حمیداله سردارزهی شخصیتی اجتماعی و فرهنگی بلوچستان بود که 60 سال از عمر با برکت خویش را برای صلح سازش و برادری در قوم بلوچ سپری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی میار جل؛ حمیداله سردارزهی یکی از نیک‌نامان روزگار و یک انسان نیک کردار و با فکر بلند که به منفعت آحاد جامعه فکر و عمل می‌کرد.

وی انسانی با معرفت، صلح جو، متواضع، مردمی و مردم‌دوست و انسانی وارسته که هرچه از صفات نیک و دریای معرفت این مرحوم در بلوچستان بگوئیم کم است.

او درجامعه بلوچستان جایگاه ویژه‌ای داشت و در صلح و سازش بین طوائف بلوچ زبان زد خاص و عام بود؛ دلسوزی و مردم‌داری او باعث شده بود تا او را لقب اسطوره صلح سازش بدهند و چنانچه اتفافی برای کسی رخ می‌داد با پا در میانی ایشان به صلح می‌انجامید.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار ، کنارک، دشتیاری قصرقند و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی که حمیدالله سردارزهی دایی او بود می‌گوید:امروز سیستان و بلوچستان عزادار است، حمیداله سردارزهی تندیس صلح، سازش، آرامش و انسانیت بود، وی نه تنها فرزند دشتیاری بلکه متعلق به جامعه انسانی سیستان و بلوچستان است.

وی  سردارزهی را  یک تفکر و فلسفه‌ای مبتنی بر انسانیت و انسان دوستی دانست و خاطرنشان کرد: ایشان در تمامی مراحل زندگی برای خودش هیچ نخواست بلکه برای مردمان این دیار می‌خواست و امروز به جرات می‌توان گفت تاریخ سیستان و بلوچستان به دو بخش تقسیم می‌شود، قبل از حمیداله سردارزهی و بعد از آن؛ از همه عزیزان تقاضا دارم برای زنده یاد حمیداله سردارزهی دعای خیر کنید الله متعال ان‌شاالله بزرگوار را بیامرزد.

وی در پایان گفت: ان شاالله خداوند همه ما را توفیق بدهد تا مسیری که ایشان در پیش گرفته بودند که همان مسیر درست انسانیت، انسان دوستی و وطن دوستی است را ادامه بدهیم.

ناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، راسک، بخش‌های بنت و آشار نیشکهر نیز به مناسبت درگذشت حمیداله سردازهی اظهار داشت: کاروان تاریخ جوامع با تمام فراز و نشیب‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهد، انسان‌هایی که اجزای این قافله هستند هرکدام به تناسب ظرفیت‌های انسانی خود نقش آفرینی میکنند و ادامه حرکت را به نسل های بعدی می سپارند. 

وی افزود: امروز مردم بلوچ یکی از رهبران فکری و اجتماعی خود را از دست داده و این فقدان ملتی را به سوگ نشاند ، آری حمیداله سردارزهی از لحاظ فیزیکی در میان ما نیست اما اندوه از دست دادنش در دل آحاد قوم بلوچ چون اتشی جانکاه در حال غلیان است.

درخشان ادامه داد: قلم در توصیف شخصیت کاریزمای وی توان نوشتن ندارد اما بطور خلاصه انچه که لازمه ی وجود یک انسان کامل ، یک شخصیت فکری ، اخلاقی و اجتماعی می باشد در وجود ایشان بطور جامع و کامل وجود داشت انسانی بود که متانت درایت و دانش در رابطه با نحوه ی تعامل اجتماعی از وی شخصیتی کاریزماتیک و فرا قومی و فرا منطقه ای ساخته بود به همین دلیل او محبوب قلبهای مردم بلوچستان شد.

نماینده مردم ایرانشهر در ادامه خاطرنشان کرد: تجربیات مثبت و سازنده از وی انسانی متعهد و مسئولیت پذیر و بدرو از احساسات غیرعقلانی ، شخصیتی صبور و در حل مشکلات مردم خستگی ناپذیر ساخته بود وآنچه که او را از ششخصیت های اجتماعی متمایز می کرد دانش و خصوصیات رفتاری و تجربی ایشان بود.

وی در پایان گفت: درک عمیقی از شرایط اجتماعی و رفتاری قوم بلوچ داشت و به همین دلیل با تلفیق دانش سنتی و مدرن خود و ارتباط با طیف های فکری و سنی مختلف با تاثیرگذاری در حل معضلات قومی بخصوص تلاش های صلح جویانه اش انسانی موفق بودقلبش برای ارتقائ موفقیت اجتماعی و فرهنگی مردم بلوچ می‌تپید.

به گزارش میار جل؛ زنده یاد حمیداله سردارزهی سر طائفه سردارزهی بلوچستان 15 فروردین ماه 1338 درجنوب بلوچستان دیده به جهان گشود و پس یک عمر تلاش برای مردم بلوچستان در صلح وسازش و امنیت پایدار در شبانگاه 19 مردادماه 1399بر اثر بیماری منحوس کرونا در سن 60 سالگی در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.  

گزارش منصور کریمدادی