رییس اداره غله وخدمات بازرگانی ایرانشهر گفت: یکهزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان به کشت کلزا اختصاص دارد که تا کنون بیش‌از ۷۰۰ تن از این محصول خریداری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، محسن الله دادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خرید محصولات کلزای مناطق پیشین، دلگان، بمپور و ایرانشهر توسط اداره غله وخدمات بازرگانی ایرانشهر خریداری می‌شود. 

وی بیان کرد: امسال با هدف حمایت از کشاورزان و تشویق آنان برای کشت محصولات استراتژیکی ۶٠ درصد کرایه حمل محصول کلزا نیز به کشاورز پرداخت می‌شود. 

رییس اداره غله و خدمات بازرگانی ایرانشهر گفت: امسال از سوی دولت هر کیلوگرم کلزا ۴۶ هزار و ۶٠٠ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود. 

وی اظهارداشت: سال گذشته وجه فروش محصولات کشاورزی در سریعترین زمان ممکن به حساب کشاورزان واریز شد و در سالجاری برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که مجددا در سریعترین زمان ممکن حتی به صورت روزانه وجه حاصل از فروش محصولات کشاورزی واریز شود.

الله دادی با بیان اینکه محصول کلزای امسال جنوب سیستان و بلوچستان با توجه به بارندگی‌های اواخر سال گذشته از مرغوبیت بالایی برخوردار است گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از هزار و ٢٠٠ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان منطقه خریداری شود.

وی با بیان اینکه کلزای خریداری شده به کارخانه‌های تولید روغن کشور حمل می‌شود افزود: دانه روغنی کلزا باتوجه به اینکه زود فاسد و خراب می‌شود و همچین به علت نبود صنایع تبدیلی و روغن‌کشی در سیستان و بلوچستان پس از برداشت به استان‌های دارای کارخانه‌های روغن‌کشی ارسال می‌شود.

رییس اداره غله وخدمات بازرگانی ایرانشهر گفت: کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده که دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و حداقل ۳۴ درصد پروتئین است. 

به گزارش ایرنا ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان در ۳۳۷ کیلومتری زاهدان مرکز این استان و در مسیر ترانزیتی چابهار- میلک واقع شده است