الناز شیرزایی نقاش بلوچ می‌گوید بخش مهمی از فرهنگ و هنر بلوچستان در نقاشی‌هایی از آن‌ به یادگار می‌ماند، بیان می‌شود

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، یک از بارزترین خصوصیات زنان و دختران بلوچ استعداد بی نظیر و علاقه آنها به موضوع هنر است. موضوعی که در اکثر مناطق بلوچستان خود را به خوبی نشان داده است و زمینه تولد و رشد و پرورش استعدادهای بیشماری را فراهم کرده است. استعدادهایی که کمتر دیده شده‌اند و امروزه نیاز است که به آنها توجه بیشتری شود. الناز شیرزایی بانوی بلوچی که در نقاشی مهارت بسیاری دارد و با وجودی که رشته اش هنر نبوده اما توانست به خوبی در این عرصه موفق باشد .با این دختر بلوچ گفتگویی را ترتیب دادیم که از دریچه چشم شما می گذرد .

الناز شیرزائی هستم متولد ۱۳۶۹ شهرستان زابل و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی بین‌المللی میباشم؛ از کودکی علاقه وافری به هنر و نقاشی داشتم و تا به امروز از رویا و علاقه‌ام که همان هنر است دست نکشیدم و همواره قلم و صفحه سپید نقاشی دو دوست جدا نشدنی من بوده‌اند ، شاید به همین سبب معلمهای نقاشی ام جزو پررنگ ترین چهره های دوران‌ِ کودکی ام هستند، تا آنجایی که در حین تحصیل و همینطور پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفتم حرفه ی هنر را ادامه دهم و بیش از پیش فعالیت داشته باشم.از این بابت بسیار خرسندم.

هنر نقاشی برای من بسیار شگفت انگیز است

در واقع از زمانی که نسبت به خودم و پیرامونم به شناخت و آگاهی رسیدم نقاشی همیشه بخشی از زندگیِ من بوده است. شاید دوران کودکی و نوجوانی هنر برای من بعنوان سرگرمی بود

مثل اکثر بچه ها که در سنین پایین نقاشی کردن را دوست دارند اما در همان دوران متوجه شدم که فقط در همین خلاصه نمی شود، این موضوع همیشه در ناخودآگاه ذهنِ من وجود داشت، رفته رفته بیشتر در این مسیر تلاش کردم و به تکاپو و ممارست ادامه دادم ،و هنر و نقاشی برایم به هدفی بزرگ تبدیل شد. تا آنجا که با وجود تحصیل در رشته ای غیر مرتبط با هنر باز هم به فعالیت های هنری و تمرین ادامه دادم. از سوی دیگر هر انسانی در زندگی خود در جستجوی آرامش است و من آرامش را در هنر یافتم به عقیده من نقاشی منعکس کننده درونیات و روحیات انسان هاست و پیاده کردن آن ها بر روی بوم سپیدِ نقاشی یعنی رسیدن به اوج آرامش و لذت .

زمانی که قلم در دست میگیری و شروع می‌کنی به خلق کردن، تمام اتفاق‌های پیرامون خود را فراموش می کنی و کاملاً حواس و افکارت به قلمِ در دست و کاغذِ رو به رویت متمرکز می‌شود و این بسیار شگفت انگیز است.

به خاطر دارم که در سنین پایین علی رغم این که به تماشای تلویزیون خیلی علاقه نداشتم اما همیشه برنامه" لذت نقاشی"  مرا جذب می کرد، پای تلویزیون میخکوب شده و محو تماشای نقاشی کشیدنِ فوق العاده زیبای نقاشِ آمریکایی باب راس می شدم،

همین‌طور در کلاس های درس جزوه و چک نویس هایم ناخودآگاه همیشه پر بود از مختصر طراحی و خط خطی هایی که گاه نیز مبهم بودند. در سنین مختلف در جلسات خیلی کوتاه و چند روزه کلاس های آموزش نقاشی شرکت کردم اما بیشتر به صورت خودآموخته و تجربی پیش رفتم.

بعد از علاقه مهمترین عامل در هنر نقاشی تمرین و ممارست است، خاطرم هست زمانی که دانشجو بودم در ایام امتحانات گاهی که شدیدا نیاز به استراحت داشتم نقاشی میکشیدم و با انرژی بیشتر به ادامه خواندن درس ها برمیگشتم. این تداوم و تلاش بی وقفه روز به روز به تجربیاتم افزود و از اینکه  در این مسیر هستم بسیار خوشحالم.

بلوچستان مملو از ظرفیت هایی غنی است که تا کنون دیده نشده‌اند

 بلوچستان زیبا مملو است از ظرفیت‌های فرهنگی،‌هنری، تاریخی و گردشگری به خصوص در سال های اخیر از لحاظ فرهنگی و اجتماعی رشد زیادی داشته اما متاسفانه آنطور که باید دیده نشده است. باید به بلوچستان بیشتر بها داده شود،

چرا چهره های شاخصِ بلوچ و استعدادهای ناب به جایگاه واقعی نرسیده و دیده نمیشوند ؟! نیاز هست که با آگاهی رسانی ، آموزش و ایجاد اعتماد به نفس در مردم فرصت رشد و شکوفایی بیشتر را برای شان فراهم کرد علی الخصوص خانم های بلوچ که به عقیده من نگینِ انگشتریِ هنر دست منحصر بفرد در دستان آنهاست.

تا جایگاه واقعی مردمان بلوچ نیز در کشور مشخص شود و در بلند مدت باعث ایجاد اشتغال وبه کارگیری استعدادهای نهفته شود.

آرزوی من برای بلوچستان یک چشم انداز روشن و پر از موفقیت است

من امید دارم که در سرزمین عزیز بلوچستان بیش از پیش موانعی که بر سر راه پیشرفت مردم به خصوص جوانان وجود دارد برداشته شده و سرزمینی مملو از صلح و دوستی و به دور از تعصبات داشته باشیم.

سرزمینی که در آن کودکانش با تمام وجود شاد باشند نه این که در حسرت ابتدایی ترین خواسته ها و نیازها بمانند، کودکانی که قرار است نسل های آینده بلوچستان در دستان و ذهن های زیبای آنها رقم بخورد خیلی خیلی فراتر از زمان حال و این ممکن نیست مگر همه یکصدا و همدل شوند چه مردم و مسئولین بومی استان چه مسئولین کشور که نقش پر رنگی در برطرف کردن این موانع دارند.

امید دارم به نقطه ای برسیم که دیگر بلوچستان را با پسوند" محروم "نشناسند بلکه خطابش کنند بلوچستانِ غنی ، سرزمین "بی نیازی" نه سرزمین محرومیت.

امید به این دارم که در ذهن جوانان این سرزمین هر رویایی، فقط رویا نماند بلکه با امکاناتی که امید است بیشتر در اختیارشان قرار داده شود فرصت شکوفا شدن داشته باشند و ایده های ناب و استعداد های بیشمار خود را به منصه ظهور بگذارند بدون واهمه و تردید از وجود موانعی چون: کمبود امکانات، دیده نشدن، کمرنگ بودن اعتماد به نفس، و شنیده نشدن ، به دور ازهمه این محدودیت ها که ذکر شد.

اینکه مردمان بلوچستان به خصوص جوانان بتوانند حرفه یا هنر مورد علاقه خود را به مرحله عمل برسانند و بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرند .

زنان بلوچ نماد سختکوشی و تلاش هستند

درست است که در حال حاضر در جایگاه های اجرایی خانم ها و دختران بلوچ نیز فعالیت دارند اما به عقیده من با وجود برابری حقوق زنان و مردان که امروزه نمی توان منکر آن شد( هرچند مخالفان خود را همواره دارد) با این وجود خانم ها به خصوص خانم های بلوچ می‌توانند بیشتر نقش آفرینی کنند چه در استان و چه در جامعه بزرگتر.

توسعه و پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که به هر دو عامل زن و مرد به طور همزمان توجه شود کافیست از جانب مسئولین و مردم مورد اعتماد قرار گیرند و موانع موجود بر سر راه مشارکت زنان نیز برداشته شود.

زنان و دختران بلوچ همواره در زندگی همگام و هم دوش با مردان برای بهتر زیستن از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نبوده و در این راه به سخت کوشی و جد و جهد مشهور هستند.

باید بستر رشد زن بلوچ در جامعه بیشتر از این ها فراهم شود

من نظر بر این دارم که بهتر است دیدگاه ها تغییر کنند، تغییری ماندگار و در ابتدای امر دیدگاه خود خانم ها و دخترهای بلوچ و در کنار آن باورهای دیگر اقشار جامعه نیز دستخوش تغییر شود.

پس از آن مسئولین باید بستری فراهم کنند که ایشان به این خودباوری و رشد برسند، بستری که در آن از فقر اجتماعی اقتصادی ،فقر آموزشی، تعصبات و تبعیضات اثری نباشد.

همینطور دختران بلوچ برای رسیدن به اهداف و اثبات توانایی هایشان بیش از پیش تلاش کنند و این خودباوری را در خود تقویت کنند چرا که لایق بهترین جایگاه ها در جامعه هستند.

انتظار می رود برای برآورده شدن هر چه سریعتر این اهداف در بلوچستان مراکز و وبینار ها و همایش هایی با موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هنری برگزار شود و با استقبال و شرکت مردم این تجمع ها تداوم پیدا کند که بسیار موثر هستند. حتی شرکت کردن در وبینار هایی که خارج از استان نیز برگزار می شود این امر در بالا رفتن سطح آگاهی ، رشد باورها و خرد جمعی بسیار موثر است. چه بسا که هم اکنون نیز شاهد برگزاری وبینار هایی در بلوچستان هستیم که این اتفاق بسیار مسرت بخش بود . در مرحله بعد نیز پذیرش نقش موثر زنان در جامعه ی بزرگتر یعنی کشور است.

همینطور در حیطه هنری و نقاشی با برگزاری ورکشاپ های چند روزه در بلوچستان می توان از هنرمندان و خانمهای بلوچ و حتی خارج از استان دعوت به عمل آورده و این فرصت را در اختیار هر دو گروه هنرمندان بلوچ و هنرجویان بلوچ قرار داد تا استعدادهای خود را به منصه ظهور بگذارند ، در این مسیر با اراده محکم تر قدم بگذارند ، به جایگاه واقعی خود  در جامعه رسیده و بیش از پیش عزمشان را جزم کنند.

به عقیده من خانواده، مدرسه و همینطور رسانه نقشی پررنگ در جامعه پذیری زنان و شناساندن جایگاه آن ها دارند.

وجود موانع و محدودیتهای پیش روی زنان نه فقط در بلوچستان بلکه در سطح کلان جامعه نیز وجود دارد، راه حل دیگر این است که پس از فراهم کردن بستر آموزش و رسیدن به آگاهی و دانش تدابیری انجام گیرد که خانم های بلوچ بتوانند کار آفرینی کرده،ایفای نقش کنند و در کنار کسب درآمد جایگاه فرهنگی اجتماعی نیز کسب کنند.

شایسته است که بتوان در بیشتر زمینه ها از لطافت ها ظرافت ها دقت ها و نقطه سنجی که زن در هستی دارد استفاده کرد و در نهایت شاهد پیشرفت در جامعه به خصوص جامعه بلوچستان بود. امید است خانم های بلوچ به جایگاه واقعی خود برسند.

نقاش ها چشم انداز ها را آمیزه ای از رنگ ها، سایه ها و خطوط می بینند

 این یک واقعیت محض است که نقاش ها چشم انداز ها را آمیزه ای از رنگ ها، سایه ها و خطوط می بینند، همانطور که قبلا اشاره کردم نقاشی منعکس کننده درونیات و روحیات انسان هاست و این ویژگی بر روی آثاری که نقاشان اجرا می‌کنند نمود پیدا می‌کند.

نحوه بیان این دید هنری در آثار هنرمندان مختلف متفاوت است، به طور کلی می توان گفت برای یک نقاش بوم نقاشی مانند جهانیست که در آن می تواند تعریف منحصر به فرد خود از دنیای پیرامونش را پیاده کرده و هر آنچه را دوست دارد بر روی آن خلق کند و به مخاطبانش ارائه دهد.

این دید هنری مانند هر مهارت دیگری با تمرین و گذشت زمان در آثار یک هنرمند ارتقا پیدا می کند. در هر چیزی اول رنگها و  نورهای درخشان را می بیند گویی حس زندگی و زنده بودن در آنها جاریست.

زمانی که یک نقاش به تماشای چشم انداز یا تصویری مینشیند بعد از نگاه کلی، به جزئیات متمرکز می‌شود  سپس برای پیاده کردن تصویری زیبا روی بوم ،به لایه های پنهانِ رنگ و ترکیباتش عمیقا توجه کرده، و به دیدن تک رنگهای ظاهری اکتفا نمی کند.

به تماشای بازیِ نور و سایه مینشیند،گاه خود را شخصیتی خیالی در چشم اندازها و تصاویر  تجسم میکند ، در حالی که غرق در داستانی خیالیست قلم در دست میگیرد و روی کاغذ سفید روبرویش شروع می کند به خلق کردن ، اثری که گاه مبهم و انتزاعی است ، و گاه بی پرده و ساده ،که هر کدام دنیایی از کلمات، حس ها و صداهاست.

نخبگان هنرمندانی هستند که خوب می‌بینند  و خوب می اندیشند

من بر این عقیده هستم که نخبگان را می‌توان هنرمندانی دانست که خوب می بینند، خوب می‌اندیشند و هنرمندانه عمل می کنند. نخبگان می توانند تحول آفرین باشند در واقع آنان سرمایه های انسانی هستند که در بطن جامعه بلوچستان پرورش یافته اند، چه بسا همواره باید زمینه رشد و پرورش بهتر این سرمایه های انسانی نیز فراهم شود. در جامعه بلوچستان با زمینه سازی برای اتفاقاتی که باید در حوزه اثرگذاری نخبگان رخ می دهد می توان کاری کرد تا از ظرفیت نخبگان بیشتر استفاده شود.

این گروه‌ها در هدایت افکار عمومی به سمت آگاهی و دانش و پیشرفت نقش بسزایی دارند از سویی من بر این عقیده هستم که افرادی که صاحب ایده ، تجربه و هنری ناب از صنف های مختلف هستند صرف نظر از تحصیلات، افراد نخبه خطاب می شوند که در سرزمین بلوچستان نیز بسیاری از این صاحبان فکر هستند که در برطرف کردن بسیاری از چالش‌های پیش‌روی جامعه بلوچستان نقش بسزایی دارند، منتها نه به تنهایی بلکه باید همه گروههای اثرگذار کنار هم قرار گیرند و سران و بزرگان طوایف استان، خیرین و مسئولین از لحاظ  مادی و معنوی باید نخبگان  را مورد حمایت قرار دهند.

این هنرمندانِ نخبه چون از دل خود جامعه بلوچستان هستند چالش‌ها و مشکلات را از نزدیک لمس کرده و می توانند با برقراری تعامل با جامعه مسائل را آسیب‌شناسی کنند.

لزروم همکاری بیشتر نخبگان به جامعه به چشم می آید

یقیناً نخبگان و صاحبانِ فکر در توسعه بلوچستان در شاخه‌های مختلف سهیم بوده و نقش بسزایی ایفا کرده‌اند ، به خصوص در سالهای اخیر که پیشرفت چشمگیری در نخبه پروری در استان مان داشته‌ایم. همانطور که قبلاً اشاره کردم این سرمایه‌های انسانی برای عملگرایی بیشتر احتیاج به حمایت دارند تا این هنر خوب اندیشیدن شان به سمت هنرمندانه عمل کردن، سوق پیدا کند در کنار همکاری همه نیروهای اثر گذار.

از سوی دیگر برای داشتن منحنی صعودی در توسعه همه جانبه استان تداوم این همکاری و حمایت بسیار موثر است تا این سرمایه‌های انسانی بتوانند از مرزهای منطقه‌ای، استانی عبور کرده و فراتر از آن ایفای نقش کنند.

رسانه های باید برای روشنایی آسمان استان تلاش کنند

رسانه نقش خطیری در آگاهی رسانی و پیشرفت چه برای مردم بومی استان و چه در سطح بین المللی دارد و نمی توان نقش بسزای آن را در عصر حاضر انکار کرد، چرا در مورد بلوچستان بسیاری از نگاه ها و افکارِ بیرونی خاکستری رنگ باشد؟!

در این مرحله رسانه نقش بسیار پررنگ تر از قبل برای نشان دادن چهره واقعی بلوچستان و بلوچ به همگان دارد فعالیت فضای مجازی  آشنایی اقشار مختلف جامعه با فرهنگ و هنر ،جاذبه های گردشگری و آداب و سنن و ... را نیز به دنبال دارد.

رسانه می تواند با تشویق و ایجاد انگیزه در خانواده ها باعث رشد تحصیلی و توسعه سطح آموزشی فرزندانِ بلوچستان شود. همینطور بر شناساندن جایگاهها جامعه‌پذیری و دیده شدن دستاوردهای با ارزش مردم بلوچ اثرگذار است، از طرفی رسانه که صدای مردم است می تواند در مقابل رنج ها ،دیده نشدن ها و گره‌ها نیز دستی باشد برای همیاری . از صدا و سیما رسانه ملی، این انتظار می رود که در مسیر تغییر نگاه های خاکستری رنگ به سمت شفافیت و روشنایی برای استانمان تلاش مضاعف داشته باشد.

خوشحالم که با گسترش فضای مجازی،رسانه بومی نیز در مسیر شکستن این فضای مه آلود قدم برداشته و موفق نیز بوده است.

میزان موفقیت هر فرد نتیجه تلاش آن شخص است

بیاییم با تلاش، تداوم وپشتکار هر چه بیشتر اهداف و علایق خود را با اراده ای قوی دنبال کنیم. همه می دانیم که هر انسانی منحصر به فرد است پس بیاییم آن خصوصیتِ منحصر به فردِ خود را بیابیم در مسیر شکوفا شدنش تلاش کرده و آن را هدفی با ارزش قرار دهیم . بدانیم که موفقیت مختص افراد مستعد نیست تنها تفاوت در این است که فرد مستعد کمی سریعتر به مقصد رسیده و دیگری به تلاش پشتکار و تمرین بیشتری احتیاج دارد اما به هدف خود رسیده و افرادی توانمند هستند.من خود  نیز همواره برای کسب مهارتهای بیشتر و پیشرفت روز افزون در حرفه ام به تلاش و ممارست ادامه خواهم داد.سپاس از محبت شما، در حال حاضر من فقط در حیطه هنر و نقاشی فعالیت دارم،  اما علاقمند به کتاب خوندن

میارجلی و مهمان نوازی بارزترین خصوصویت مردمان بلوچ است

بهتر از من می‌دانید که مردمان بلوچ نمایشگاهی و مجمعی از خصایص و خصوصیات نیکو هستند . مردمانی نیک اندیش و مهربان که نظیر آنها را در کمتر جایی می شود پیدا کرد ، اما سخت کوشی، مهمان‌نوازی، میارجلی و غیور بودن از خصیصه های بارز مردمان بلوچ است. آنان بنا به شرایط خاص محیط خویش مردمانی صبور و بردبار بوده و یکرنگی نیز از ویژگی‌های بارزشان محسوب می‌شود، همینطور زنان و دختران بلوچ در زندگی و در هر شرایطی دوش به دوش مردان تلاش کرده و به بردباری و سخت‌کوشی شهرت دارند.

و حرف آخر

تیم خبری محترم و پر تلاشِ میارجل بسیار سپاسگزارم،وقتی با پایگاه شما آشنا شدم فهمیدم که اهدافی بزرگ در سر دارید و یک رسانه و تیم رسانه ای موفق هستید و من از اینکه با شما گفتگو کردم بی نهایت خوشحالم و احساس می کنم در این رسانه موفق می توان به معنای واقعی حق مطلب را ادا کرد . این تابلوی نقاشی که از لوگوی میارجل هم می باشد هدیه ء من به شما که در این مسیرتلاش وافر دارید.برای شما و تیم خوبیتان ارزوی موفقیت دارم و به امید ساختنِ سرزمینی رنگین تر...

 

محمد یاسین جلالزهی