بلوچستان سرشاز از فرهنگ‌های جذاب، افسانه‌ها و حماسه ها است و عاشقانه های مستقل خود را دارد.

پایگاه اطلاع رسانی میارجل در ادامه سلسله گفتگوی‌های خود برای معرفی افراد شاخص فرهنگی و اجتماعی و هم‌چنین و معتمدان محلی بلوچستان گفت‌وگویی با صادق سهرابی فعال فرهنگی و هنرمند انجام داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل در ادامه گفت‌وگوی میارجل با صادق سهرابی فعال فرهنگی و هنرمند را می‌خوانید.

میارجل: لطفا خودتان را معرفی کنید و ذر صورت تمایل سوابق فرهنگی، اجتماعی و علمی خود را بیان کنید.

صادق سهرابی هستم، عضو مجمع جوانان استان و دبیر موسسه فرهنگی هنری آهنگ بلوچ و همچنین در عرصه بازیگری و مجری گری نیز فعال هستم.

میارجل: مهمترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را چه می‌دانید؟ در این باره توضیح بدهید

مهمترین ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی بلوچستان؛ فرهنگ منحصر به فرد منطقه بلوچستان است، زیرا با جغرفیای گسترده ای که دارد تنوع خرده فرهنگ‌ها، آیین‌ها در هر منطقه متفاوت است، یکی دیگر از ظرفیت های فرهنگی بلوچستان، زبان بلوچی می باشد، که از زبان‌های کهن و غنی است، همچنین موسیقی خاص بلوچستان که با تعدد سازهای مستقل بلوچی به جذابیت‌های  فرهنگ این منطقه می افزاید. بلوچستان سرشاز از فرهنگ‌های جذاب، افسانه‌ها و حماسه ها است و عاشقانه های مستقل خود را دارد. به دلیل بافت سنتی ارزش های زیادی همچون همبستگی (حشر و مدد) مردم، برگزار شدن مناسباتی مثل عروسی اعیاد و... به صورت سنتی همچنان برگزاری می شود. همین که جامعه ما حافظ ارزش‌های فرهنگی خود است و آنهم در دوره‌ای که بحران هویت یک خطر بزرگ است، بسیار حائز اهمیت است.

میارجل: مهمترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان در حال حاضر چیست و چه باید کرد؟

مردم اجتماع را تشکیل میدهند، اگر ما نگاهی به آمار جمعیتی بلوچستان بیندازیم متوجه میشویم جامعه جوانی است، جوان سرشار از ظرفیت است؛ متاسفانه با شکل کنونی که ما در بخش‌های مختلف ضعف‌های زیادی داریم نمیتوان به بالندگی و سرانجام خوش انرژی جوانی این جامعه دلخوش بود. مثلا نبود اشتغال برای جوانان، آنها را به شغل های کاذب کشانده همچون سوخت کشی! دولت، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد باید دست در دست هم دهند تا رونق کسب و کارهای خرد و کلان در منطقه شکل گیرد. تدوین برنامه بلندمدت و سرمایه‌گذاری برای صنعت توریسم منطقه و دیگر ظرفیت‌ها مثل معدن، شیلات باید در دستور کار قرار بگیرد. بلوچستان جامعه‌ای در حال گذار است و تفکر نسل جوان ساختار گریز است قطعا تبعیت نمیکند از همه‌ی سنت‌های پیشین، بنابراین با انجام کارهای فرهنگی و ایجاد روشنگری و مشارکت بخشی به زنان تا جای ممکن باید این مسیر در حال گذار را ایمن‌تر کرد.

میارجل: راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن به جایگاه واقعی قوم بلوچ در کشور چیست؟

عصر عصر رسانه است، متاسفانه تاکنون سینمای ایران و رسانه‌های دیگر برای معرفی  بلوچستان کاری جز سیاه‌نمایی نکرده‌اند، بجای اینکه مرز داری (میارجلی) و رشادت‌ها این قوم بازتاب داده شود، چیز‌های منفی که مربوط به قاچاق و ناامنی است نشان داده شده است. باید برای تصحیح این اتفاق تلخ، فیلم‌ ها باید ساخت و همچنین همایش‌ها و  جشنواره های متعدد باید برگزار کرد. همچنین صدا و سیما کمک کند با  تولید محتوا در فضای مجازی که بسیار ابزاری قدرتمند است برای معرفی چهره واقعی منطقه بکوشیم؛ از استعدادها و نخبه‌ها حمایت شود تا مقام های عالی در سطوح ملی و بین المللی کسب کنند تا دیده شویم و واقعیت ما دیده شود.

میارجل: مهمترین وظیفه نخبگان بلوچ را در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی بلوچستان چه می‌دانید؟

همانطور که قبلا عرض کردم روشنگری و تسهیلگری بسیار مهم است که به عقیده من نخبگان باید در این زمینه نقش ایفا کنند و جامعه ای در حال گذار بلوچستان را مسیر بهتری میتوانند ببخشند، ضعف دیگری که وجود دارد این هست که نخبگان ما بیشتر تئوریسین هستند تا عمل گرا.  بگمانم میبایست در مسیر حرف ‌هایشان و نگرانی هایشان چند گام کوچک اجرایی هم بردارند.

میارجل: نقش فعالیت رسانه‌ای برای کمک و پیشرفت بلوچستان را چه می‌دانید؟

چون خود را عضو کوچکی از خانواده رسانه میدانم در مباحث پیشین چند بار به تاثیر جاودی رسانه اشاره کردم، بازهم میگویم رسانه هم برای جامعه خودمان میتواند الگوسازی کند و هم  می تواند همه نگاه‌های از بیرون را نسبت به این منطقه واقعی و مثبت جلوه دهد.

میارجل: در پایان اگر توصیه و یا اینکه نکته خاصی دارید بفرمایید.

عدم گسست بین اقشار مختلف جامعه،  ارتباط موثر دانشگاهیان با علما دینی و شخصیت‌های کارافرین و اقتصادی و چهرهای فرهنگی شاخص میتواند در تسریع حل مشکلات فوق موثر باشد، همیشه همگرایی و پذیرفتن افکار مختلف در کنار هم موفقیت حاصل کرده است.