سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان با تشریح ظرفیت‌های حوزه شیلات استان، گفت: به زودی از بیشترین ظرفیت این استان در زمینه صید، آبزی‌پروری و صنایع مربوطه بهره‌برداری خواهیم کرد و هدف ما رساندن بیشترین سود به بهره برداران است.

به گزارش میارجل، محبعلی سیستانی در گفت‌وگو با تسنیم، با تشریح ظرفیت‌های حوزه شیلات استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به زودی از بیشترین ظرفیت این استان در زمینه صید، آبزی‌پروری و صنایع مربوطه بهره‌برداری خواهیم کرد و هدف ما رساندن بیشترین سود به بهره‌برداران است.

سرپرست اداره‌کل شیلات استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه‌ای در شیلات کشور برخوردار است و با توجه به حضور و فعالیت‌های سرمایه‌گذاران در این استان، نقش موثری را در زمینه شیلات کشور بازی می‌کند. این استان رتبه اول کشور را در شیلات دارد و بیشترین تولید آبزیان کشور با 350 هزار تن در سال را در میان استان‌ها داریم که بیش از 40 درصد تولید کل کشور متعلق به این استان است.

وی ادامه داد: ما باید به عنوان سیاستگذار، برنامه‌ریز و متولی فعالیت‌های شیلاتی به فکر توسعه و بیشتر کردن تولید این استان باشیم؛ به عنوان برنامه‌ریز ما در سه بخش وظیفه داریم و نباید به رتبه بالای خود در تولید آبزیان کشور بسنده کنیم و فعالیت‌های دیگری هست که می‌تواند بر کیفیت و کمیت صید تاثیر بسزایی داشته باشد.

سیستانی تصریح کرد: ما علاوه بر روش‌های سنتی باید به سمت روش‌های جدید ماهیگیری، یعنی صید با قلاب از آب‌های عمیق و صید با شیوه لانگ لانگ برویم که این موضوع در دستور کار این اداره است و با همکاری کشور ژاپن و یونیدو این کار به زودی صورت خواهد گرفت.

سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه قراردادهایی بین این اداره و کشورهای کنیا، کمون و چند کشور دیگر به زودی منعقد خواهد شد، ادامه داد: آب‌های عمیق ذخیره‌ای است که هنوز برداشت نکرده‌ایم؛ ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در آینده نه چندان دور شناورهایمان بتوانند به آب‌های دور بروند و صید کنند.

وی از ظرفیت خوب این استان در زمینه آبزی‌پروری گفت و بیان کرد: من به عنوان کسی که سال‌ها در بخش‌های شیلاتی بوده‌ام می‌توانم بگویم که تنها پنج درصد ظرفیت این استان در زمینه آبزی‌پروری استفاده شده و با این حال کارهای خوبی در این زمینه توسط این اداره انجام شده که به زودی نتیجه خواهد داد.

سیستانی ادامه داد: مابقی ظرفیت آبزی‌پروری این استان به صورت بالقوه است و در زمینه پرورش میگو کارهای زیرساختی انجام گرفته و زمین‌هایی در منطقه «تنگ» و بخش‌های اطراف به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، همچنین در بحث پرورش ماهیان دریایی و همچنین آبزیان دیگر مانند صدف و خیار دریایی اقداماتی در جریان است.

سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان گفت: از ظرفیت آبزی پروری ماهی آب شور 90 درصد بالقوه مانده و اکنون کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و با واگذاری اراضی سایت‌های پرورش میگو در منطقه تنگ و همچنین منطقه «رودینگ»، کارهای زیرساختی است انجام شده است.

وی ادامه داد: این را هم اضافه کنم که بیشتر ماهیان صنعتی ما برای تولید ماهی‌های کنسروی، استفاده می‌شوند اما ما برنامه داریم که محصولاتی با ارزش افزوده، فیله تازه فرآوری شده و فیله کنسروی از ماهیان صید شده را به دست بیاوریم و به وظیفه و رسالت خود در زمینه ایجاد درآمدزایی بیشتر برای بهره برداران عمل کنیم.

سیستانی ادامه داد: گاهی این جمله را می‌گویم که با یکی از وظایف ما این است که بهره‌برداران را پولدار کنیم، این یکی از وظایف ذاتی و رسالت ماست که در اینجا مسئولیت پذیرفته‌ایم و در واقع باید کاری کنیم که احوال فردای آنها از احوال امروزشان بهتر باشد.