کشاورزی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال آفرینی بلوچستان است اما به دلیل کمبود و نبود منابع آب رو به فراموشی است و از آب‌های اقیانوس و شیرین‌سازی آن هم مانند کشورهای دیگر در بهره‌برداری حداکثری استفاده نمی‌شود؛ روایت ویدئویی میار جل در این باره از نظر می‌گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میار جل، محصولات کشاورزی منحصر به فرد همچون میوه های گرمسیری یکی از پتانسیل های بی نظیر سرزمین کویر و دریا است که وقتی نامی از آنها برده می شود اغلب میوه هایی مانند موز، انبه یا خرما به ذهن می رسد این در حالیست که تنوع میوه های گرمسیری در بلوچستان به قدری زیاد است که بسیاری از آنها علیرغم خاصیت درمانی و دارویی که دارند همچنان ناشناخته باقی مانده و اغلب حتی آنها را ندیده و طعم شان را نچشیده‌اند چرا که در هیچ نقطه دیگری دیده نشده‌اند.

بلوچستان به عنوان یکی از وسیع‌ترین مناطق  کشور اقالیم متعددی دارد و به همین واسطه کاشت انواع محصولات کشاورزی در این منطقه  امکان‌پذیر است. کشاورزی یکی از عمده فعالیت‌های ساکنان بلوچستان است و هر چند در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی و تامین نشدن آب ، کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، اما همچنان بسیاری از ساکنان آن با کشاورزی امرار معاش می‌کنند. عمده محصولات تولیدی در این منطقه  گندم، خرما، صیفی‌جاتی مانند گوجه، هندوانه، خربزه و محصولات گرمسیری مانند موز ،انبه چیکو ،گواوا و... است.

تعدادی از کشاورزان سواحل مکران نیز گلایه های مبنی بر توزیع نشدن حق آبه خود که در پشت دو سد پیشین و زیردان محصور مانده است خواستار راها سازی آن شدند.

با آغاز فصل پاییز کشت پاییزه در جنوب بلوچستان نیز آغاز می شود و کشاورزان در ۳ منطقه پیشین ، باهوکلات و زرآباد مشغول به کاشت انواع محصولات خارج از فصل هستند که نیاز به آب دارند.

کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند از ظرفیت بی بدیل کشاورزی سواحل مکران بخوبی استفاده نشده است چرا که مهد میوه های گرمسیری کشور در بلوچستان است که نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و بلند مدت می طلبد تا شاخص های صنعت کشاورزی به رشد کافی برسد و نیاز بازارهای داخلی نظیر موز  را میتوان سالانه 430 میلیون یورو در بحث واردات موز جلوگیری کرد.

منصور کریمدادی