با گذشت دو هفته از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، هنوز بیماری واگیردار در این مناطق گزارش نشده است اما به سبب جمع شدن آبهای راکد در اطراف روستاها بیماری‌های عفونی و واگیردار و خطر حیوان گزیدگی سیل‌زدگان را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، خبرگزاری دولت طی گزارشی نوشت: بر اساس آخرین گزارش های دریافتی از مناطق سیل زده، سیلاب در بسیاری از نواحی فروکش کرده و جریان آب آشامیدنی به جز ۴۵ روستا به حالت عادی برگشته است اما هنوز خطراتی مردم سیل زده را تهدید می کند.

شاید مهمترین خطر، ورود سامانه بارشی جدید باشد که هواشناسی گفته است از اواخر وقت فردا وارد استان شده و بارش های قابل توجهی به همراه دارد به طوریکه منجر به طغیان برخی رودخانه ها و آب گرفتگی معابر می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان درهمین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امروز در رابطه با ورود سامانه بارشی جدید اخطاریه جوی شماره ۲۲ صادر و هشدار های لازم به مسوولان و مردم مناطق مختلف استان ارائه شد.

محسن حیدری افزود: این سامانه بارشی از اواخر فردا پنجشنبه وارد استان می‌شود که بارش‌های متوسط تا سنگین باران را به همراه خواهد داشت. انتظار می رود منطقه اثر این سامانه بیشتر نواحی مرکزی و غرب سیستان و بلوچستان باشد.

وی ادامه داد:همچنین در ارتفاعات غربی زاهدان، خاش، ایرانشهر، فنوج، نیکشهر، قصرقند، کنارک، مناطق شمال و غرب چابهار و غرب دریای عمان نیز بارش‌های قابل توجهی پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی با بیان اینکه در نواحی یادشده بین ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر باران پیش‌بینی می‌شود، افزود: انتظار می‌رود در شهرستان دلگان و منطقه بزمان بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر و برای ارتفاعات غربی استان بین ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر باران ببارد.

حیدری با بیان اینکه علاوه بر باران و رگبار شدید باران، در برخی نقاط رعد و برق و وزش باد شدید نیز رخ خواهد داد افزود: توصیه می‌شود شهروندان از اسکان در حاشیه مسیل‌ها خودداری کنند و جوانب احتیاط را در رانندگی مدنظر قرار دهند. همچنین با توجه به بارش‌های سنگین اخیر، لازم است برای بارش‌های جدید در مناطق سیل زده تدابیر ویژه اندیشیده شود.

وی ادامه داد: به دلیل سرمای هوا و احتمال بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی، محورهای ارتباطی این مناطق مه گرفته و لغزنده پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی پیامد این سامانه لغزندگی جاده‌های کوهستانی، جاری شدن رواناب، آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان موقتی رودخانه‌های فصلی و احتمال ورود سیلاب از هلیل رود به سمت جازموریان است.

خطر اپیدمی شیوع بیماری های عفونی و واگیر در مناطق سیل زده

اپیدمی شیوع بیماری های عفونی و واگیر دومین خطری است که کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند البته به گفته سعید لک، نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز از نظر بیماری‌ها فعلا با اپیدمی و شیوع بیماری واگیر مواجه نشده ایم .

به گفته این مسوول تمامی اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها انجام شده اما موارد معدودی از سرماخوردگی یا اسهال ممکن است وجود داشته باشد.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه مشکلات مردم سیلزده بسیار زیاد است، افزود: حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۹۰۰ روستا تحت تأثیر سیل هستند که در این بین راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا همچنان قطع است.

لک افزود: مشکلی که امدادرسانی به سیل زدگان را سخت می‌کند، فاصله زیاد روستاهاست. بیشترین خسارت وارده به سیل زدگان از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام آنانست.

وی افزود: در برخی مناطق سیلزده زمین ها شکاف برداشته و نشست کرده به اصطلاح محلی گرگرو ایجاد شده است. راه‌های ارتباطی از بین رفته و با وجودی که آسفالت جاده ها باقی‌مانده اما زیرسازی آن کاملا از بین رفته و خالی شده و اگر خودرویی عبور کند ممکن است با فروریختن جاده سرنشینان آن آسیب ببینند.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات مردم این استان، دسترسی پایین به آب شرب سالم است. طبق آمارها حدود ۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادگر با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها تلاش زیادی دارند که آب بطری شده در اختیار سیلزدگان قرار دهند و ماموران بهداشتی نیز بر افزایش کلرزنی آب نظارت دارند اما به طور کلی تامین آب آشامیدنی سالم در زمان عادی نیز برای بسیاری از مردم این منطقه مشکل است.

لک اضافه کرد: در شرایط عادی و قبل از سیل در بسیاری از روستاها آب را در هوتک ها (گودالهای طبیعی یا حفرشده ) ذخیره سازی و مصرف می کردند و اکنون به علت سیل بسیاری از این آب انبارها نیز از بین رفته یا کف آنها را گل و لای پر کرده است.

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: وسعت خرابی‌ها در مناطق سیلزده بسیار زیاد و رسیدگی به آن بیش از توان استان سیستان و بلوچستان است و کمک به حل این معضل نیازمند حمایت و عزم ملی است.

وی افزود: مشاهدات تیم وزارت بهداشت حاکی از این است که جبران این خسارت‌ها کار طولانی می‌طلبد و با امدادها و کمک‌های مقطعی یک یا دو ماهه مشکلات مردم سیلزده حل نمی‌شود و برنامه ریزی دقیق می خواهد.

لک گفت: مردم سیلزده نگران و از نبود آب شرب سالم و کافی گله مند هستند، امکان استحمام ندارند. بسیاری از بیمارانی که از قبل دچار بیماری‌هایی هستند درخواست دارند که برای درمانشان به آنان کمک شود. اقلام بهداشتی مثل شیرخشک نیز از جمله نیازهای مردم سیل زده است.
وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان شب های سردی دارد، بسیاری از مردمی که خانه های خود را در سیل از دست داده اند در فضای باز می‌خوابند، بسیاری از آنان لباس، پتو و امکانات زندگی خود را از دست داده اند و نیازمند پتو و لوازم گرمایشی هستند.
نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: مشکل دیگری که مردم از آن گله دارند، این است که بسیاری از مدارس از بین رفته و جاهایی که مدارس دایر است نیز دانش آموزان لوازم التحریر ندارند.

حیوان گزیدگی سیل زدگان را تهدید می کند

سومین خطری که سیل زدگان را تهدید می کند حیوان گزیدگی به ویژه گزش مار و عقرب است که هشدارهای کارشناسان بهداشتی را نیز در پی داشت. محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون وزیر بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا گفته است: عدم رعایت موازین بهداشتی و در نظر نگرفتن تمهیدات بهداشتی، امکان مار و عقرب گزیدگی را در مناطق سیل‌زده افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بهداشت محیط در مناطق شهری و روستایی می‌تواند مشکلاتی برای مردم آن منطقه داشته باشد بیان کرد: دسترسی نداشتن مردم به آب سالم و جمع آوری نشدن زباله‌ها در روستاها و همچنین مختل شدن نظافت شهری، تاخیر درجمع آوری و دفن بموقع اجساد حیوانی، در دسترس نبودن سرویس‌های بهداشتی مناسب و همچنین اقلام و کالاهای بهداشتی مورد نیاز از قبیل صابون، تاید، شامپو، مواد گندزدا و کیسه‌ها و سطل‌های زباله و ورود فاضلاب همراه با سیلاب در برخی مناطق روستایی به داخل کوچه ها و ... از عوامل و شرایط مطلوب برای رشد و تولید و تکثیر ویروس و میکروب‌ها است به طورکلی این موارد بعد از سیل می‌تواند آسیب و تهدید جدی سلامت مردم باشد.

اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز پیشتر در اطلاعیه ای از احتمال خروج تمساح های پوزه کوتاه از برکه  ها و محل زیست گاه‌شان هشدار داده و اعلام کرده است:  تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک ها،  مرداب ها و مناطق حاشیه ای که محل تجمع آب های راکد شده است با احتیاط بیشتری انجام شود و حتی الامکان از تردد در این مناطق خودداری شود.

 

بیماری‌ واگیردار در جنوب سیستان‌وبلوچستان گزارش نشده‌است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: با تلاش و خدمات جامعه پزشکی در مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان تا کنون هیچ موردی از بیماری‌های واگیر گزارش نشده است.

 دکتر مهران امینی فرد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم‌اینک ۳۸ تیم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درحال خدمات رسانی به سیلزده‌گان جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی ارتقای سطح خدمات به مناطق سیلزده، افزایش نظارت‌ها و بررسی وضعیت آب آشامیدنی، بهداشت محیط و کنترل عوامل احتمالی بیماری‌زا را از مهمترین موارد حائز اهمیت برای استقرار تیم‌های بهداشتی دانشگاه در مناطق سیلزده عنوان کرد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی ایرانشهر افزود: با توجه به شدت سیلاب اخیر هزار و ۱۰۰ بیمار در این مدت توسط نیروهای اورژانس این دانشگاه به مراکز درمانی منتقل شدند که ۶۲ نفر از این افراد را زنان باردار تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۴۳ بیمار نیز در جریان سیلاب اخیر از طریق بالگرد هوایی این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی گناباد که در منطقه مستقر هستند به بیمارستانها منتقل شدند.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاهای جنوب این استان را قطع کرد.


با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی بازگشایی شد اما هنوز راه دسترسی تعدادی از روستاها قطع است.


بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.
مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.


هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای آشامیدن و صنعت استفاده خواهد شد.