در سلسله‌ گزارش‌هایی به اقتصاد کشاورزی در غرب بلوچستان می‌پردازیم، در اولین گزارش از آن‌ها نگاهی کردیم به کاشت و برداشت موفق محصول کینوا در بمپور که محصولی پروتئینی و جایگزینی مناسب برای برنج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ یکی‌از محصولات کشاورزی که در طول چند سال گذشته در بمپور کاشت و برداشت می‌شود کینوا است؛ محصولی مقوی و دارای پروتئین فراوان که می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات مانند برنج باشد.

یکی از کارشناسان حوزه  کشاورزی استان در خصوص آخرین اقدامات انجام شده درباره کاشت این محصول در  شهرستان بمپور‌، می‌گوید: کاشت کینوا برای دومین سال پیاپی در شهرستان بمپور انجام شده است و به نظر می‌رسد پس از اقدامات انجام شده مختلف در بحث آزمایش زمین و خاک حاصلخیز منطقه زمینه کاشت و برداشت این محصول در شهرستان بمپور به خوابی فراهم باشد.

 به گفته این کارشناسان منشأ این گیاه کشور بولیوی و پرو و شیلی است و قدمت آن به 7000 سال پیش بر می‌گردد. این گیاه از نواحی هم سطح دریا تا 4000 متر بالاتر از سطح دریا کشت می گردد و دارای چندین مکانیزم مقاوم به خشکی است و دارای کارایی مصرف آب بالایی است.

خبرنگار میارجل در غرب بلوچستان به سراغ تنی چند از مدیران متخصص حوزه کشاورزی رفته است و گفت‌وگویی را با آنها ترتیب داده است.

 

 

 

محمدیاسین جلال‌زهی