بندرچابهار با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی و اقتصادی، وجود بنادر مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر، ورود و خروج کالا و اتصال به اقیانوس در حال تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیت منطقه است و بزودی می‌تواند به عنوان بندری چند منظوره در کلاس جهانی ایفای نقش کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، با ورود حداقل بیش از ۱۰۰ کشتی بعد از افتتاح فاز نخست بندرشهید بهشتی  نقش بندر چابهار تغییر کرده و دیگر یک بندر سنتی نیست، بلکه با افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و تکمیل تجهیزات استراتژیک به بندری چند منظوره در کلاس جهانی تبدیل شده است.

چابهار پیشانی توسعه سواحل مکران است و در دو سال اخیر پروژه های تعریف شده در جهت رشد و توسعه این بندر بوده است.

علاوه بر اسکله های باری و تجاری، اسکله نفتی چابهار نیز در سال آینده اجرایی می شود و برای ورود و ذخیره کالاها نیز  سه باب انبار در کنار سیلو جانمایی شده است و خط ریلی نیز از کنار انبارها عبور می کند تا فرآیند تخلیه کالا با سرعت انجام شود.

وجود تجهیزات مدرن در بندر چابهار از دیگر ظرفیت هایی است که می توان به مکنده های غلات، جرثقیل های موبایل ساحلی از ۸۰ تا ۱۴۰ تن اشاره کرد که کمک زیادی به فعالیت های تخلیه و بارگیری این بندر شده است.

در طرح جامع بندر چابهار راه آهن از موضوعات اصلی است که به آن پرداخته شده و این طرح با نگاه توسعه ریل پایه برای چابهار نوشته شده  که بر این اساس حدود ۳۰ درصد حجم ترافیک بندر روی ریل پیش بینی شده است.

در سالهای اخیر ۲ هدف کلی شامل ورود کالای اساسی و خطوط کشتیرانی را مسئولان بنادر و دریانوردی پیگیری کرده اند که ورود کالاهای اساسی موفق عمل کرده و حجم زیادی از کالاهای اساسی به بندر چابهار ورود کرده است.

قرار دادن بندر چابهار در مسیر خطوط کشتیرانی از دیگر اهداف بوده است که این مهم نیز در آینده نزدیک اجرایی می شود اگرچه اکنون نیز خطوط لاینر به صورت مستقیم بین بنادر دنیا و این بندر در حال تردد است.


در بخش تخلیه و بارگیری در بندر چابهار نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که این روند سبب رشد صادرات و واردات شده است و بزودی شاهد رشد بیش از پیش در حوزه صادرات مواد معدنی نیز خواهیم بود.

رونق اشتغال با احداث ۶ موج شکن مردمی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  ۶ موج شکن مردمی با هدف رونق اشتغال، توسعه پایدار و توزیع یکنواخت جمعیت و محرومیت زدایی در طول نوار ساحلی استان احداث شده که به دلیل تاثیرگذاری در معیشت مردم بومی با استقبال خوب آنان همراه بوده است.

بهروز آقایی افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی به منظور تسهیل در ترافیک و عبور و مرور دریایی، ایمنی شناورها و حفاظت از منابع دریایی و خشکی اهداف کلانی را در راستای مسئولیت های قانونی و اجتماعی خود دنبال می کند.

وی ادامه داد: بیردف، رودیک، گواتر و جد کنارک هر کدام با ۱۹ هکتار مساحت، گوردیم با ۱۶ هکتار و گیشاپ با ۱۲ هکتار مساحت از جمله موج شکن های مردمی است که با کاربری صیادی، گردشگری، رونق صنعت پرورش ماهی در قفس، ورزش های آبی و ... در استان ایجاد شده و با توجه به تاثیرگذاری در اشتغال مورد پذیرش و استقبال خوب مردم منطقه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در هر موج شکن ظرفیت اشتغال حدود هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم وجود دارد، خاطرنشان کرد:  برای ساخت این موج شکن ها بیش از ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: علاوه بر تاثیر موج شکن های مردمی در اشتغال مردم بومی، شرکت های زیادی نیز متقاضی سرمایه گذاری در بخش های صیادی، گردشگری و تولید انرژی در این زیرساخت ها و پسکرانه های آن هستند که تاثیر زیادی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

تولید سالانه ۲۷۱ شناور در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد:  ۱۲ کارگاه شناورسازی در چابهار و کنارک وجود دارد که از این تعداد، ۶ کارگاه با اخذ مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی سالانه ظرفیت تولید ۲۷۱ شناور با اشتغال بیش از هزار نفر را دارند.

بهروز آقایی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با استفاده از مطالعات تعامل شهر و بندر، استخراج تعهدهای فی مابین و پتانسیل هم افزایی، زمینه همکاری سازنده بین این دو حوزه را افزایش دهد تا ضمن مشارکت در پروژه‌های زیرساختی شهری با هدف تحقق مسئولیت‌های اجتماعی، نهادهای مختلف شهری را جهت تسهیل فرایند صادرات و واردات از طریق بندر تشویق کند.

وی با بیان اینکه بزودی ساخت ۱۹ کیلومتر آزاد راه و ریل با سرمایه گذاری بندر چابهار آغاز خواهد شد، افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز امسال و سال گذشته در راستای وظایف اجتماعی و تحقق اهداف منشور حقوق شهروندی به منظور تعامل هر چه بیشتر شهر و بندر چابهار اقدامات مهمی را انجام داده است.

وی ادامه داد: احداث درمانگاه، برنامه ریزی جهت ایجاد ۲ مرکز جست و جو و نجات دریایی در پسابندر و زرآباد، آغاز مطالعات ۲ بندر گردشگری دریایی و ۲ ایستگاه مطالعاتی، راه اندازی ایستگاه هواشناسی ساحلی لحظه ای، احداث ایستگاه جزر و مد سنجی و ایجاد ۶ موج شکن چند منظوره مردمی به منظور اجرای پروژه های گردشگری و آبزی پروری از جمله این اقدام هاست.

استراتژی بندرچابهار در تعاملات منطقه‌ای بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: گرایش‌های قومیتی بندر چابهار با همسایگان و با وجود تقارب فرهنگی واجتماعی با کشورهای منطقه ایجاب می کند تا تعاملات تجاری در این بندر بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد.

آقایی سرمایه گذاری عظیم در بنادر سطح منطقه به عنوان بنادر رقیب و مکمل چابهار در زمینه ترانزیت و ترانشیپ در حال انجام است که ضروریست در تدوین استراتژی های آینده بندر چابهار به آنها توجه شود.
وی با اشاره به نگرش هند در مواجهه با بندر چابهار عنوان کرد: افزایش تجارت هند با کشورهای CIS از جمله روسیه، اوکراین و سایر کشورهای آسیای میانه به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و همچنین سیطره بر بازار افغانستان از جمله استراتژی های هند در قبال استفاده از بندر چابهار است.

وی با تاکید بر اینکه می بایست استراتژی جدید در بندر چابهار تببین شود، گفت: ایجاد رقبای خارجی جدید در بندر چابهار از جمله مواردی است که می تواند راهگشای این مهم باشد تا بازاریابی های بین المللی جهت ایجاد ترافیک بار و کالا توسط آنها صورت پذیرد.

وی در خصوص ضرورت های موجود در بندر چابهار برای توسعه تجارت افغانستان، بیان کرد: صادرات تره بار و خشکبار، مواد معدنی، نفت و گاز از جمله ظرفیت های چابهار برای توسعه تجارت توسط تجار کشور افغانستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار، تسهیل ترانزیت محصولات کشاورزی، تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ترغیب برای ایجاد و پایداری خط کشتیرانی هند و افغانستان را از جمله اولویت های استراتژی مد نظر در قبال این کشورها عنوان کرد.

آقایی خاطرنشان کرد: با وجودیکه هنوز پسکرانه این بندر اقیانوسی فاقد خط ریلی است اما در رقابت با سایر بنادر بین المللی منطقه مطرح می شود که می بایست این استراتژی حفظ و تقویت شود.