با زیبا زین‌الدینی اولین بانوی تحصیل کرده روستای هیت شهرستان قصرقند به مصاحبه نشستیم که ماحصل آن از نظرتان می‌گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل؛ موفقیت فرآیندی دشوار است که به آسانی دست نمی‌آید. برای این که در زندگیتان موفق باشید باید یاد بگیرید و تلاش کنید. رفتار تعصب آمیز دیگران برای فردی که هدف مشخصی رابرگزیده است اهمیت ندارد. مهم آن است که به دنبال اهداف خودباشید.

زیبا زین الدینی با عنوان کردن این صحبت ها، در ادامه توضیح می‌دهد: معلم شدن برای من یک رویا بود وبا پشتکاری که در خود سراغ داشتم، آنرا دست یافتنی می‌دانستم. از همان دوران دبستان علاقه‌ای به دیگر رشته‌های غیر تربیتی نداشتم، فقط دوست داشتم معلم باشم و به نونهالان این آب و خاک خدمت کنم. درکنار بچه‌ها بودن برایم همیشه لذت بخش بوده است، برای همین دوست داشتم یک معلم موفق باشم.

در ادامه متن کامل مصاحبه میارجل با این بانوی بلوچ را می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟

زیبا زین الدینی متولد ۱۳۶۱ساکن روستای هیت شهرستان قصرقند داری مدرک تحصیلی کاردانی آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان واحد زاهدان و کارشناسی دینی عربی هستم و خدا را شاکرم که این فرصت را در اختیارم قرارداد تا با پایگاه خبری محبوب و مردمی میارجل مصاحبتی داشته باشم .

دوران تحصیلی‌تان را چگونه پشت سر گذاشتید؟

تحصیلات مقطع ابتدایی و دبیرستان را در روستای هیت شهرستان قصرقند سپری کردم در سال ۱۳۸۱از طریق آزمون سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان واحد زاهدان شدم، علی‌رغم تعصبات ریشه دار فامیلی و موانع خاصی که در مسیر راه موفقیت خصوصاً بانوان وجود داشت، با حمایت پدر توانستم وارد دانشگاه بشم. قطعاً ایشان نیز برای گذر ازین موانع و سنت شکنی‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند.

چه انگیزه‌ای باعث موفقیت شما در ادامه تحصیلات شد؟

از آنجایی که همیشه دوست داشتم یک معلم باشم، با حمایت پدرم و اراده و همت نستوه خودم، حلاوت دروس آموزش ابتدایی را چشیدم، عزمم راجزم کردم، تا در مقطع کارشناسی دینی عربی ادامه تحصیل بدهم.

نظر کلی‌تان در مورد موفقیت چیست؟

قطعاً هر شخصی درزندگی و در مسیر کمال و سعادت با مشکلاتی مواجه خواهد شد و من نیز مستثنی نبوده ام و نخواهم بود. چه بسا در سنن و رسوم ما بلوچ‌ها تعصبات دست وپاگیری وجود دارد و البته این یک قاعده کلی است. من با توجه به عشقی که آینده بچه‌ها و کودکان محصل داشتم حصار تعصب را زیر پاگذاشتم. من یک زن بلوچم و پخته میدان کارزار. معتقدم که انسان واقعی باید از همین مشکلات عبرت بگیرد تا کنون موفق بودم و برای تکمیل موفقیتم تلاش کردم. نمونه‌اش عزم سفر به زاهدان بود که ناگزیر برای ادامه تحصیل باید وارد خوابگاه می‌شدم و این موضوع برای آن مقطع قضیه‌ای کاملا جدید بود، از طرفی برای جامعه ما امری غیر قابل هضم بود.

از مسئولیت‌هایی که برعهده دارید برای‌مان عنوان کنید؟

هم اکنون مدیر مدرسه متوسطه اول و متوسطه دوم در روستای زادگاهم هستم، همچنین درحال حاضر برای آماده سازی دانش آموزان در کنکورسراسری، اعتکاف علمی راه انداختم تا دانش آموزانم را در قله موفقیت ببینم.

مشوق اصلی‌تان چه کسی بود؟

مشوق اصلی پدر بزرگوارم و خانواده عزیزم بود، البته بیشتر موفقیتم را مدیون پدرم هستم.

نظرتان در مورد موقعیت کنونی بانوان بلوچستان از لحاظ پیشرفت علمی چیست؟

با توجه به این که در سالیان دور تعصبات قومی قبیله‌ای در استان حکم فرما بوده، خواهران و دختران بلوچ ما در جامعه کم‌تر حضور داشته‌اند اما با گسترش و پیشرفت علم، تکنولوژی و تلاش‌های خود ما بانوان که حجاب را نه مانع پیشرفت بلکه عامل ترقی تشخیص داده و با رعایت اصول و قواعد اخلاقی و توصیه‌های دینی بر تعصبات کور و چالش‌های جامعه، مبارزه و پیروزی را از آن خود کردیم. باحیا و عزت نفس گام برداشتیم و به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران هم اکنون شاهد هستیم که بانوان نه تنها هم پا و دوشادوش آقایان در حال حرکت، بلکه چند گام جلوتر هستند. معتقدم دختران جامعه که مادران آینده هستند موظف اند نقش بیشتری در جامعه داشته باشند و حضورشان در آموزشگاه‌ها بسیار ضروری و لازم است. مادران بهتر از پدران زبان دخترانشان را می‌فهمند و درک یک مادر از دخترانش بیشتر از پدر است لذا حضورشان در لایه‌های اجتماع به همان اندازه و بصورت مضاعف فرض است. خالی بودن میدان آموزش و فرهنگ از دختران و زنان باعث پیدایش شکاف در عرصه آموزش شده است و نتیجتاً همای سعادت و پرنده توسعه و آموزش یکی از بال‌های خود را از دست خواهد داد.

نظر شخصی شما درباره واژه معلم؟

علم اسوه صبر، شکیبایی، مهربانی و دلسوزی و سرزندگی است. آنچه که در شخصیت او نمود می‌کند در وجود شاگردان نیز بروز می‌کند و دانش آموز آینه تمام نما و بازتاب کلیه خصوصیات مربی‌اش است. فرآیند انتقال الگوهای رفتاری و کردار معلم به متعلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مربیان در کنار اولیا می‌توانند تغییرات شگرفی در سطح جامعه به وجود بیاورند و ضعف معلم در انتقال مفاهیم اخلاقی و درسی منجر به تحویل نسلی ضعیف و عاجز در رقابت‌های بین‌المللی می‌شود. دانش آموزان آینده سازان جامعه هستند و اگر قرار است در آینده سکان هدایت کشور و ابزار‌های تولید و ارتقای شاخص‌های ملی را به آنان بسپاریم، پس ناگزیریم سکانداران تولید و نیروهای کارآمدی را به اجتماع تحویل بدهیم. این امر نیازمند دلسوزی مادرانه و ایثاری است که فقط از دست یک مادر بر خواهد آمد. سعی کنیم با الگو برداری از توصیه ائمه اطهار و اساسنامه زندگی اسلامی یعنی قران در تربیت و پرورش نسلی کارآمد، پیشرو و با استعدادهایی شکوفا گام‌های اساسی را برداریم.

سخن آخر شما با مخاطبین میارجل؟

همه ما خصوصاً قشر زنان تحصیل کرده ضمن هوشیاری کامل و چنگ زدن به ریسمان الهی و اطاعت از رهنودهای مقام معظم رهبری و نصایح پدرانه ایشان جهت ساختن فرهنگ اسلامی مدنظر ایشان گام برداریم. دفع شیطنت‌های دشمن در شبیخون‌های فرهنگی در درجه اول وظیفه فرهنگیان است. فرهنگیان رزمندگان این جبهه خطیر هستند تا بتوانند نسلی سالم و اسلامی و منطبق با فرهنگ اسلامی و ایرانی تحویل جامعه بدهند.

گپ پایانی به خانواده میارجل؟

آرزومندیم ذات اقدس احدیت شما خوبان را که در مسیر تحقق اهداف متعالی مکتب انسان ساز اسلام از جان مایه می‌گذارید در کنف و الطاف خاصه خویش قرار دهد. در اوضاع فعلی، اطلاع رسانی از ابزارهای انتقال علم و دانش است سعی کنید اتفاقات هیجان انگیز علمی را که باعث تحرک فکری بیشتر نسل جوان و سبب رشک و حسادت علمی و ایجاد رقابت‌های آموزشی می‌شود به اطلاع نسل جوان و نونهالان برسانید و با فعالیتهای شبانه‌روزی‌تان، حس پویایی و تکاپو را بین آنها به وجود بیاورید. در نهایت نیز متشکرم از اینکه حوصله و دغدغه‌های یک زن جامعه امروزی را به جامعه منتقل می‌کنید.

خبرنگار: حنیفه دهقانی