه ی حاکمیت راه را برای پیشرفت هموار کنند.

چنانچه در پایان نکته یا حرف خاصی دارید بفرمایید.

ما امیدواریم در سال های آتی استان ما، با سایر استان های پیشرفته کشور، برابری کند.مسئولین می بایست به پای وعده های خود باشند و چنین نباشد که وعده های تو خالی تحویل مردم ساده دهند. با دقت این داستان کوتا و پرمعنی را بخوانید:

پادشاهی در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت، سرباز پیری را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می‌داد. از او پرسید: آیا سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت: چرا‌ ای پادشاه، اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر می‌روم و می‌گویم یکی از لباس‌های گرم مرا را برایت بیاورند. نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. پادشاه اما به محض ورود به داخل قصر، وعده‌اش را فراموش کرد. صبح روز بعد جسد پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود...

  پادشاه وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد!

این حکایت معروفِ بسیاری از مسئولان ماست 

 تنها خواسته ما از مسئولان این است که به پای وعده های خود باشند و جوانان را حمایت کنند، چون جوانان به عنوان ستون فقرات جامعه، نیروی ذخیره ی آینده، چرخ اقتصاد یک کشور، آینده نگر، نیروی فعال، گنجینه ملی جامعه هستند.

 با توانمند سازی جوانان توسط دولت و دیگر سازمان های مربوطه ودرگیر کردن جوانان امروزی در تصمیم گیری های محیط زیستی و نیز در پیاده سازی این نوع برنامه ها توسط آنان، نقش عملکرد آنان در تحقق توسعه ی پایدار بسی پر رنگ و حائز اهمیت خواهد بود و باعث موفقیت های بلند مدت خواهد شد.

   وسیم هوت