فعال فرهنگی و اجتماعی بلوچستان می‌گوید: استان ما محروم نیست استعدادهای وجود دارد که  باید به  منصه ظهور برسند؛ سرمایه گذاران بومی و حتی غیر بومی که  برای سرمایه گذاری  استان  را انتخاب کنند مطمئن  باشند سرمایه‌شان ظرف ۵ سال  بر می گردد.

پایگاه اطلاع‌رسانی میارجل در ادامه در ادامه سلسه گفت‌وگوهای خود برای معرفی افراد شاخص فرهنگی و اجتماعی و معتمدان محلی بلوچستان گفت‌وگویی با احسان رستمی پناه فعال اجتماعی بلوچستان انجام داده است.

 میارجل: خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی فرهنگی علمی و اجتماعی خود برای ما بفرمایید.

احسان رستمی پناه هستم متولد سراوان روستای دزک دارای لیسانس ادبیات فعال در عرصه تاتر، موسیقی و تلویزیون، کار هنری را از آذرماه ۶۹ با تشویق اساتید گرامی پرویز بهرامی، حکیم حسین بر و خدابخش صمدی در عرصه تاتر و مرحوم بهادربارانزهی، مرادمحمد صمیعی و خدابخش درزاده در عرصه موسیقی آغاز کردم؛ دارای سوابق حضور درجشنواره های مختلف تاتر و موسیقی درسطح استان و کشور هستم که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به کسب دیپلم افتخار جشنواره بسیج بانمایش یوم الحساب و  کسب عنوان برتر موسیقی در منطقه ۶ کشور در شیراز و حضور در  سریال شنبل و شاهی را نام برد.

میارجل: مهمترین ظرفیت‌ها و پتانسیلهای فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را در چه میبینید؟ 

خوشبختانه به جرات می توانم بگویم که استان ما یکی از پر ظرفیت  ترین استان های  کشور است که در همه ی ابعاد دارای موقعیت و پتانسیل های ارزشمندی است ، اما خوب اگر بخوام اسم ببرم می تونم از ظرفیت های خوب و ارزشمندی فرهنگی و هنری اسم ببرم که امروزه به عنوان یک وزنه سنگین در جامعه بلوچستان تعیین کننده هستند ، علاوه بر اون ظرفیت وجود نخبگان و چهره های ارزشی علمی و اجتماعی نیز یکی دیگر از ظرفیت های جامعه ما هست که می تواند با حضور مستقیم در جامعه ایفا کننده نقش های ارزشمندی باشند . در کنار همه ی این ها نعمتی به نام مرز را داریم که می تواند در بحث اقتصادی برای استان پر ثمر باشد .

میارجل: مهمترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان در حال حاضر چیست و چه باید کرد؟

اشتغال های کاذب که جوانان مابخاطرنبودکارهای دائمی به قاچاق سوخت که بزرگترین سرمایه مملکت است بصورت غیرقانونی ازمرزخارج میشود و متاسفانه به نظر می رسد مدیریت ان از دست ما تا حدودی خارج شده است و عدم  استفاده از ظرفیت های صحیح جامعه با عث رشد روز افزون این پدیده شوم شده است که متاسفانه شرایط را سخت تر  کرده است و نیاز است که ورود مستقیم روشنفکران و نخبگان را برای آگاه سازی جامعه در کنار مردم ببینیم ..

میارجل: راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی خود در کشور را در چه میبینید؟

استفاده ازپتانسیل جوانان استان درمدیریت کلان استان رایجا دو راه اندازی نمایشگاه های دائمی محصولات صنایع دستی درداخل وخارج استان وصادرات به استانهای دیگر و گسترش فضاهای فرهنگی و هنری و گردشگری  و همچنین استفاده از ظرفیت توانمندی های استعدادها و  کسانی که تجربه کارهای اینچنینی را دارند .

میارجل: شما مهمترین وظیفه نخبگان بلوچ  را در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی بلوچستان در چه میبینید؟

نخبگان خود را محدود به شهرستان و استان نکنند و با نشرآثار خودشان باعث پیشرفت و شناساندن استان و فرهنگ به استانها وکشورهای مختلف می توان درهای توسعه و موفق را توسط نخبگان باز کرد   باید پذیرفت که جامعه ما نیازمند حضور میدانی قشر تحصیلکرده و روشنفکر جامعه در همه ی عرصه ها و میدان ها  است . باید این خود باوری در نخبگان ما باشد و آن را برای خود و  دیگران نیز به وجود بیاورند .

میارجل: نقش کار رسانهای را در کمک و پیشرفت بلوچستان را چگونه میبینید ؟

رسانه بایدرسالت خویش که همانا ضبط و پخش بخش‌های مختلف استان دربرنامهای مختلف عمل کندکه الحمدالله درزمان مدیریت مهندس کردستانی این امرتاحدودی محقق گشته که میتواندبهترازاین باشد و در بحث رسانه های الکترونیکی هم که خوشبختانه فضای مجازی یک فرصت ارزشمند هست و تا حدودی توانسته است موجب رشد جامعه و افزایش  توانمندی ها بشود . خود همین پایگاه و سایت میارجل را مثال می زنم یکی از بهترین فرصت های رسانه است که ایمان دارم در آینده ای خیلی نزدیک طرفداران زیادی به دست خواهد آورد با توجه به این رویه ای که در پیش گرفته است .

میارجل: در حال حاضر بالاترین نقاط قوت و نقاط ضعف را در حوزه بلوچستان به عنوان یک نخبه بلوچ در چه میبینید ؟

قوت توانمندی های ما در همه ی عرصه هاست که باید مدیریت شوند و ضعف عدم اعتماد رجال بالا نشسته یقه سفیدهایی که باید نگاهشون همگانی باشد و نیست و عرض کردم فقط با استفاده از ظرفیت روشنفکران است که می توانیم این  نقاط ضعف را اصلاح کنیم

میارجل: چنانچه نکته و حرف خاص و نگفته ای دارید بفرمایید.

مسولین باید نگاه ویژه‌تری به استان  داشته باشند، استان ما محروم نیست استعدادهای وجود دارد که  باید به منصه ظهور برسند؛ سرمایه گذاران بومی و حتی غیر بومی که سرمایه گذاری در استان را انتخاب می‌کنند مطمئن باشند سرمایه‌شان ظرف ۵ سال بر میگردد. در پایان جا دارد از دوست عزیزم محمد یاسین جلالزهی تشکر کنم که این فرصت را در اختیار من گذاشتند.