مروری بر حوادث و اتفاقات بلوچستان پس از ماجرای خبر تجاوز به دختر نوجوان بلوچ در این گزارش خبری.........

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میارجل؛ 25 شهریور ماه یک صفحه اینیستاگرامی (حال وش ) خبری واکنش برانگیز منتشر کرد. به گفته این پیج اینستاگرامی " روز پنج شنبه 23 تیرماه 1401 در یکی از روستاهای شهرستان چابهار یک زن به قتل رسیده است و پس از آن جسد این زن در یکی از ساختمان‌های درحال ساخت در روستا، نزدیک منزل وی یافت می‌شود؛ خانواده مقتول موضوع قتل را به پلیس اطلاع می‌دهند.

به گفته این پیج اینستاگرامی " از آنجایی که مقتول به خانه همسایه‌ها رفت و آمد داشته است پلیس از این همسایه‌ها به عنوان مظنون بازجویی می‌کند. پس از مرحله نخست بازجویی مجددا در نوبت دوم در روز پنچ شنبه 10 شهریور 1401 بازجویی یکی از خانواده‌ها مستقیما توسط فرمانده انتظامی شهر چابهار انجام می‌شود و به گفته این پیج اینستاگرامی فرمانده انتظامی چابهار در بازجویی از تعدادی زن به یکی از آن‌ها که یک دختر نوجوان 15 ساله است به گفته این منبع خبری " تجاوز می‌کند."

انتشار این خبر واکنشِ بحث برانگیزی در میان شبکه‌های اجتماعی داشت و تقریبا در همه بسترهای اجتماعی و شبکه های مجازی داخل و خارج کشور این خبر بازنشر پیدا کرد؛ روز 26 شهریور  پایگاه خبری پلیس به نقل از احمد طاهری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان این موضوع را تکذیب کرد.

به گفته آقای طاهری: "پلیس فتا و معاونت حقوقی انتظامی استان با جدیت تمام و با هماهنگی و پشتیبانی دستگاه قضایی مقتدر در اسرع وقت برخورد قاطع قانونی با قاذفین به مقام انتظامی و نشردهندگان اکاذیب خواهند کرد."

با این وجود مولانا عبدالحمید روز جمعه 1 مهرماه در واکنش به انتقادات به وی درباره سکوت در موضوع دختران نوجوان چابهار گفت: انتقادات از ما و علمای منطقه است که سکوت اختیار کردید و چیزی نگفتید، سکوت ما معنادار است؛ به گفته مولانا عبدالحمید: زمانی که مسئله ای پیش می آید بلافاصله ما نمی توانیم موضوع گیری کنیم، باید منتظر بمانیم تا روشن شود چه پیش آمده و واقعیت چه بوده است، انتظار ما از مسولین امر این است این موضوع را با حساسیت پیگیری کنند.

اما مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک در بیانیه ای که روز یک شنبه 3 مهرماه 1401 منتشر کرد از وقوع به گفته او یک" جنایت هولناک تجاوز " خبر داد.

مولوی عبدالغفار نقشبندی در این بیانیه ضمن تایید ماجرای دختران نوجوان چابهار گفته: پای اظهارات دختر خردسال و خانواده او نشسته است؛ مولوی نقشبندی ادامه داده: از دستگاه قضایی می‌خواهم در اسرع وقت زوایای فاجعه را بررسی و به گفته او " این مجرم مفسد در ملا عام محاکمه و  مجازات شود."

در واکنش به این بیانیه روز پنج شنبه 5 مهرماه مولوی فتحی محمد نقشبندی پدر مولوی عبدالغفار نقشبندی در بیانیه ای گفت: تایید اتهام علیه یکی از مامورین در حوزه شهرستان چابهار ، اظهار نظر منسوب را خلاف بین شرعی و موازین قانونی میدانم.

به گفته مولوی فتحی محمد نقشبندی: اعلام نظر قطعی در ماجرای دختران نوجوان چابهاری در حیطه مرجع قانونی و محاکم قضایی ذیصلاح است.

در واکنش به این رویدادها، فراخوانهای اعتراضی مختلفی در بسترهای مختلف اجتماعی منتشر شد و سه شنبه شب 5 مهرماه چابهار متشنج شد.

معترضان چابهاری برای ساعتی خیابان  اصلی چابهار را مسدود کردند و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آن ها داشتند؛ براساس گزارش های میدانی چندین خودپرداز در این اعتراضات آسیب دید و ورودی حداقل یک بانک در آتش سوخت. البته مقامات دولتی درباره خسارات وارد شده تاکنون اظهار نظر نکرده اند.

گرچه درحال حاضر فضای چابهار آرام است اما پس از فروکش کردن اعتراضات در برخی مناطق حضور بیشتر نیروهای امنیتی و انتظامی  احساس می‌شود.

با این وجود مولوی عبدالرحمان چابهاری امروز در واکنش، اتفاقات دیشب چابهار را تاسف بار خواند و گفت: عده ای آشوب گر و فتنه جو فتنه‌ای را تدارک دیدند که به اموال مردم ضرر رسید که خیلی مایه تاسف است.

مولوی عبدالرحمان گفته: کسانی که دیشب این کار ها را کردند مردم چابهار نبودند و از جاهای دیگر این آشوب گری را تدارک دیده بودند.

در این میان همچنان افکار عمومی درباره خبر تجاوز به دختر نوجوان بلوچ پرسش‌هایی دارند و به نظر نمی‌رسد که پرونده این رویداد خبری در بخشی از افکار عمومی بلوچستان کامل بسته شده باشد.