منطقه بزرگ باهو و دشتياري ظرفيت هاي فراواني در پرورش دام و طيور دارد كه سه نژاد اصيل گاو، گوسفند و مرغ دشتياري در صورت سرمايه گذاري و توجه ويژه از سوي دولت و بخش خصوصي سبب ايجاد هزاران شغل و افزايش توليد گوشت سفيد و قرمز مي شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ دشتياري در طول 25 سال گذشته با خشكسالي دست و پنجه نرم مي كند و در 10 سال اخير با وعده رهاسازي آب سد زيردان و سد پیشین برای مصارف کشاورزی، شرب، محيط زيست، و عدم تکمیل آب لوله کشی و شبکه آبرسانی و تحویل آب خام و بدون تصفیه به 400 روستای پایین دست این 2 سد بزرگ ساكنان روستايي و حيوانات وحشي و اهلي با تهديد جدي مرگ و مير رو به رو هستند با اين وجود عليرغم قهر طبيعت و بي توجهي برخي مسئولان ظرفيت هاي فراواني در حوزه دام و طيور دارد.

نژاد گاو دشتياري، مرغ دشتياري و گوسفند بلوچي در منطقه دشتياري از فرصت هاي مهم اشتغالزايي هستند كه در صورت توجه ويژه و سرمايه گذاري مي توانند هزاران شغل ايجاد كنند و موجب توسعه و رونق اشتغال خانگي شوند.

دشتیاری با توجه مرزی بودن و متصل به پاکستان از طریق مرز خاکی ریمدان و مرز آبی پسابندر و وجود بنادر بریس، پسابندر و گواتر و همچنین به دلیل وجود آب وهواي مساعد ظرفيت هاي زيادي در زمينه آبزي پروري(ماهي وميگو) و پرورش انواع دام سبك وسنگين دارد و اين ظرفيت ها با همت و تلاش بخش خصوصي و حمايت دولت مي تواند به فرصت گرانبهايي براي توسعه اين منطقه تبديل شود.

اين شهرستان از نظر قابليت هاي دامي سه نژاد دامي شاخص كشور را دارد كه مي توان به گاو بومي دشتياري، مرغ و خروس دشتياري و گوسفند بلوچي اشاره كرد.

باتوجه به شرايط آب و هوايي گرم و مرطوب و ناسازگاري نژادهاي غيربومي اهميت گاو دشتياري به عنوان يك منبع مهم و مستعد و قابل توسعه و سرمايه گذاري در تأمين فرآورده هاي مورد نياز دامي از جايگاه ويژه اي در شهرستان دشتیاری برخوردار است.

مدیرجهادکشاورزی دشتیاری نیز به خبرنگار میارجل اظهار کرد: 10 راس گاومیش و بیش از 5 هزار راس از نژاد گاو دشتياري هم اینک وجود دارد که از ظرفیت مهم در حوزه دامداری است که می توان در بحث گوشت قرمز و تامین شیر نقش بسزایی داشته باشند.

منصور رئیسی افزود: 21 هزار بز و 5 هزار گوسفند نژاد بلوچي در برابر گرما و راهپيمايي هاي طولاني مقاوم و از استعداد زيادي در ظرفيت توليد شير و پشم و تأمين گوشت نيز برخوردار است.

وی بیان کرد: حدود 30 قطعه طيور (مرغ وخروس) بومي در دشتياري وجود دارد كه مهمترين خصوصيت بارز آن سريع كرچ شدن بوده و براي جوجه كشي و توليد گوشت سفيد بسيار مستعد و مناسب است.

خبرنگار: رستم کریمی