مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از شروع به کار ساخت فرودگاه بین المللی چابهار گفت و عنوان داشت: به‌زودی این فرودگاه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومانی کلنگ زنی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، عبدالرحیم کردی در جلسه ای که با حضور نمایندگان رسانه‌های کشوری در چابهار برگزار شده بود گفت: جاده و کمربند ابتکار کشور چین است که مدعی است به زودی قدرت اول دنیا در جهان خواهد شد و مهمترین ابزاری که می‌تواند چین را به ابر قدرت اقتصادی جهان تبدیل کند همین است.

وی با اشاره به اینکه در چابهار چنین کارکردی را برای ایران دارد افزود: در نقشه که نگاه کنید به جز آمریکا، بازارهای جهانی سه قسمت می شود، افغانستان و اوراسیا و شرق اروپا را اگر یک مربع بکشیم و افریقا و جنوب افریقا را یک قسمت دیگر در نظر بگیریم، شرق آسیا نیز را یک قسمت دیگر در نظر بگیریم این ها سه بازاری هستند که تمام بازارهای نوظهور در آن حضور دارند اما قرار نیست مواد اولیه و بازار مصرف آنها را تأمین کنیم بلکه آنها سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند و ما می‌خواهیم آنها را به هم وصل کنیم و اینجا تبدیل به یک هاب شود.

کردی در ادامه با یاد کردن از چابهار به عنوان فصل نوینی در مناسبات اقتصادی جهان ادامه داد: ما باید این نقش را برای چابهار در نظر بگیریم و به تغییر آرایش منطقه ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم، همانطور که مقام معظم رهبری به این منطقه نگاه ویژه ای دارند و دولت یازدهم و دوازدهم نیز سهم زیادی را در توسعه منطقه داشته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: حالا چابهار و سواحل مکران نقش ویژه ای را می توانند در جهان ایفا کنند.

چابهار تنها منطقه آزاد بدون مرز جهان!

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزاد جهان است که مرز دریایی،هوایی و دریایی ندارد ادامه داد: به زودی فرودگاه بین المللی چابهار با اعتبار 550 میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد و برای توسعه منطقه، محدوده مرزی ریمدان و بندر رجایی و کلانتری نیز در طرح توسعه منطقه آزاد قرار دارند.

وی در ادامه بیان داشت: در سه دهه گذشته از زمانی که منطقه آزاد شکل گرفته، همیشه به عنوان دغدغه اصلی، ایجاد فرودگاه بین المللی در چابهار برای مرز هوایی مطرح بوده و خوشبختانه همین رویکرد در دولت وجود دارد و ما موفق شدیم مهرماه امسال موافقت اصولی فرودگاه بین المللی چابهار را با سرمایه‌گذاری و در واقع اجرای سازمان منطقه آزاد چابهار بگیریم و همزمان هم مذاکرات مفصلی را برای ساخت فرودگاه شروع کردیم که توافق نامه اجرایی را با پیمان کار منعقد کردیم و فقط منتظر ابلاغ است و به زودی با ابلاغ این مصوبه، عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار شروع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در ادامه بیان داشت: ما چهار ابزار مهم دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای را به زودی در چابهار را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: حالا ما یک بازار تقریباً 800 میلیون نفری را در پشت‌سر چابهار خواهیم داشت که از افغانستان بگیرید و دور بزنید تا به عراق برسید و تقریباً دو و نیم میلیارد نفر هم روبرو داریم در حاشیه اقیانوس هند که حالا بخشی از آفریقا و همینطور بخش شرقی آسیا و جنوب شرق آسیا را به آن اضافه کنید، اینها منهای چین است.

وی در ادامه گفت: ما برای اینکه بتوانیم در دو حوزه مهم متمرکز شویم وکیل در حوزه تجارت و نقل و ترانزیت که این بازار ها را به هم وصل می کند و لیزر اینکه تولید بکنیم برای خود این بازارها، درحالیکه که هر دوی اینها هدفگذاری شده است. ما بر زیرساخت‌های حمل و نقلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بخش دوم را برای تولید گذاشته ایم تا در چابهار تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: البته اشکالات ساختاری در شکل گیری اولیه وجود داشته، از جمله اینکه قرار بوده منطقه آزاد چابهار کار صادرات و واردات بکند و به عنوان اولین نیازش و مهمترین نیاز این موضوع فرض بوده ولی می دانید که چابهار تنها مناطق آزادی است در دنیا که هیچ مرزی ندارد، نه دریایی و نه هوایی و نه  زمینی و همین است که ما نتوانستیم عملکرد قابل دفاعی را در 25 سال گذشته داشته باشیم.

کردی ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که در همین دولت استارت خورد و خدا را شکر این روزها در حال نتیجه گیری است، طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار است که هفته آینده در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس هست و انشالله به زودی بر سهم منطقه آزاد می افزاید و ارتباطات و مرزها را مرتفع می‌کن؛ بنادر شهید بهشتی و کلانتری در این طرح توسعه قرار دارند می توانند مسائل مربوط به مرز دریایی ما را حل کنند و فرودگاه جدیدی که جانمایی شده و ساخته خواهد شد در طرح توسعه مرز هوایی کمک خواهد کرد و در مرز رسمی ریمدان هم مشکل مرز خشکی مان حل خواهد شد.