معاون اول رئیس جمهور گفت:توسعه ملی بدون در نظر مزیت های نسبی منطقه و توسعه محلی ومنطقه ای امکان پذیر نیست ،نمیشود گفت ما  وقتی که یک پروژه منطقه ای اجرا می‌کنیم تا کمک کند به توسعه محلی در صورتیکه هیج نفعی برای توسعه محلی دیده  نشده است؛ وقتی مردم از آب و بهداشت بنالند، توسعه ای صورت نگرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میار جل؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست توسعه سواحل مکران اظهار داشت: در سال‌های اخیر کشور با حوادث متعددی روبرو بوده است که گاهی اوقات  سیل ، خشکسالی و زلزله و گاهی اوقات هم  حوادث طبیعی منجر به بحران می‌شوند و همچنین در بخش غیر طبیعی هم با حوادث متخلفی روبرو بودیم از جمله تحریم های ظالمانه وجنگ در کشور های همسایه.

وی افزود: وقتی می گوییم تاب آوری جامعه بالا باشد یعنی مقاومت در برابر بحران های مختلف طبیعی و  ساختگی دست دشمن که  گاهی اوقات  بعضی ها زود تفسیر می کنند مردم باید سختی را تحمل کنند مردم باید گرانی را تحمل کنند نه اینطور نیست؛ جامعه ای  تاب آور و  آماده است  که قادر باشد  تهدیدهای که بر علیه اش می شود فرصت های ایجاد بکند تا مسیر خودش را بتواند  بخوبی طی کند.

جهانگیری در ادامه گفت: حتما وقتی می‌گوییم تهدید، لفظ تهدید معنایش این است که در مقابلش ایستادگی کرد مثلا وقتی سیل که میآید و تخریب های  ایجاد میکند خانه را در برابر  مسیر سیل مقام  می کند ،در برابر تحریم های وقتی می تواند جامعه تاب آور باشد و مو فق شویم که تحریم هارو بی اثر بکند و تحریم هارو دور بزند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در سه سال اخیر  دولت ظالم دروغگو ترامپ جنگ اقتصادی برعلیه کشور ما راه انداخت ما واقعا تحریم های آمریکا بی اثر کردیم ما تهدید آمریکا را به فرصت تبدیل کردیم و به گفته خودشان جنگ اقتصادی راه انداختن هدفشان این بود جمهوری اسلامی را از بین ببرن هدفشان این بود اقتصاد کشور را متلاشی کنند.مردم را بریزن تو خیابان هر روز مردم از فشارهای که بر آنها وارد میشود مشغول تظاهرات باشند این ها مواردی بود که در اتاق فکر دولت آمریکا بوده و مکررا در موردش صحبت شده و به تعبیر خودشان فشار حداکثری وارد کردند‌.

وی ادامه داد:ما امروز سرفرازیم آمریکای ها میخواستن اقتصاد مارا متلاشی کنند زندگی مردم ایران در زمان جنگ اقتصادی آسیب دید مردم ایران فشارهای مختلفی تحمل کردند مردم ایران گرانی تحمل کردند مردم ایران سختی تحمل کردند با بزرگواری تحمل کردند با صبوری تحمل کردند ولی  دولت هم  تلاش بیاد ماندنی کرد حالا بدانید بگذریم که ی عده آدم کج فهم کج سلیقه تمام کارنامه شان بگردی دو تا کار به درد بخوری پیدا نمیکنی   همین جور میشوند میخوان متهم می کنند اتهام میزنند.

 جهانگیری در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات اقتصادی دوران کرونا اشاره کردند و افزود: با وجود  کرونا و تحریم خوشبختانه  رشد اقتصادی ۶ ماهه  سال ۹۹مثبت بوده مخصوصا ۳ ماهه تابستان رشد ۵/۱ دهم درصد مثبت را داشتیم و پیش بینی می شود حتما تا پایان سال مثبت خواهد ماند و در ۶ ماهه اول سال  ۵ میلیون تن کالا صادر کردیم و  بیش از ۲۵ میلیون تن کالا وارد کردیم.

جهانگیری گفت: تدبیری اتخاذ شده بود که کشتیرانی بتواند ۱۰۰ میلیون تن کالا را جابجا کند پول این کالا ها پرداخت شده تحریم کار ظلم هست کار ظالمانه هست کار بی عدالتی هست در قرن ۲۱ ضد انسانهاست ضد فقیرترین و محروم ترین انسانهاست بوده و متاسفانه قشر ضعیف جانعه بیشتر از تحریم ظالمانه متضرر شدند.

وی توسعه ملی  را در گروه توسعه محلی دانست و افزود:توسعه ملی بدون در نظر مزیت های نسبی منطقه و توسعه محلی ومنطقه ای امکان پذیر نیست ،نمیشود گفت ما  وقتی که یک پروژه منطقه ای اجرا می‌کنیم تا کمک کند به توسعه محلی در صورتیکه هیج نفعی برای توسعه محلی دیده  نشده است  وقتی مردم از آب بنالند، از بهداشت  بنالند فک می کنیم که توسعه ای صورت نگرفته است.

 معاون اول رئیس جمهور سواحل راهبردی مکران را کانون توسعه ای منطقه ای برشمرد و خاطرنشان کرد: سواحل مکران زمانی کانون توسعه خواهد شد که  یک کانون توسعه باید شکل بگیرد و  حتما یک توسعه همه جانبه متکی بر استعداد منطقه ای باشد و  توسعه انسانی در راس هر توسعه ایست خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان از نظر نیروی انسانی مستعد جز استانهای کشور است.

وی گفت: در یک مدرسه ای در سراوان ۱۸ نفر در رشته پزشکی قبول شدند فهمیدیم که استعداد  های نهفته ای در استان وجود دارد، شرایط اگر بوجود بیاد این استعداد ها شناخته شود کشف شود پرورش داده شود حتما کمک میکنه  این  اتفاقات بیفته لذا ما با همین اولویت حرکت بکنیم توسعمان یک توسعه پایدار خواهد شد.

وی در ادامه افزود:  باید توسعه محلی را در اولویت قرار بدهیدم تمام وزرا به مسئله اهتمام جدی بورزند سواحل مکران یک استعداد بزرگی هست کشف آن نیز جرقه ای در کشور زد وبا سفر مقام معظم رهبری اتفاق افتاد و  توجه همه را جلب کرد که یک گنج بزرگی اینجاست هر کیلومتر از سواحل مکران در اختیار هر کشوری بود یک کانون توسعه ای شکل می گرفت ما الان باید قصه بخوریم که مردمی که در این منطقه زندگی می کنند مشکل آب ، بهداشت و... هنوز حل نشده و جز مناطق محروم کشور است.

 جهانگیری سواحل مکران را دو جنبه توسعه ملی و توسعه محلی دانست و خاطرنشان کرد: باید به هر دو جنبه نگاه ویژه داشته باشیم  یکی از کارهای که باید انجام شود شناسایی ظرفیت های اینجاست کشاورزی  و دریا دو ظرفیت عظیم در سواحل مکران هستند و ما باید اقتصاد منطقه را بر اساس دریا شکل بدهیم.

وی گریزی به مشکلات صید و صیادان منطقه کردند و افزودند:  مجوزهای لازم به صیادان از اولویت های شیلات قرار بگیرید و حتما برای معیشت صیادان این کار انجام شود دریا دهها زمینه اقتصادی با خود دارد کشتی سازی،  سازهای دریای ، شیلات حمل و نقل دریایی، یک مجموعه حول دریا محور در اقتصاد کشور  ایجاد می کند.

وی گفت : اولین زیرساخت راه و راه آهن است  ۳۰۰ میلیون دلار مقام معظم رهبری به طرح راه آهن چابهار زاهدان اختصاص دادند که نقش بسزایی در توسعه ملی دارد باید سریعتر به بهره برداری برسد اگر چابهار به راه آهن سراسری وصل شود  نه تنها برای چابهار مفید است بلکه برای ایران و  منطقه مفید خواهد بود و کشورهای منطقه ای فرصت پیدا می کنند با هم کار بکنند این مسیر  یک مسیری  می شود که در اختیار کل منطقه قرار خواهد گرفت.

جهانگیری اشاره ای به راههای استان داشتد و افزودد : وزارت راه با سرعت کار راه های استان را شروع کرده که از  جمله کارهای زیر بنایی نیاز به سرعت عمل بیشتر دارد.

وی سیستان و بلوچستان پاره تن ایران دانست و افزود: سیستان و بلوچستان  مثل بقیه استانهای کشور پاره تن کشور است  ما خجالت بکشیم که در تلویزیون نشون بده که مردم سیستان و بلوچستان  در صف کپسول گاز هستند.

وی همچنین اشاره‌ای به ساخت شهر فرودگاهی چابهار داشت و افزود: طبیعی پیش میاد در سازو کار یکسری اختلافاتی در سازمانها پیش بیاد آنچه که در فرودگاه چابهار رخ داده گاهی اوقات یک کاری شروع می شود دو دستگاه با هم اختلاف پیدا می کنند حتما سازوکاری وجود دارد که اختلافات را حل کند حالا گاهی در داخل دولت هست، گاهی دولت  با ی قوه ای دیگر، گاهی  دولت با نیروی مسلح اونم سازوکارش پیش بینی شده هیچ جا ما سازوکاری نداشته باشیم که حل نشود باید ی مقدار تحمل بکنیم قبول بکنیم ان شاءالله بزودی این اتفاق خواهد افتاد تا مسیر توسعه شکل بگیرد.

 وی همچنین در این نشست گفت:  ۶۸ پروژه برای سواحل مکران با اعتباری بالغ بر  ۸۴هزار میلیارد تومان تعریف شده که کل بودجه عمرانی کشور در سال ۹۹ فقط  ۷۰ هزار میلیارد تومان است این تازه اول کار است پروژه های از این دست تو این منطقه زیاد تعریف خواهد شد.

وی مشکلات آب چابهار را نگران کننده دانست و افزود: مشکلات آبرسانی چابهار خیلی نگران کننده است  حتما بصورت ویژه وقت بگذارند.در کنار دریای باشیم و آب خوردن نداشته باشیم خدارو خوش نمیاد حتما ی راهی براش پیدا کنید.

وی نیز اشاره ای به مرز بین المللی ریمدان کردند و یاد آور شد: جای کار با پاکستان خیلی زیاد است یکی از کشورهای مهم منطقه است همسایه ما هست و بار اصلی کار باید بیاد رو دوش سیستان و بلوچستان تا از فرصت مرز بخوبی استفاده شود پاکستان تمایل زیادی با ما در مرز ریمدان دارد تا بتوانیم نقش موثر و مفید در برقرار تعاملات فرهنگی ، تجاری و اقتصادی با این کشور دوست و همسایه داشته باشیم

وی گفت : طرح‌های بزرگ پرورش میگو باید با سرعت بیشتر انجام شود گزارشی که دادن قرار است ۳۰ هزار نفر در سایت های پرورش میگو به کار گرفته شوند زیرساخت های شیلاتی فراهم شود تا مردم بتوانند هم در پرورش میگو و هم در پرورش ماهی در قفس سرمایه گذاری کنند حتما سرمایه گذاران محلی را در این زمینه تشویق کنید.

جهانگیری افزود : محدویت های منطقه ازاد چابهار در زمان جنگ اقتصادی بوده که نگذاریم زندگی مردم بهم بریزه نگذاریم قحطی کالا در کشور بوجود بیاید ،نگذاریم تا جای که قیمت کالا بره بالا  لذا در بعضی موارد مجبور بودیم تصمیمی بگیریم که در شرایط عادی هیچ وقت از اون تصمیم ها نمی گرفتیم.

منصور کریمدادی