مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: در جریان سیل در جنوب استان ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی دچار آسیب شد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ واحد شهری و مابقی روستایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، خلیل منبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: بنیاد مسکن فعالیت‌های زیادی را در دست اقدام و اجرا دارد که یکی از آن‌ها بحث ساخت و بازسازی  واحدهای مسکونی آسیب دیده در مناطقی که سیل جاری شده، است.

بر پایه گزارش تسنیم، مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تمام امکانات و ظرفیت‌های بنیاد مسکن برای کمک رسانی به سیل زدگان جنوب استان بسیج شده بودند ادامه داد: 70 دستگاه از ماشین آلات  بنیاد مسکن  به همراه ماشین آلات و نیروهای راهداری در مناطق سیل زده شروع به کمک رسانی کرده است.

وی بیان کرد: هفتاد تا صد اکیپ تخصصی برای آمارگیری دقیق در مناطق سیل زده جنوب استان ساماندهی شدند تا به سرعت میزان خسارات وارده و ملزومات کمک رسانی را احصا کنند که در این راستا کارشناسانی استان های یزد و فارس و... نیز به کمک استان آمده بودند.

به گفته منبتی 717 روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان در سیل دچار خسارت شده که براساس برآوردهای انجام شده  اکثر واحدهای موجود در این روستاها دچار آب گرفتگی شده بود و مقرر شد با توجه به اینکه واحدهای هشت و گلی در معرض آسیب اند، خیلی زود بازسازی شوند.

وی عنوان کرد: در جریان سیلاب اخیری که در جنوب سیستان و بلوچستان رخ داد 16 هزار و 250 واحد خسارت دیده برآورد شده که از این رقم  14 هزار و 100 واحد مربوط به واحدهای روستایی و مابقی مربوط به واحدهای شهری بوده است.

وی ادامه داد: برای 14 هزار و 100 واحد روستایی هر واحد 400 میلیون ریال و 2 هزار و 150  واحد شهری هر واحد 500 میلیون ریال تسهیلات اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات معیشتی برای سیل زدگان در نظر گرفته شده تا وسایلشان را که زیر آب رفته بتوانند خریداری کنند افزود: برای احداث واحدهای روستایی 10 میلیون تومان کمک بلاعوض و 40 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده است.

منبتی اظهار داشت: برای 11 هزار واحد اعتبار معیشتی، هشت هزار واحد اعتبار تعمیر و پنج هزار فضای دامی هر کدام 150  میلیون ریال اعتبار و تسهیلات تخصیص داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وجهی برای اسکان موقت به روستاییان و افراد شهری که خانه آن‌ها قابل اسکان نیست تعلق می‌گیرد تا بتوانند به صورت استیجاری در مکانی دیگر تا زمان ساخت منازلشان مستقر شوند.

وی تصریح کرد: جمع کل واحدهای در دست احداث بیش از 54 هزار و 500 مورد است که از این رقم 16 هزار و 250 واحد به صورت کامل ساخته می‌شوند و مابقی جز واحدهایی که نیاز به بازسازی و ترمیم دارند است.

وی عنوان کرد: با هدف ساخت مسکن روستاییان و استفاده از تسهیلات شرعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مجمع فقهی اهل سنت استان تفاهمنامه همکاری امضا کرده که طبق این تفاهمنامه، بنیاد مسکن متعهد می‌شود با تقاضای روستاییان مبنی بر ساخت مسکن از طریق عقد مشارکت موافقت کند.