یک فعال اجتماعی بلوچستان می‌گوید: متاسفانه تا به امروز سینما ظلم بزرگی را در حق این قوم داشته؛ کاراکتر منفی سینما بوده، باید وضعیت موجود تغییر یابد، تنها راهش تربیت و فراهم نمودن فضا برای هنرمندان بلوچ است.

پایگاه اطلاع رسانی میارجل: محمد دین دشتی فعال اجتماعی بلوچستان و ساکن شهرستان زیبای ایرانشهر است. او درباره بلوچستان و نحوه ارتقای آن نظرات مفید و راهگشایی دارد    متن ذیل ماحصل گفتگوی میارجل با این فعال فرهنگی و اجتماعی است .

میارجل: لطفا خودتان را معرفی کنید و در صورت تمایل سوابق فرهنگی، اجتماعی و علمی خود را بیان کنید؟  

محمد دین دشتی متولد 1358 در روستای کندز شهرستان سرباز؛ از سال 1372 فعالیت خود را در زمینه فرهنگی هنری (هنر نمایش) با تشکیل گروه نمایشی آهنگ بلوچ آغاز کردم؛ کارشناسی روابط عمومی حرفه‌ای از دانشگاه فرهنگ و هنر زاهدان دارم و حضور مستمر در فعالیت‌های فرهنگی هنری اجتماعی به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگر، خبرنگار، مشاور و مجری حوزه فعالیت‌های جوانان، سازمان‌های مردم نهاد برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های امور فرهنگی  از جمله سوابق اینجانب است.

میارجل:  مهمترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها فرهنگی و اجتماعی بلوچستان را چه می دانید؟ در این باره توضیح بدهید؟

 ظرفیت و پتانسیلهای فرهنگی و اجتماعی بسیار خوبی را در این سال‌ها شاهد هستیم. جوانان بلوچستان در فعالیتهای فرهنگی و هنری با تمام محدودیت‌های مالی و معنوی پیشرو هستند؛ کنش‌گران  اجتماعی نیز در قالب نهادهای مدنی (سازمان های مردم نهاد) فعالیت‌های داوطلبانه خوبی در شهرستانهای استان بویژه بلوچستان داشتند .

میارجل: مهمترین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بلوچستان در حال حاضر چیست و چه باید کرد؟

ابعاد مختلف باید بررسی شود؛ عدم برنامه‌ریزی و مهندسی فرهنگی و اجتماعی از سوی دولت مشکلات فراوانی را داشته که به عنوان یکی از  آسیبهای جدی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

میارجل: راهکارهای اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن به جایگاه واقعی قوم بلوچ در کشور چیست؟

سیاست گذاری توسعه پایدار و کارآفرینی؛ ایجاد فضای اشتغال برای مردم استان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی؛ به تصویر کشیدن چهره واقعی قوم بلوچ بدور از سیاه‌نمایی و درنهایت توجه ویژه به دیدگاه کنش‌گران  اجتماعی جامعه و بررسی کارشناسی موانع، توجه ویژه به مسائل فرهنگی و هنری، آموزشی استان از سوی دولت، حاکمیت و مردم یکی از مهمترین مسیر‌های توسعه استان برای رسیدن قوم بلوچ به جایگاه واقعی است.

میارجل: مهمترین وظیفه نخبگان بلوچ را در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی بلوچستان چه می دانید؟

نخبگان باید تلاش گسترده در راستای مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، هنری بویژه در حوزه آموزش و پرورش که بشدت دچار مشکل هستیم به کار گیرند؛ جای دارد یادی بکنیم از حسین علیمرادی شهید علمی، آموزشی و غیر بومی که با تأسیس موسسه دستیاری بدرستی مشکل منطقه درک کرده بود  و در همین جا، جان باخت .

میارجل: نقش فعالیت رسانه‌ای برای کمک و پیشرفت بلوچستان را چه می‌دانید؟

رسانه و مدیا نقش حیاتی برای توسعه استان دارد. ایجاد انگیزه در بین جوانان قوم بلوچ، معرفی واقعی قوم بلوچ، ساخت برنامه با محتوای مثبت از قوم بلوچ. متاسفانه تا به امروز سینما ظلم بزرگی را در حق این قوم داشته؛ کاراکتر منفی سینما بوده، باید وضعیت موجود تغییر یابد،  تنها راهش تربیت و  فراهم نمودن فضا برای هنرمندان بلوچ است تا بتوانند خودشان چهره واقعی استان وقوم بلوچ را به تصویر بکشند؛ سینماگران ایران جبران مظلومیت قوم بلوچ را با نگاه مثبت ساخت فیلم‌ها از اساطیر استان داشته باشند.