معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: شهر و روستاهای این شهرستان در اولویت نخست آبرسانی از دریا در طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور(سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میارجل، رحمدل بامری در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح انتقال آب به سه استان شرقی کشور تمام مشکلات مردم شهر و روستاهای چابهار مرتفع و بیش‌از ۳۰۰ هزار نفر از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند. 

وی افزود: برنامه‌ریزی شده تا روزانه در ابتدا ۸۰۰ هزار مترمکعب و در گام نهایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب از دریای عمان شیرین سازی و به سه استان شرقی کشور منتقل شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چابهار به آبهای آزاد اقیانوس هند متصل است و نمک زدایی و برداشت روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب از اقیانوس در مقایسه با برداشت چندین میلیون مترمکعب آب توسط کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار ناچیز است و هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.   

وی بیان کرد: سدهای پیشین، کهیر و زیردان نیز که قبلا تخصیص برای صنایع مختلف داشتند بعد از شیرین سازی تمام آب موجود آنان به روستاها اختصاص پیدا می‌کند. 

بامری اظهار داشت: چابهار در طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور در اولویت است و ابتدا به تمام نقاط این شهرستان و کنارک و سپس به سایر شهرهای سیستان وبلوچستان و بعد به استان‌های همجوار منتقل می‌شود. 

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به شرق ایران امضا شده و  خط لوله‌ آن بطول هزار و۵۰۰ کیلومتر به سه استان شرقی کشور منتقل می‌شود تا برای آشامیدنی مردم و استفاده صنایع و کشاورزی مصرف شود.

فرماندار چابهار گفت: هم‌اینک صددرصد روستاهای این شهرستان با حدود ۵۰ تانکر روزانه به ازای هر نفر ۱۵ لیتر آبرسانی سیار می‌شوند.

وی بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام و مجتمع آبرسانی پیرسهراب، پلان و تلنگ، مجتمع آبرسانی دشتیاری و توجه بیشتر به تخصیص اعتبار در حوزه آبرسانی تاکید کرد.  

بامری گفت: روستاهایی نظیر بریس در همجوار دریا با بیش‌از ۶ هزار نفر با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند و سایر روستاها نیز با همین وضعیت از بی‌آبی رنج می‌برند که نیاز است از طریق شیرین سازی آب از دریا مشکل آنان برای همیشه برطرف شود. 

وی ادامه داد: استفاده از آب پایدار دریا موجب رونق کشاورزی، جان گرفتن طرح‌های بزرگ، صنایع و خوشحالی مردم بویژه دامداران و کشاورزان می‌شود.