به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ حضور فعالانه زنان روستایی در امور اجتماعی و مدیریتی و تغییراتی که در باور مردان و خانوادههای شان برای حمایت از این فعالیت به وجود آمده است حکایت از تغییراتی دارد که در عمق جامعه ایرانی در حال وقوع است، اکنون نیز نه تنها خود از محدودیتهای تحمیلی عبور کرده اند، بلکه به عنوان مادران خانواده، مدیران خانه خود، نسلی را پرورش خواهند داد که دیوار بلند باورهای تبعیض آمیز دیگر در ذهن و ضمیر آنها جایگاهی نداشته باشد، سخن از حضور یکسان زن و مرد در عرصههای مختلف جامعه از مسائل مطرح سالهای اخیر به جامعه ایرانی اسلامی ما است. زنان از دیرباز در فعالیتهای گوناگون همچون کشاورزی، دامداری، سوزن دوزی و ... حضور داشته اند تا امروز بتوانند نقش خود را در جامعه پررنگ تر کنند، اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم زنان زیادی را دیده ایم که از مرزها گذشته و توانسته اند فرهنگ جامعه خود را در مسیر پیشرفت تغییر دهند، موضوع گزارش ما گفتگو با دهیار موفق بلوچ در روستای کمب چابهار است که توانسته فرهنگ بسته و سنتی روستایی را بشکند.
خودتان را معرفی بفرمایید؟
سمیه شاهوزهی متولد 1369 داری مدرک تحصیلی مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر، فارغ التحصیل از دانشگاه آزد اسلامی واحد چابهار هستم و هم اکنون به عنوان دهیار در روستای کمب از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار مشغول فعالیت و خدمتگذاری به مردمان خوب روستا هستم.
یک تعریف جامع از دهیار برایمان بگویید؟
دهیار ( که میتوان نقش مشابه شهردار را در جامعه روستایی به او نسبت داد) به طور مستقیم توسط شورای روستا به بخشدار منطقه معرفی میشود و بخشداری پس از کسب استعلامات لازم از ارگانهای مربوطه، حکم دهیار را صادر میکند. عزل دهیار هم کاملاً در اختیار اعضای شورای روستا است و میتوان گفت دهیاران هیچ امنیت و تضمین کاری ندارند و هر زمان که شورا احساس کند کارایی دهیار پایین است و نمیتواند به اداره امور بپردازد، وی را از مسئولیت خود عزل و شخص دیگری را جایگزین میکنند.
با پیشنهاد چه کسانی و با چه اهدافی مسئولیت دهیاری را پذیرفته اید؟
پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر به روستای کمب آمدم و در آنجا در دفتر شورای شهر در بخش بایگانی، اموردفتری، امورات اداری نامه نگاری مسئول فنی مهندسی، تجمیع عوارض وغیره در آنجا فعالیت داشتم و همین امر سبب شد که شورای روستا مرا به عنوان دهیار معرفی کند و از مهرماه سال 1398 ابلاغ دهیاری بنده صادر شد و فعالیت خود را به عنوان دهیار آغاز کردم و با شورای سوم و چهارم روستای کمب همکاری داشتم، شاید در اکثر روستاها بیشتر مردم به صورت طایفه ای عمل میکنند و شورا و دهیار را انتخاب میکنند اما با ورود شوراها در این دوره و با اعتماد به اینجانب، بنده را بدون هیچ گونه وابستگی با اعضای شورا به عنوان خدمتگزار و دهیار روستا معرفی کردند که امیدوارم بتوانم رضایت آنها و اهالی روستا را با رسیدگی بموقع امورات فراهم کنم؛ من نیز سعی کردم با اقدامات مثبت با توجه به شناخت وضعیت روستا را بهبود ببخشم که با وجود موانع و مشکلات فراوانی که وجود داشت توانسته ام تا حدودی مسائل روستا را بهبود ببخشم.
با توجه به فرهنگ مرد سالارانه حاکم بر روستاها، چرا شورا اقدام به انتخاب دهیار خانم کردند؟
چندین وقت در دهیاری مشغول به فعالیت و توانسته بودم در وظیفه خودم جهت خدمت به روستا و اهالی روستا به خوبی دیده شوم و همین باعث شد که اعتماد آنها را جلب کنم و از روی اعتمادی که داشتند، مرا بعنوان دهیار معرفی کردند، در حال حاضر در دیگر شهرستانهای همجوار نیز بیش از 10 دهیار خانم مشغول به فعالیت هستند و تعداد خانوار روستاها رو به افزایش است و مردم روستا از شرایط فعلی شان و انتخاب دهیار خانم راضی هستند، این آبادانی روستا مستلزم همکاری و هماهنگی بین دهیار و اعضای شورا است.
لطفا از فعالیتهای عمومی، عمرانی و مدیریتی تان توضیح بدهید؟
از جمله فعالیتهایی که در روستای کمب انجام شده است، میتوان به زیرسازی خیابان ها، جدول گذاری، آسفالت معابر، نصب تابلو، راه اندازی کارگاه سوزن دوزی، ساخت پارک بانوان و غیره اشاره کرد و باید اضافه کنم که در حد یک شهردار به پیگیری امورات روستا میپردازم و بیشتر فعالیتهای خودم را در بخش عمرانی متمرکز کرده ام.
وضعیت زنان روستای کمب چگونه است؟
از نظر فرهنگی اختلاف روستاها با شهرها زیاد است و مردسالاری حاکم بر خانوادهها طبیعتاً بر حضور زنان در امور مختلف تاثیرگذار خواهد بود و برای رفع پروانههای فرهنگی نیاز به برنامه ریزیهای بلند مدت نیاز است که خوشبختانه از زمان انتخاب من به عنوان دهیار، حضور بانوان در فعالیتهای روستا افزایش پیدا کرده و نقش آنها پر رنگ تر شده است، اکنون نیز مشخصا سطح تحصیلات بانوان افزایش یافته است در حالی که قبل از این دختران در سنین پایین با متاهل شدن ترک تحصیل میکردند اما در حال حاضر حتی اگر ازدواج هم کرده باشند تحصیل را رها نمیکنند و همه تا مقطع دیپلم و مقطعهای بالاتر ادامه تحصیل میدهند و با توجه به شرایط خانواده شان به تحصیل در دانشگاه میپردازند. از فعالیتهای دیگری که توسط بانوان در روستا انجام میشود به کارگاه سوزن دوزی، خیاطی، آرایشگری و غیره میتوان اشاره کرد که تا حد زیادی به اقتصاد خانواده خود کمک میکنند.
راز موفقیت شما بعنوان خانم بعنوان یک دهیار چیست؟
قدم نهادن در راهی برای اولین بار با موانع و مشکلات خاص خود همراه است و بایستی تک تک موانع را هموار کرد تا بتوان به هدف اصلی خود دست یافت؛ یکی از رازهای موفقیت من، برای حضور در فعالیتهای روستایی، اعتماد به نفس و شناختی که از خود در دفاع از حقوق و بیان کردن خواستههای دهیاری بوده است، نقش خانوادهها نیز در این میان بی تاثیر نیست و قطعاً حمایت آنها در موفقیت ما بی تأثیر نبوده است، کسی که از ابتدا زندگی ام من را همیشه حمایت کرده است پدر بزرگوارم بوده که یک پشتیبان و پشتوانه قوی برایم بوده است.
نظر شما نسبت به مردمان روستای کمب چیست؟
با توجه به شناخت قبلی و کنونی، اهالی روستای کمب را مردمانی صبور، متدین و فعال میدانم که از نظر اخلاق خوب و پسندیده نیز زبانزد کل منطقه هستند.
سخن آخر برای خوانندگان پایگاه اطلاع رسانی میارجل؟
حضور فعالانه زنان روستایی در امورات اجتماعی و مدیریتی و تغییراتی که در باور مردان خانواده برای حمایت از آنها به وجود آمده است حکایت از تغییراتی دارد که در جامعه سنتی و ایرانی در حال وقوع و تکامل یافتن است، سمیه شاهوزهی تنها نمادی است از تغییرات در عدم اعتماد و باور به زنها در جامعه سنتی و با وجود محدودیتهای سنتی و توجه و اعتماد به آنها به عنوان مادران خانواده و مدیران خانه خود، نسلی را پرورش خواهند داد که دیگر دیوار بلند باورهای تبعیض آمیز در ذهن و ضمیر مردم جایگاهی نداشته باشد.
خبرنگار: حنیفه دهقانی
Monday 30 January 2023