یک خواننده و موزیسین بلوچستان می‌گوید: موسیقی بلوچستان یک سبک کاملا متفاوت با موسیقی دیگر نواحی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، محمد ریگی خواننده و موزیسین از فعالین هنری بلوچستان معتقد است، بلوچستان از همه لحاظ  دارای ویژگی‌هایی خاص و چشم‌گیری است که می‌شود از آنها در سطح ملی و حتی بین‌المللی استفاده کرد.

متن ذیل ماحصل گفتگو میارجل با این خواننده جوان بلوچ است:

خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی، فرهنگی، علمی و اجتماعی خود برای ما بفرمایید.

محمد ریگی‌ معروف به انس ریگی کارشناسی کامپیوتر و علاقمند به موسیقی هستم؛ از بچگی علاقه خاصی به خوانندگی داشتم و خواندن را از مدرسه شروع کردم و حدود ۳ سال است که خوانندگی را به صورت حرفهایی در سبکهای پاپ،سنتی ایرانی و سنتی بلوچستان شروع کردم.

سه آهنگ پاپ بلوچی منتشر کردم که مورد استقبال مردم قرار گرفته و آهنگ چهارم بنده در دست تولید است و بزودی در دو سه ماه آینده در کل کشور منتشر میشود.

مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را در چه می‌بینید؟ 

بلوچستان از همه لحاظ  دارای ویژگی‌هایی خاص و چشم‌گیری است که می‌شود از آنها در سطح ملی و حتی بین‌المللی استفاده کرد.سوزن دوزی و سکه دوزی زنان هنرمند بلوچ که می‌توان گفت لباس زنان بلوچ از بهترین و زیباترین لباس‌های کشور و بلکه دنیا محسوب می‌شود، سفال کلپورگان و موسیقی اصیل بلوچستان که جزو تنها موسیقی‌های نواحی کشور است که زیر مجموعه سبک خاصی نیست و خود یک سبک مجزاست، موسیقی اکثر قومیت‌های ایرانی در کشور زیر مجموعه موسیقی سنتی ایرانی است  ولی در بلوچستان اینطور نیست و خود یک سبک کامل و متفاوت است.

 مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان در حال حاضر چیست و چه باید کرد؟

یکی‌از آسیب‌های بزرگ این مردم بیکاری است که همین باعث شده مردم به قاچاق سوخت و ... روی بیاورند.

یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی که بنده در فرهنگ این استان میبینم بی‌توجهی نسبت به موسیقی اصیل بلوچستان و در نظر نگرفتن استاندارد‌های لازم است؛ جدیدا موزیسین‌های زیادی در استان در حال فعالیت هستند که به‌نام موسیقی بلوچی درحال فعالیت هستند ؛ اگر از لحاظ کارشناسی بیایم آهنگ‌ها و موسیقی‌های این عزیزان را بررسی کنیم ارتباطی با موسیقی اصیل بلوچستان ندارند زیرا ملودی و  هویت آن موسیقی برگرفته از هند، افغانستان، پاکستان و حتی سنتی ایرانه که این خود باعث از بین رفتن موسیقی اصیل منطقه خواهد شد.

 راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی خود در کشور را در چه می‌بینید ؟

بنظر من باید اول استعداد‌یابی درست انجام شود و حمایت لازم از استعدادها در همه زمینه‌ها صورت گیرد؛ هم‌چنین هدایت کردن استعدادها و نخبگان یلوچستان به مسیر درست و کارشناسی شده و استفاده و مشاوره درست از کسانی که در رشته‌های مختلف فعالیت داشتن و موفق بودن، اعتماد کردن به مردم استان و هدف گردشگری قرار دادن بلوچستان در کل کشور و استفاده درست از مرز، دریا، کوه تفتان و روستاهای مختلف بلوچستان راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی است.

شما مهم‌ترین وظیفه نخبگان بلوچ را در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی بلوچستان در چه می‌بینید؟

باید نخبگان در همه زمینه‌ها کنار هم قرار بگیرند و با کمک، همفکری و همدلی جلو بروند؛  نخبگان باید در هر قسمتی که فعالیت دارند از تجربه کاری و استعداد خود در رشد جامعه استفاده کنند  و در واقع باید گفت این نخبگان هستند که می‌توانند چراغ روشنایی این مسیر باشند و در نبود آن‌ها جامعه به سمت و سوی نابودی می‌رود.

نقش کار رسانه‌ای را در کمک و پیشرفت بلوچستان چگونه می‌بینید؟

بالاترین نقش رسانه تبلیغات و معرفی ویژگی‌های خاص استان است، این مهم اگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد کمک بزرگی می‌شود البته در حال  حاضر این توجه از سمت رسانه به موسیقی وجود دارد اما واقعا کافی نیست  و این یک مقدار آزار دهنده است.

در حال حاضر بالاترین نقاط قوت و نقاط ضعف را در حوزه بلوچستان به عنوان یک نخبه بلوچ در چه می‌بینید‌؟

بالاترین نقاط قوت دارا بودن شرایط آب و هوایی خوب، همسایه بودن با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان؛ منابع و معادن بسیار خوب امنیت بسیار بالا  و البته یکی از نقاط ضعف بی توجهی مسئولین به استان و استفاده نکردن از قابلیت‌های استان و ناامن نشان دادن استان توسط افراد فرصت‌ طلب است که باعث شده جمع بزرگی از گردشگران از این استان زده شوند.

چنانچه نکته و حرف خاص و نگفته‌ای دارید بفرمایید .

سپاسگزارم از شما