در حالی بیماران سلیاکی نمی‌توانند از نان گندم استفاده کنند، که در بلوچستان پهناور، تنها یک مرکز مخصوص ارائه غذای مخصوص این بیماران وجود دارد و مسئولان نیز همچون همیشه در خواب غفلت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ در گزارش پیشین با عنوان " داستان مظلوم‌ترین بیماران ایرانی و بی توجهی مسئولان نسبت به آنها؛ بلوچستان رتبه اول سلیاک در ایران را کسب کرد به گفتگو با یکی از پزشکان گوارشی بلوچستان نشستیم که از مسئولان نیز درخواست داشت به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ناگفته نماند یکی از دلایلی که باعث می‌شود بلوچستان رتبه حائز اهمیتی در ارتباط با سلیاک را در کل کشور داشته باشد، ازدواج‌های فامیلی و سنتی است که در برخی مناطق، افراد نه تنها فامیلی ازدواج می‌کنند بلکه به جای ثبت رسمی ازدواج آن را فقط ثبت شرعی می‌کنند و هیچ آزمایشی نیز پیش از ازدواج انجام نمی‌دهند.

از این دست موضوعات و از آن مهم تر فراهم نبودن انواع زیرساخت‌ها در استان از آموزش گرفته تا مراکز بهداشتی کافی و حتی ابتدایی ترین نیاز مردم یعنی آب، باعث می‌شود حال و روز بیماران سلیاکی در بلوچستان بسیار بدتر از کل ایران باشد، چرا که اینجا جدال نا برابری نیز بین فقر و سلیاک راه افتاده است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: دولت باید یک راهکاری برای این بیماران داشته باشد، اکنون این بیماران یارانه ای که دولت بابت نان می‌دهد را دریافت نمی‌کنند چراکه نباید نان گلوتن دار بخورند، پس خوب است دولت لااقل یارانه نان این افراد را به خودشان بدهد که از قسمتی از بار مشکلات شان به این صورت کم شود.

در ادامه واقعیت‌های غیر قابل انکار درباره این بیماری و رقابت نا جوانمردانه آن با فقر را به روایت ویدئویی میارجل می‌بینید.

 

 

خبرنگار: خلیل کُرد